Gå til innhold

Islandske jentenavn som fungerer i Norge......hjelp!

Anbefalte innlegg

Har termin om 9 dager og önsker og bestemme navn. Bor paa Island med islandsk mann og önsker og gi barnet (jente) islandsk navn. Hva syns dere om disse navna?

Katla Dís

Katla Sól

Katla Rós

Salka Dís

Salka

Dísa

Sóley Ósk

Fortsetter under...

Annonse

Synes alle navnen blir alt for rare - kanskje bortsett fra Disa, det er helt fint. Resten er ikke i nærheten av noen norske navn i det hele tatt. Noen av dem skjønner jeg ikke hvordan skal uttales en gang. Det må da være noen islandske navn som er litt mer "vanlige". Vil jo tro at mange av de norrøne navnene har nogenlunde samme opprinnelse som de islandske, som Frøy/ Frøya, Embla, Aasa, Elida, Frida eller Guro...

Hei, jeg er islansk og bosatt i norge.

Hvis du tenker på at barnet ikke skal ha problemer som å måtte stave navnet sitt ofte, hvis dere er i norge. Så har jeg noen forslag

Tenkte på det samme når jeg skulle gi mine barn navn, de måtte fungere i begge landene. Og besteforeldrene-familie var glade for at de kunne uttale og skrive navnene.

Dísa fungere tror jeg, men de andre tror jeg ville unngått.

Hva med:

Alexandra

Sara

Ariana

Adriana

Johanna

Emelia

Emilia

Kristin

Veronika

Amalie

Amalia

Selma

Annonse

Hei! Har også familie på Island, og döttrene våre heter Freya og Hekla. Mange som syns de er for säre,men de fleste liker de. Til spiren i magen blir det Tindra hvis jente og Albin Hvis gutt. Ellers heter jentene i familien på Island

Karitas

Dorothea

Helena

Driva

IngaLill

Saga

Jeg synes Katla var kjempefint, jeg. Tror faktisk det er et av de fineste jentenavnene jeg har hørt på lenge.. :)

Er egentlig ikke spesielt begeistret for dobbeltnavn, men Katla Rós likte jeg.

Takk for svar jenter........Litt delte meninger, men det var jo flere av dere som likte Katla og det er nok for meg. Maa bare tenke litt mere paa mellomnavnet. Noen forslag????

Tenker selv paa:

Katla Sól

Katla Rós

Katla Síf/Siv

....... andre forslag er velkommen........

Hei

Jeg er også islandsk og må si at jeg er veldig svak for navnet Katla. Synes det er et nydelig navn..et av mine favoritter. Min lille datter fikk nesten det navnet:)

Jeg ble ikke så veldig begeistret for mellomnavnene, men det er kanskje fordi de er litt for populære på Island?

Men hva med...

Katla Mist

Katla Ýr

Katla María

Katla Rún

Lykke til...

Katla er et fint navn dersom man glemmer at man noen gang har lest brødrene Løvehjerte elle at en noen gang kommer til å lese den for sine barn. Katla er den onde kraften i denne populære boka og det kan være et vanskelig navn å ha. Hva med

Kaia

Kajsa

Saga

Eira

Freya

-er uttalen virkelig så annerledes på islandsk enn på norsk??

Studerte på Island, og syns det er veldig mange flotte navn som fungerer på Island men ikke i Norge. Men syns Katla er fint, og Sóley er nydelig, samme med ósk, men jeg syns ikke de fungerer så godt i Norge (Osk på norsk minner om aske).

Andre flotte islandske navn jeg syns fungerer i Norge:

Sunna (kjenner kjempekjekk dame som heter det)

Hulda

Eva (heter min datter)

Berglind (Begga)

Johanna

Idunn

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...