Gå til innhold

Oktober: YES!!!


vinterkyss *gutt+jente+gutt*

Anbefalte innlegg

På fredag var vi på avsluttende hoftekontroll på sykhuset! Og snuppa er HELT fin! Så nå kunne vi levere fra oss puta! Det var sååå deilig =) Etter 4,5mnd med det dritet! Endelig kan jeg kle henne som jeg vil!!! Kjoler, kjoler, kjoler =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er hofteleddsdysplasi:

 

Selve ordet betyr en avvikende utforming av hofteleddet, og består i at brusken ikke er utviklet slik den normalt skal være.

 

Den undersøkelsen legen gjør av hoftene skal påvise om hoften er «ute av ledd» eller om hoften er ustabil slik at lårbeins-hodet kan vippes ut av hofteskåla. Hvis slikt foreligger kan det i verste fall ubehandlet føre til store gangvansker hos barnet, eller til hofteproblemer i voksen alder.

 

Hvis legen finner forandringer ( vi kan kalle det en umodenhet) i hoften er det aktuelt å behandle barnet med en pute (Fredjkas pute) mellom beina som får lårene til å sprike. Utviklingen av hoften vil da oftest bli normal. Noen steder blir det ved funn hos barnet gjort ultralydundersøkelse i nyfødtperioden for å bekrefte eller avkrefte det man har funnet.

 

Andre steder kontrolleres hoftene med røntgenbilde ved vel 4 måneders alder. Putebehandlingen gjennomføres i 3-4 måneder.

 

Hoftedysplasi finnes hos ca 1 % av nyfødte barn, det er en arvelig komponent som gjør at det er hyppigere i visse familier. Pute-behandlingen fører nesten alltid til vellykket resultat uten senere plager.

 

- Jeg er selv født med dette, og hadde både pute og hel gips! Derfor jeg er så glad for at dattera mi en fin nå =)

Dette er forøvrig VELDIG arvelig i min familie. Alle jenter har hatt det, og noen gutter (jenter er her mer arvelig belastet enn gutter)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jeg litt klokere:) Takk for du gadd å svare på det!:)

Kjempe bra at hun er fin igjen....kos deg masse med kjolene....De er så søte!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...