Gå til innhold

Kan jeg si dette til legene?

Anbefalte innlegg

Vil bare lufte et par ting jeg tenkte å si til legene på ks-samtalen. Hva synes dere om dette?

-jeg vurderer å dra til England og søke om ks der hvis jeg ikke får det i Norge (har engelsk statsborgerskap).

-jeg har ei venninne som jobber i avisa, og jeg vurderer å stå fram i avisa hvis jeg blir nektet. Hun har sagt at hun muligens kan skrive en artikkel om planlagt ks og kvinner som blir nektet.

Tror dere at legene bare vil fnyse av meg??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8401786-kan-jeg-si-dette-til-legene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første ville jeg sagt for å si at jeg mener alvor. Det neste ville jeg ventet med til du har fått endelig nei, det virker mest som en "trussel", og kan gjøre legene mer firendtlig innstilt mot deg. Er journalist selv og vet hvordan et sånt argument gjerne blir motatt. Lykke til med KS samtalen :-)

Hei SusyQ, og takk for svar. Det var nok det første punktet jeg har tenkt mest på, og du har rett i at det med avisa burde jeg vente med til siste slutt. Vil jo bare så inderlig at de tar meg på alvor!

Har sett at du har skrevet flere plasser her, og er så enig i alt du skriver. Er du førstegangsfødende? Når har du termin?

Bambi

Jeg har også tenkt på det utenlandsargumentet.

Og for meg er det ikke bare et argument heller, men et faktum: Jeg vurderer oppriktig å dra til utlandet og kjøpe meg ks, dersom norske leger nekter meg det.

Kan man det? Vet dere om noen norske damer som har gjort det?

Tror leger hater damer som fremstår som om de vet mer enn dem. VELDIG mange leger er jo vandt til å ikke bli møtt med motstand, de vet jo alltid best selv.

Personlig kommer jeg til å satse på en mer ydmyk, men bestemt tone... Og si til dem at jeg vil vite raskt om jeg får ks, ellers vil jeg vurdere andre sykehus og utlandet.

Ja, du kan nok dra til utlandet, men det kan bli veldig dyrt. Det finnes privat-klinikker i London. Hvis man har statsborgerskap i utlandet er det nok lettere.

Du har rett, en ydmyk holdning er nok best ovenfor legene (personlig må jeg finne en balansegang mellom ydmyk og ettergivende, for jeg vil ikke overtales til noe jeg ikke vil). Det jeg skrev øverst her var sånn siste-utvei argumenter, som jeg håper jeg aldri må bruke!

Bambi

Er du gravid, bambi?

Jeg er ikke gravid enda, men er ikke sikker på om jeg tør å bli gravid før jeg VET at jeg får ks. Har ikke lyst til å ødelegge svangerskapet mitt på å gå rundt og være redd for at jeg må føde. Har inntrykk av at leger og sykehus gjør det de kan for å utsette ks-beslutningen (uten tanke på at de ødelegger livene til folk).

Sendte en mail til både rikshospitalet og ullevål og spurte om dette. Fra rikshospitalet fikk jeg til svar at "vi kan ikke tvinge noen til å føde", men fikk et mye kjipere svar fra legen på Ullevål: "Det må en medisinsk indikasjon til for å få KS, vi behandler kvinner individuelt, har de fødselsangst, setter vi opp en plan bla bla".

Annonse

Hei! Ja, jeg er gravid, 19 uker. Er inne på disse sidene en del nå for å 'psyke' meg opp til å søke om ks. Har drøyd det i det lengste med å ta det opp med jordmor (skulle ønske jeg hadde sagt det med en gang nå), fordi jeg trodde fødselsangsten ville gå over uti svangerskapet. Noe den ikke har gjort.

Jeg skal søke på St. Olavs, og har ikke peiling på hva slags innstilling de har til ks. Du må nok regne deg selv som heldig som kan søke på Riksen, jeg har inntrykk av at de behandler fødselsangst/ønske om ks med respekt. Det eneste rådet jeg har til deg er å manne deg opp og be legen din om å henvise deg til ks-samtale. Du kan få løfte om ks før du blir gravid, har hørt om flere som har fått dette.

Klem Bambi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...