Gå til innhold

Når fortelle eldre søsken??


Galskapens overhode

Anbefalte innlegg

.. i dag fant jeg ut at min unge kjære og jeg venter barn. Selv har jeg en datter fra tidligere forhold. Hun er nå 3,5 år.

 

Tenkt litt på når hun skal få vite at mamma har en liten søster elle bror i magen.. Tenkt på å vente til etter UL i uke 18-20, når man vet at det er et lite hjerte som banker der inne.. men vanskelig å holde seg til da også.. Magen vil nok vokse mye til da hvis dette svangerskapet blir noe likt det forrige.. SÅ høygravid ut i uke 23-24..

 

Når valgte dere å fortelle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei vi og tenkte å vente lenge med å fortelle til jenten vår på 4år at hun skulle bli store søster,men det var ikke så lenge vi klarte å holde på det:) vi har nettopp fortalt henne det og vi er bare 8 uker på vei. hun ble kjempe glad. koser og snakker med magen hele tiden.. men alle er jo forskjellig.. så du må bare føle deg frem til når det er naturlig for dere å fortelle det:)

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en vurderingssak selvfølgelig, men personlig tror jeg at jeg ville valgt å fortelle det ganske tidlig. Mest pga av at jeg hadde villet at barnet skulle få vite det på en ordentlig måte hjemme og ikke overhøre det av andre som har fått vite eller antar ting.

Noen tror at hvis de sier det tidlig så blir det så gruuusomt lenge for barnet å vente, men jeg tror egentlig ikke det er sånn. Et barn på 3,5 år gleder seg sikkert til å få søsken, men jeg tror ikke det blir så intenst opptatt av det at det er slitsomt å vente. For barn går tiden fort, de har mye å være opptatt av og det nye søskenet er bare en av tingene de tenker på. Det vil jo også bli greiere for dere når hun vet det, så trenger dere ikke tenke over hva dere sier, om andre sier noe, om dere oppfører dere annerledes etc.

Barn oppfatter dessuten mye som ikke er sagt, og kanskje vil hun merke det hvis du/dere oppfører dere annerledes og hun ikke vet hva som er på gang. Da kan det være lettere å forholde seg til at mamma er litt sliten og trøtt nå fordi det vokser en baby i magen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeeeiiiiiaaaaa vennnen! Ville bare hilse på jeg.... Sa jo til deg i stad når Ronja fikk vite det, tror jeg var 12 uker på vei da.. Men det er jo du som må se det an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stedatter og vi kommer nok ikke til å fortelle det til henne før jeg er 12 uker på vei så risikoen for spontanabort er redusert. Vi kommer ikke til å fortlle det til andre heller før etter det, og da vil ho jo ikke få greie på det av andre heller. Tror det er vanskelig å skulle fortelle en seks åriing om en eventuell spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...