Gå til innhold

RIDNING OG BEKKENLØSNING!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ingen erfaring med det selv (har hest, men foreløbig ikke bekkenløsning) men ut i fra det jeg har hørt så er det noen ridning er kjempepositivt for, mens andre blir verre av det... Så det kan virke som om du rett og slett må bedømme selv hvilken kategori du tilhører :o/

• 3 uker senere...

Du må ikke finne på å ride med bekkenløsning! Du er sikkert ikke så plaget enda, siden du ikke kjenner at dette ikke går an, men det vil du merke etterhvert, tro meg.....Alle bevegelser der en må skræve er ikke bra for bekkenløsning.

Jeg må også bare si at ridning ikke er bra når man er gravid, trodde det var en av de idrettene man anså for å være ganske så farlig i et svangerskap uansett om man har bekkenløsning eller ikke!!!! Er jo ikke så lenge igjen til du kan begynne igjen da om du slutter nå. Og må også henge meg på den som sa at du ikke ha så veldig mye bekkenløsning dersom det ikke er inni granskauen vondt å ri. Nei ta hensyn til deg selv og babyen og ta en pause i ridingen sier nå jeg.

I mitt forrige svangerskap red jeg til om med 8.måned, da ble magen plagsomt i veien og jeg sluttet med det. Denne gangen måtte jeg gi meg i uke 10 pga smerter og en del blødninger.

Blødningene stoppet opp, smertene avtok, men nå er de tilbake med dobbel styrke. Har fått beskjed om å parkere hesten til etter fødsel.

Har gradert sykmelding, ingen tinge løft etc.

Rir du selv anonym? Ridning virker ganske farlig for utenforstående nemlig... Hvis man er en erfaren rytter og rir en normalt trygg hest, så regnes ridning som trygt. Men det er ikke en sport man begynner med som gravid, eller som man fortsetter med under graviditeten dersom man er nybegynner.

Og jeg VET at ridning har vært svært positivt for flere med bekkenløsning, mens andre blir verre av det.

Annonse

Jeg har bekkenløsning, og ridningen spiller ingen rolle for hvor mye smerter jeg har. Ridning styrker musklene i rygg, mage og bekken, og kan være med på å gi deg en lettere fødsel. Jeg er nå i uke 21 og rir bare på skrittetur el rolig trav. Sprang sluttet jeg med i uke 16. Legen min sier at jeg kan fortsette med ridningen så lenge jeg har lyst, og ikke føler ubehag. Selvsagt kan det være farlig å falle av, men så lenge jeg rir på min egen hest som jeg kjenner og vet er trygg er det greit.

Fysioterapeuten på jobb sier at skrevingen som foregår når du rir er i hofteleddet og ikke i bekkenet. Mange med bekkenløsning føler bedring når de rir/har ridd. Selv merker jeg ingen forskjell den ene eller den andre veien. Å ri er ikke mer vondt enn å sitte for meg. Men feks å gå er veldig vondt.

Hei, jeg er nå i uke 31 i mitt andre svangerskap og har hatt hester i over 20 år. Så jeg mener selv jeg kan snakke ut fra erfaring her.

For det første så er det ikke farlig å ri for en erfaren rytter fordi man er gravid. Den eneste anledningen til at de ikke anbefaler riding er fallrisken. Så selvfølgelig så er det ikke så lurt å legge ut på sprangbanen med en ukjent hest.

For erfarne ryttere med hester de kjenner godt er riding en veldig fin mosjon i svangerskapet, og det kan være veldig fint for bekkenløsning!

Jeg red hesten min i førrige svangerskap helt frem til 7 måned (sluttet da pga at magen rett og slett var i veien og kynnerne ble plagsomme)

Jeg skal si at jeg merket bekkenløsning alt i uke 23 førrige gang, men ridingen holdt dette i sjakk (hadde da kun BL som "strålet" ut i beina og satt hovedsaklig i hoftene.

Nå har BL satt seg i symfysen i tillegg, og da er det ikke lurt å ri. (la ridingen på hylla for snart fire uker siden pga dette)

Det er fremforalt ved smerter foran i symfysen som det er viktig å holde bena samlet og riding vil jo da gjøre dette verre.

Min fysio anbefalte meg riding frem til symfysesmertene viste seg, fordi at dette er en veldig god trening for muskulaturen som støtter opp bekkenet.

Og det er mange som har hatt gode erfaringer med den type trening etter fødsel, akkurat for å bli kvitt BL.

Kufiolilla...

det er farlig a annse ridning som "trygt". og ja, jeg rir, eier og trener hester og har parkert dem i graviditeten.

nar man rir sitter man oppa ett levende vesen som er stort og sterkt nok til a drepe man, og som man aldri kan kontrollere 100% der er sa mange ukjente faktorer. ting som skremmer hesten man stoler fullt pa. hesten far vondt (stein i hov, ryggsmerter...) plutselig og reagerer. hopper i brunst, löse hunder, hesten snubler o.s.v.

ogsa viktig a huske at noe sa smertefult som bekkenlösning gjör rytteren stiv og spennt. ikke sa lett a fölge hestens bevegelser, skulle den snuble osv.

nar man har bekkenlösning skal man (i fölge to fysiterapauter jeg har vært i kontakt med) holde knærene sa nærme hverandre som mulig. til og med enkle ting som a ga inn og ut av bil ma tenkes gjennom, og a sitte med en hest mellombeina er ikke akkurat a holde knærne sammen.

jeg synes ikke ridning og bekkenlösning er en god kombinasjon.

graviditet og ridning er et personlig valg. alle velger hvor stor risiko de er villige til a ta. det gar som oftest bra, men der er alltid en mulighet for at noe skal skje. -og ja, man kan og bli overkjört pa vei over gata, men det er snakk om prioriteringer... trenger jeg a ga over gata for a komme til butikken? ja. trenger jeg a ri hesten min? i min verden, nei. noen andre kan holde den i form, jeg kan longere, og den kan fa litt fritid.

Jeg snakker ut i fra andres erfaringer med ridning i graviditet, samt hva som står på "gravidesider". (selv har jeg ikke erfaring med ridning lenger enn til uke 16 da dette er min første graviditet og jeg ikke har kommet lenger) Ridning regnes som en trygg fysisk aktivitet for en erfaren rytter på en grei hest.

Alle som rir, inkludert meg, er da klar over dette:

nar man rir sitter man oppa ett levende vesen som er stort og sterkt nok til a drepe man, og som man aldri kan kontrollere 100% der er sa mange ukjente faktorer. ting som skremmer hesten man stoler fullt pa. hesten far vondt (stein i hov, ryggsmerter...) plutselig og reagerer. hopper i brunst, löse hunder, hesten snubler o.s.v.

Likevel er det jo slik som du i tillegg sier:

graviditet og ridning er et personlig valg. alle velger hvor stor risiko de er villige til a ta. det gar som oftest bra, men der er alltid en mulighet for at noe skal skje. -og ja, man kan og bli overkjört pa vei over gata, men det er snakk om prioriteringer...

Så jeg skjønner ikke hvorfor du skal løfte pekefingeren og fortolke det jeg skriver til at jeg har et farlig syn på ridning under graviditeten... Hvor tok du det fra at jeg har et naivt syn på hester og ridning?

Jeg gjentar at jeg kjenner mange som har hatt god nytte av ridning mot bekkenløsning, men at noen også blir verre av det :o) Dette er hva folk har erfart, slett ikke synsing fra min side.

Jeg ville ikke ridd med bekkenløsning... (jeg gjør det ikke heller) :-)

Jeg hadde så sterke kynnere at jeg måtte bare gi meg for ca 2 mnd siden. (er i uke 30 nå) Bare en liten skritterunde fikk livmora mi til å kaste seg inn i kynnere. hehe.

Men som jordmora sier.. det er bare snakk om ett par mnd av livet ditt.. så det er like greit å la være. Få noen andre til å ri hesten din.

Eller gi den tidlig sommerferie.. hehe.

KIne

beklager dersom du föler jeg "angrep" deg, det var kke min intensjon. vlle bare poengtere at jeg hadde ditt innlegg i tankene nar jeg skrev mitt.

etter min (og flere andres) mening er ikke ridning "trygt" kanskje du og jeg legger forskjellg mening i ordet trygt, jeg vet ikke. for meg er trygt noe der riskoen for skade er liten, og der riskoen er beregnelig.

la meg omformulere litt. jeg synes det er farlig a stole 100% pa en hest. det er da ulykker skjer, og jeg synes det er noe som bör nevnes i innlegg som dette...

nar det kommer tl personlg valg... röyking og alkohol under graviditet er ogsa personlige valg, men jeg föler meg samt forpliktet til a informere om risiko nar spörsmalet blr stillt...

Annonse

dette er mitt tredje svangerskap,i de to forrige ridde jeg til et par uker før fødselen.jeg hadde da ingen plager under ridningen.nå er jeg 33 uker på vei å rir litt,men helst i skritt.siden babyen denne gangen ligger så langt ned i bekkenet, er det litt ubehagelig å trave. men om man velger å ri eller ikke er det opp til hver enkelt person å bestemme,så lenge man lytter til kroppen sin.for noen er det gunstig å ri med bekkenløsning for andre ikke!

Om gravide skal ri eller ikke ri kan diskuteres opp og ned i det uendelige. Det er en risiko, det er ingen tvil, men det er også en risiko å gå på glattisen eller kjøre bil. Hvor stor risikoen er avhenger av rytterens ferdiheter og selvsagt hesten. Jeg er 28 uker på vei og rir, men har lang erfaring, en hest jeg kjenner svært godt og jeg har kuttet ut alle "risikoaktiviteter" som sprangridning, barbakridning etc og unngår å ri hvis det f.eks. blåser mye en dag da dette gjerne gjør hesten skvetten.

Jeg er sykmeldt pga bekkenløsning og ridningen er det som får meg til å fungere. Jeg vet at det ikke gjelder for alle typer bekkenløsning, men for meg er det en vidunderkur. Går det 2-3 dager der jeg ikke får ridd verker både rygg og hofter og jeg klarer knapt nok å gå. Etter en time på hesteryggen er jeg omtrent helt fin.

Jeg kan la være å ri for sikkerhets skyld, men da vil jeg gå på krykker i løpet av få uker og strengt tatt se langt etter nattesøvnen resten av svangerskapet. Er også redd for å slite med bekkenet etter fødsel, så jeg gjør det jeg kan for å holde det så fungerende som mulig nå.

• 2 uker senere...

Hei, jeg har også ridd aktivt i 20 år og skulle ønske jeg kunne fortsatt i graviditeten også. Sendte hesten til DK i trening da jeg var 4 månder, for han er litt stor og sterk, samt vanskelig å sitte på så jeg kastet faktisk opp etter hver treningsøkt. En uke senere fikk jeg bekkeløsning, og jeg snakket med en dansk rytter som fødte for 5 mndr siden, hun rir intermed. dressur og har 5 hester. Hun holdt bekkenet i sjakk med ridning på de hestene hun betraktet som enkle å være på, men klarte ikke å ri de med mye bevegelse og sterke i truten.. Så det hadde ikke hjulpet å ta min hjem uansett.. he he.. Men, er man erfaren rytter og man ikke blir værre av å ri, så hvorfor holde seg borte fra det?? Det anbefales jo fra flere hold! For oss som sitter på hester hver eneste dag, og kjenner sine hester så kan jeg ikke se grunnen til å holde seg borte. Jeg ville nok ikke dratt på langtur, eller ut på trafikkerte veier hvor alt kan skje, men tatt noen forhåndsregler og fortsatt..

Personlig ville jeg kun følt meg trygg på min egen nå, og vil helst ikke sette meg på noen andres dyr.. :o)

Selv fysioterapeuten min sa jeg kanskje burde prøve å ri litt, for kroppen min er vandt med å sitte på hest å trene hver eneste dag... Hesten er bare litt langt vekk... :o(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...