Gå til innhold

Nesespray når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det beste er jo hvis du klarer deg med saltvannsspray. Men selv har jeg i perioder brukt både Otrivin og Zymelin. Jeg har lest en del om det både på www.lommelegen.no og på www.felleskatalogen.no (hvor du kan søke på alle legemidler og lese under overskriften graviditet/amming), og stort sett står det det samme: at det bør unngås hvis mulig, men at det er liten risiko for skade. Jeg var senest på www.felleskatalogen.no (som forøvrig er den samme boka som legene slår opp i) i dag og sjekket Zymelin, og under den stod det faktisk at det ikke var noen risiko. Legen min har også sagt at det er OK, men at man ikke skal bruke i store mengder og ut over de 10 dagene som gjelder for alle. Personlig føler jeg meg trygg når jeg tar det, men man kan jo bli litt skjelven når man leser om det ulike steder.

Håper du ble litt klokere:-) God bedring!

Heisann!

Jeg har også spurt legen min, og da spesielt om Zymelin, siden det er den nesesprayen jeg synes fungerer best. Hun slo den opp og fant at det ikke er noen risiko å ta denne nesesprayen så lenge du holder deg til den anbefalte doseringen:)

Hei, hei!

Nesespray kan du godt bruke, og det er vanlig at man har mye tett nese når man er gravid - dette pga den påvirkningen graviditeten har på slimhinnene (både her og der!). Jeg kjenner gravide som er "avhengig" av nesespray om natta over lange tider! Har en venninne som brukte nesespray leeenge under sist svangerskap, og ungen er helt fin den!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...