Gå til innhold

smør i hjemmelaget middag??


jk76

Anbefalte innlegg

har store planer om å prøve å lage litt middag selv etter hvert..

Går det an å bruke vanlig bordsmør i blandingen av potet/grønnsaker?? Ser for meg at det må bli litt tørt å bare mose det kokte...

 

Og kan man blande i noe kjøtt? Evt hva??

Alle glassene har jo et eller annet i seg: kalv, lam etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke med kjøtt. Har lurt på det samme. Har hørt en kan ha litt smør i, men det er det jo salt i. Jeg har hatt mme i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes usalta meierismør, og jeg bruker mye kyllingkjøtt. Nam, nam for gutten min det :) Moser potit eller ris og de grønnsakene jeg har for hånda.

Enkelt og det lukter og smaker mye bedre enn de kjøpte glassene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange oppskrifter står det anbefalt olje... Kjøtt er fint, visse typer fisk er også greit(men du må sjekke opp hva slags fisk, mener torsk er trygt)

 

Her finner du mange oppskrifter:

www.barnemat.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vann, ifra når jeg koker grønnsakene, sammen med det jeg skal mose så blir det en fin konsistens og ikke tørt:-)

Vill ikke tro smør er noe bra for disse småttisene...mye fett..men ikke vet jeg sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg moser med kokevann og olje (bruker Vita hjertegod olje, med blanding av solsikke, oliven og rapsolje. Den smaker ikke så mye heller). Jeg valgte olje pga saltet i smøret, og olje er da sunnere?

 

Jeg har lest at fett er bra for barna, de trenger mye energi når de skal vokse og særlig når de begynner å farte rundt :o) Men barn som er gode og runde trenger ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker litt bordsmør og litt rapsolje i grønsaksblandingen. I forhold til kjøtt bruker jeg som regel litt kylling, men har også brukt . Man kan og bruke litt mm eller mme. I forhold til fett så trenger disse småttisen det for å vokse og å utvikle seg, så det er ikke lurt å sette de på en fettfattig diett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan bruke kokevannet fra grønnsakene for å "bløte opp" maten. har ørt at det er best å bruke kokt kjøtt imaten deres i starten, most, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kjøtt så kan vi bruke det meste.. Både okse, kalv, lam, kylling, fisk, kalkun og gris. Kjøttet skal kokes, ikke stekes :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...