Gå til innhold

Sukker i urinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glukosuri 1 pluss på meg i dag. Ble litt lei meg og fikk dårlig samvittighet. Er i uke 38. Skal ta glukosebelastning i morgen. Noen andre som har erfaringer? Sukker i urin? Svangerskapsdiabetes o.l.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde G++ på kontroll forrige uke, men fikk beskjed om at det sikkert skyltes at det ikke var morgenurin som ble undersøkt (hadde ikke flere begre igjen, så jeg måtte ta urinprøve hos jordmoren). Men nå ble JEG litt bekymret, kanskje hun skulle tatt dette mer alvorlig?? Hva er egentlig svangerskapsdiabetes? Var aldri snakk om at jeg skulle teste noe mer... Uke 35.

Skrevet

hei!

jeg tok glucosebelastning i uke 36. verdien lå en plass mellom 2+ og 3+, så jm mente det var best å teste. ikke så veldig mye å gjøre med... vet at dersom man spiser/drikker mye søtt kvelden før man tar urinprøve kan det gi utslag på prøven.

uansett så var mine prøver heldigvis helt fine, både før og etter glucosebelastningen. det var veldig ekkelt å drikke to beger med druesukker på tom mage, men det gikk nå på et vis...

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet for det da! Det er egentlig absolutt ingen grunn for å ta belastning for et slikt lite utslag! Synes dette virker litt vel overdrevent å sette deg opp til belastning for dette! Hvor høyt var blodsukkeret ditt da???

Har vi kost oss med litt søtt så slår det lett ut på urinen, men for å ta en belastning så bør det i første omgang tas litt blodprøver for å sjekke hvordan det er med glukose i blodet samt langtidssukker som vi kaller det. Er disse prøvene helt fine så er det ingen vits i å ta en glukosebelastning!

Ta med en ny urinprøve i morgen i et helt sterilt glass, samt drikk vann i kveld så skal du se at det er helt normalt igjen i morgen!

Skrevet

I forrige svangerskap hadde jeg ofte sukker i urinen på kontrollene. Jeg spiste ofte en søt frokostblanding til kvelds den gangen og det gav trolig utslag. Jeg fikk flere ganger komme tilbake dagen etter med ny prøve, og den var bra. Etterhvert lærte jeg hva som gav utslag og holdt meg unna det før kontroll. Jeg gjennomgikk en sukkerbelasning den gangen og resultatet var bra, ikke noe å bekymre seg for, behøver ikke være sv.sk.diabetes.

Skrevet

Vel, både jordmor og meg selv inklusive trodde også det var marsipanen jeg hadde forspist meg på kvelden før som gjorde utslaget G+++ på den rutinemessige urinprøveanalysen. Men der tok vi begge feil da det viste seg at jeg faktisk hadde Svangerskapsdiabetes. Jeg er henvist til ny UL for å se til at ungen ikke legger på seg for mye der inne...

Men selvfølgelig jeg håper jo at ikke dette er tilfelle hos dere andre :) Jeg får bare deale med situasjonen så godt jeg kan. Ikke lenge igjen nå! Har termin i slutten av mars.

Skrevet

Dere er vel heldige!!!

Jeg er i utgangspunktet diabetiker, og går til kontroll MINST annenhver uke, er nå i uke 30.

Jeg har ofte sukker i urinen, men for meg har det også noe å bety om jeg har ketoner. Har man sukker og ketoner kan det vise til svangerskapsforgiftning, men man kan ha sukker uten ketoner, og ketoner uten sukker.

Mennesker som har ketoner uten sukker gis som regel svaret om at de ikke har spist, så kroppen bruker av fettreservene, mens sukker kan komme fra utrolig mye forskjellig!

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for, og du er jo egentlig full-gått, så jeg tror du bare kan slappe av!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...