Gå til innhold

Dere som har blitt satt igang... Erfaringer og råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed om at jeg vil bli satt igang til torsdagen hvis ikke det skjer noe før det... Er da 17 dager over termin.

Sitter her og gruer meg litt. Noen som har erfaringer eller gode råd å dele så taes dette imot med takk... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Hadde termin 17.feb og blir også satt igang på torsdag kl.8.00 hvis ikke noe skjer før. De to jeg kjenner som har blitt satt i gang hadde begge to tøffe fødsler. Begge disse var førstegangs, så de kan jo ikke sammenligne med noe, men det hadde vært veldig godt å høre om flere opplevelser av det å bli satt i gang. Noen som kan dele erfaringer?

Skrevet

Hei..

Jeg ble satt igang forrige gang. jeg ble satt i gang med drypp og var koblet til div maskiner som gjorde at jeg måtte ligge, sitte hele fødselen.

Jeg fikk kjempefin oppfølging, ble satt igang kl 730, fikk epidural 10-11 tiden og lillemann var ute like før klokken 13.

Jordmor og gynokolog var innom titt og ofte, de tok vannet da klokken nærmet seg tolv, var påpasslige med at jeg hadde det bra hele tiden.

Denne gangen skal jeg etter teorien føde naturlig og gruer meg fordi alt var så trygt sist i og med at jeg var på sykehuset, ting var tilrettelagt og "ikke noe" kunne gå galt, mens denne gangen må jeg vente på at ting setter i gang av seg selv, komme meg til sykehuset osv..

Skrevet

Meg over igjen, dette var min første fødsel så jeg har ikke noe å sammenligne med derfor gruer jeg meg til denne gangen fordi jeg blir "førstegangs" på veldig mange måter...

Skrevet

Kan jeg spørre deg om du var moden den gangen du ble satt i gang? Jeg har nemlig hørt at siden jeg er ikke så veldig moden så kommer de til å prøve en modningsgele først..hun sa ikke noe om drypp.

Skrevet

De prøver visst en gele først, dersom du ikke er moden og det ikke er noen tegn til at fødselen er i farvannet. Det var iallfall det legen sa til meg da det var snakk om at jeg måtte igangsettes. Denne gelekuren kan de sette flere ganger. Da førstemann kom, fikk jeg drypp for å "få fart" på riene, de var for svake - ingenting skjedde, men jeg HADDE altså allerede fått rier.

Skrevet

Nei, jeg var ikke moden da jeg ble satt i gang, men gynokologen min liker ikke å bruke modningsgel så da slapp jeg det..

Skrevet

Jeg ble satt igang med min nr 2. Det var ingen modning så fikk modningsgele`kl 11 - måtte ligge stille 1 t og så fikk jeg dra hjem på "premisjon til kl 17. Kl 13.30 kom de første riene og kl 14.40 var jeg tilbake på sykehuset. 15.40 var jenta født. Det var en kjempe rask fødsel. Da jeg kom tilbake til sykehuset med rier hadde jeg 3cm åpning. Det hadde jeg enda kl 15.10 - så den siste halvtimen var intens. Men syns det var en fin fødsel og var i kjempe form etterpå. Var helt annerledes enn min første. Da startet det naturlig og varte i 8t fra første rie til han var ute. Syns det var trygt å godt å bli satt igang - så ingenting å uroe seg for:)

Kan bli litt kjedelig å ligge på "venterommet" mens man venter på evt rier.. Så ta med litt å spise/drikke/lese.. Dette kommer gå fint-fint!!

Lykke til!!

Klem

Skrevet

Jeg ble satt i gang med første, og da var kroppen min absolutt ikke forberedt til fødsel... Alt var steng, lukket å låst tror jeg... hi, hi. Så får min del tok det veldig lang tid før det skjedde noe... Kom inn lørdag kveld og lå da med kateter for å forstyrre litt den natten. Fikk modningspille 2ganger på søndag. De ga meg maserier... Vannet gikk såvidt littegranne mandag morgen, og da stoppet alt opp igjen. Fikk drypp mandag formiddag(i 10-11-tiden) Og fødte litt før 17... Så det tok tid, og det var jeg ikke forberdt på i det hele tatt. Det gikk i og for seg greit fysisk, men jeg synes det var tøft psykisk da jeg fikk enormt dårlig info i forkant. Trodde jo at jeg skulle føde i løpet av den første natten jeg...

Men har blitt satt igang med nr 2, og da var kroppen min litt mer forberedt. Så da kom jeg inn kl 8 og fødte rett før 14. Hadde vel veer i en havltime tror jeg... Styrtfødsel, og det ga meg en real trøkk i kroppen. Så denne gangen håper jeg på en mellomting:-)

Men sånn totalt sett så vil jeg si at det er ikke så forferdelig å bli satt igang egentlig. Har hørt at det blir så tøffe fødsler, og at det går mye forterer å blir derfor mye vondere. Men da skjønner jeg ikke helt hva folk klager på ved normale fødsler. For jeg kunne godt ha født en til med en gang jeg var ferdig med mine fødsler. Og jeg bare gleder meg til neste fødsel:-)

Lykke til!!!

Skrevet

Tusen takk til dere som har delt erfaringene. Legen min mente at det var mest vanlig at det tok litt tid når man blir igangsatt og hun forberedte meg veldig på at det kunne ta gjerne 2 dager før fødselen var ordentlig i gang så det stemmer jo bra med det du "anonym" deler her. Men de fleste jeg har hørt om som har blitt igangsatt har erfart nettopp det motsatte og det er det jeg synes høres verst ut, styrtfødsel... huff. Så tror jeg skal psyke meg opp til at det kommer til å ta tid og så får det bare bli som det blir :-)

Takk igjen til dere som har beroliget meg.

Skrevet

Ble satt igang 5 dager over termin. Fikk ikke noe gel, de tok vannet og så var det rett på drypp. Tok vel et par timer før alt var skikkelig i gang, så varte fødselen i 6 timer cirka. Gutten kom med nesa opp (stjernekikker) så han satt litt fast. Derfor tok det nok litt lenger tid enn det hadde behøvd. Det jeg synes var litt dumt var å måtte ligge hele fødselen, men fikk god oppfølging. Den første tiden før ting kom igang var det veldig ok å ha med noe å lese, for var jo litt nervøs... Godt å ha noe annet å tenke på. Synes ikke igangsetting var så ille som jeg hadde hørt på forhånd, men har jo ikke noe å sammenligne med da. Håper å få det denne gang!

Skrevet

Jeg har termin 17 mars, men fordi jeg har vært mye dårlig og sliter med pusten og div. skal jeg settes i gang i morgen. Gruer meg litt da jeg føler jeg har hørt mange historier hvor det gjerne går over dager før barnet er ute. Derfor hyggelig å høre historier hvor det har gått raskere. Gir meg et lite håp.

Har også funnet ut at gutten min ligger som en liten stjernekikker og at dette fort kan bidra til at fødselen strekker seg litt.

Har fått beskjed om at vi skal starte med å gi meg modnings gele. Er jo da veldig spent på hvordan det står til der nede :)

Har i de siste dagene hatt utrolig vondt i ryggen, noe som bare blir verre og verre. Utifra forrige fødsel opplevelse var dette begynnelse på selve fødselen så håper jo at det betyr at jeg holder på, eller har modnet .

Hvis jeg er moden, som man kaller det, kan det da hende at jeg slipper gelen og ev. blir satt på drypp m en gang? Noen som kanskje hvet noe mer om dette?

Har en del spm om hva som skal skje i morgen. Får nok svar da jeg kommer dit, men er spent og nervøs så tenkte jeg kunne prøve å forbrede meg litt ved å høre om deres erfaringer.

Lykke til alle andre som nærmer seg fødsel!

Skrevet

Ble satt igang 19 dager over termindato.

Fikk satt gelkur flere ganger da jeg ikke var moden.

FIkk riier 3 timer ca etter første kuren..

57 timer senere ble jenta tatt med vakum.

Hadde drypp de siste 10 timene da riiene haglet, men gjorde ikke den jobben de skulle.

Ønsker jeg kommer igang av meg selv denne gangen.

Men hadde ikke gruet meg til en event igangsettelse om det blir det.

Alle fødsler er forskjellige både igangsatte og de som starter av seg selv.

Statistisk kan igangsatte dra litt ut i tid, kommer alt an på hvordan kroppen svarer på provokasjonen.

Skrevet

Nettie m nr 2 i magen: Jeg hadde 3 cm åpning da jeg kom inn på sykehuset. De diskuterte da litt vedr. om jeg skulle få noen stikkpiller for modning, men valgte å ikke gjøre det. Så da ble det drypp med en gang. Men da kom pressveene før det var nok åpning. Etterpå sa de at det kanskje ville vært lurt med litt mer modning først. Men det gikk jo bra! Ble vel kanskje ikke noe klokere av dette men...

Skrevet

Jo da, akkurat slikt jeg er interessert i å høre. Da får jeg en viss tanke om hva som kan skje. Og ev. muligens ha egne innspill hvis sjansen byr seg.

Mange tanker som surrer rundt ettersom man hører så mange forskjellige historier rundt det å bli satt i gang.

Hadde en meget tøff fødsel med datteren min med veer i mange dager uten åpning. Måtte til slutt bli satt på drypp og da kom veene uten pauser og altfor kraftige og åpningen på under en time. Alt skjedde på under en time.

Sitter med dette i minne da jeg leser andres historier om å settes i gang. Skulle ønske det kunne starte av seg selv men er så sliten av å være dårlig og ikke få puste riktig så har beatemt meg for å gjennomføre igangsettelsen i morgen.

Er spent og nervøs, men selvsagt mest av alt super glad over å endelig få møte lille gutten i magen.

Skrevet

En jordmor fortalte meg at det ofte blir styrtfødsel hvis det er en grunn til at barnet må ut. Jeg ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning sist. Fra de satt første gele (var umoden) tok det 4 timer til det hele var over og da hadde jeg 30 min pressveer også. Hadde 5-6 rier på 10 minutter gjennom hele åpningsfasen. Gikk fra 3-10 cm på 1,5 timer. Syns riene ble mer til å leve med etter at vannet gikk, for da kom kroppens egne rier igang. De var regelmessige og det var pause mellom dem i motsetning til gele-riene som bare herjet villt med kroppen. Tror dette oppleves veldig ulikt fra kropp til kropp. Vær forberedt på at din fødsel kun oppleves av deg, og fortell jordmødrene hvordan du har det, og hva du trenger. Det er jo du som vet dette best. Lykke til

Skrevet

Hei. De 2 første fødslene mine kom i gang av seg selv, mens de 2 siste ble igangsatt. Så jeg har et lite samenligningsgrunlag :-) Når jeg ble igangstt 1. gang fikk jeg en modningspille satt inn der du vet, klokken 09.00. Den virket ikke noe særlig... klokken 18.00, pille nr 2. Fikk ganske fort litt murring i ryggen da. vannet gikk kl 21.00, å da sa det pang, å MAAASSE maserier kom. De jorde ingen nytte, hadde bare 2 cm åpning hele tiden. Kl 23.00 var jeg utslitt, for d var bare 10-12 sek imellom hver rie..Jeg fikk akupunktur 23.25 (hadde ingen annen smertelindring) fortsatt 2 cm åpning. Etter at nålene ble satt, sa jordmora at jeg måtte ringe hvist jeg kjente noen forandring. 23.40 måtte jeg plutselig presse, sambo fikk tak i jordmor, å da sto gutten klar i åpningen!! 23.50 var han ute. Med andre ord, en styrtfødsel. Nr 2 som vart igangsatt hadde akkurat samme "oppskrift", men det var den værste fødselen jeg har hatt!! Jeg fikk høra at fødsler som blir i gangsatt, en tøffere en normale fødsler, å det kan jeg skrive under på. Men alt gikk bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...