Gå til innhold

Glukose påvist i urinen - noen med erfaringer rundt det?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Var hos jordmor idag og fikk for første gang påvist spor av glukose/sukker i urinen. Antakeligvis grunner det ut i at jeg spiste vafler med syltetøy igår kveld (namnam...), men de må allikevel ta en blodprøve koblet med en ny urinprøve for å sjekke. Utfallet kan være svangerskaps diabetes. Uansett, jeg likte ikke dette noe særlig. Vet jeg skal være forsiktig med søtsaker i svangerskapet, og husker vel at legen min påpekte sist gang jeg var gravid at jeg bl.a. skulle holde meg unna juice, men har ærlig talt ikke tatt noe særlig hensyn til det denne gangen.... Ris til egen bak? Hører det er ganske vanlig blant gravide. Er forøvrig i uke 31 nå, og alt er vel med mor og barn :-)

Fortsetter under...

Dette har jeg ikke mye greie på jeg heller, men skjønner at alder er en risiko. Forstår ikke dette med at en ikke skal drikke juice. Greit at det er fruktsukker, men likevel. Sukker i melk også...Hva skal vi spise egentlig. Greit å holde seg unna godteri og sjokolade(ups, er vel det samme...) men frukt, juice og syltetøy??? Det var et annet innlegg her om samme tema, kanskje dere finner en felles løsning? Jeg fikk vite at jeg må ta glukosebelastning i uke 28, men ikke hvorfor. Et annet sted sto det at de med BMI over 30 skulle ta det. Litt forskjellige regler ute å går tror jeg.

Du har jo ikke så lenge igjen så selv om du må forandre litt på kosten, så er det vel overkommelig.

Lykke til.

Vi er vel i samme båt vi da:) skal til st. Olav imorgon og få høyre meir så eg er litt spent. Dette veit eg lite om. Tykkjer eg har vore forsiktig og, men det kan vel vere ulike årsaker til at ein får svangerskapsdiabetes. Juice har eg ikkje høyrt noko om at eg skal unngå heilt. Så mykje drikk eg vel ikkje heller, men eit obligatorisk glas kvar morgon drikk eg. Er spent på å få høyre korleis det går med deg. Er forresten kome til veke 28 og så langt har alt gått bra

Hei! Jeg har fått påvist utslag på sukker i urinen 2 ganger når jeg har vært hos jordmor (siste gang var den helt fin). Begge gangene var den på 3. Hun sa at det ikke var noe å bekymre seg over, men at man bare måtte være litt bevisst på hva man spiste. Kunne være at det kun var utslag som følge av at man hadde spist noe søtt dagen i forveien. Jeg går også jevnlig til ernæringsfysiolog, og hun anbefalte meg å drikke vann samtidig som jeg spiste noe søtt, dette ville hjelpe slik at det søte ikke blir så konsentrert. Jeg har jo tidligere hørt om 5 om dagen, men det er viktig å huske at det helst skal være 3 grønnsaker og 2 frukt (juice går inn i fruktkvoten). Jeg er nok ikke så flink til dette, synes det er mye bedre med frukt...

Jeg har nå tatt glukosebelastning 2 ganger (1. gang i uke 18 og 2. gang i uke 30), 1. gang var den helt fin, og jeg skal tilbake til jordmor/ernæringsfysiolog i morgen og får svar på siste prøven da. Går over i uke 31 i morgen. Har forøvrig gått jevnlig til tilvekst UL, og babyen min vokser som den skal, ligger innenfor normalen (hadde den vokst mye, så er vel det også et tegn på svangerskapsdiabetes?)

Svangerskapsdiabetes er vel det som i ytterste konsekvens kan være resultat av sukker i urinen, så derfor er de vel påpasselig med å sjekke, men i de fleste tilfeller så er det vel bare det at du har spist litt søtt dagen i forveien som gir utslag på urinen. Tror ikke du skal være så bekymret. Lykke til med prøver!

takk for gode svar jenter.

Snakket med en venninne igår, som er sykepleier og har 3 små. Hun fortalte at hun fikk utslag på sukker i urinen i siste svangerskap fordi hun hadde kjørt i seg en hel pose Bamsemums kvelden før kontroll hos jordmoren - altså noe av det samme som du påpeker, coscos.

Jeg velger å tro at det samme er tilfelle hos meg da jeg verken lever usunt, jeg trener og en i bevegelse, har helt normal vekt ift. høyde, og har ikke tidligere fått noen utslag på sukker i urinen, verken på dette eller tidligere svangerskap.

Men uansett skal jeg tilbake og levere urinprøve og ta en blodprøve imorgen igjen, så får vi se!

Å evt. måtte legge om dietten de få ukene som gjenstår, er selvsagt heller ikke noe problem, hvis så måtte være tilfelle.

Annonse

Jeg fikk påvist sukker i urinen på en av kontrollene i siste trimester under forrige svangerskap, og for sikkerhets skyld ble jeg lagt inn et døgn på Riksen slik at de kunne teste sukkerbelasningen gjennom hele døgnet. Resultatet var ok, jeg fikk ikke påvist svangerskapsdiabetes, men fikk beskjed om å redusere sukkerinntaket (som var ganske høyt...) for å forebygge. Og det gjorde jeg, og jeg fikk ikke påvist sukker i urinen igjen. Barn av mødre med svangerskapsdiabetes blir så vidt jeg gar forstått lett nokså store, noe som kan være en risiko både for mor og barn. Det samme gjelder vel mødre som har høyt sukkerforbruk, selv om det ikke utvikles svangerskapsdiabetes. Datteren min var såvidt over 4 kilo (200 g mer enn storesøster), mulig at dette hadde noe med mitt sukkerforbruk å gjøre. (Mulig at jeg er litt på tynn is her sånn rent helsefaglig...;-)

Også jeg fikk forresten beskjed om å redusere juiceinntaket, og det har sammenheng med at juice har høy glykemisk indeks, og at det dermed gjør at blodsukkeret ditt blir veldig mye høyere på kort tid enn om du f.eks. spiser tilsvarende mengde med frukt. Det er altså ikke bare mengden av hvitt, tilsatt sukker som avgjør om du får utslag av sukker i urinen.

Hei,

Jeg fikk påvist sv.diabetes forrige uke (i min uke 35 i svangerskapet)... Jeg var absolutt ikke i faregruppen dvs. med overvekt, diabetes i familien eller usunn livsstil forøvrig, så det kom som et lite sjokk både på meg og jordmor. Glukosetesten viste 8.5 og jeg hadde 3+ i urinmålingen.

Siden diagnosen har jeg lett febrilsk på nettet etter info. Skal til jordmor i morgen som skal henvise meg videre ti UL over helgen. Det jeg har lest er at de med denne diagnosen ikke bør gå over termin og kanskje blir satt i gang før hvis det er fare for at barnet legger på seg for mye. Ellers har jeg kuttet ut all sukkerinntak, dog spiser frukt som normalt. Har kuttet ut juicen for jeg drakk vel mye tidligere, og holder meg til vann/farris. Var inne på diabetikerforbundets side og fant nyttige mattips der. For eksempel var det anbefalt havregryn (store) med skummet melk som mellommåltid. Det er dessuten viktig å spise ofte og mindre.Kutte ut for mye fett og sukkerholdig mat generelt.

Man får gjøre det beste ut av det...

Hei!

Tok ny urinprøve igår, som var helt fin, dvs. intet spor av glukose i den. Men allikevel blir jeg sendt til Bærum sykehus for å ta en glukose belastning, bare sånn for sikkerhets skyld. På sentrallabben der fortalte de at svært mange gravide er innom og tar denne testen, og for oss "gamle gravide" er det visst fast kotyme å bli kalt inn for å ta den, pga. alderen vår?!? Jeg ser ikke akkurat fram til dette, men er samtidig glad for at jeg blir fulgt opp, uansett.

• 2 uker senere...

Heia, jeg har fått påvist svangeskapsdiabetes nå..

Må måle blosukkeret opptil 10-12 ganger i døgnet. før og ette hvert måltid morgen og kveld.

Har før høyt om morgenen og kveld så nå har jeg begynt med insulin penn..

Blir nøy fulgt opp nå, de første 2 ukene var jeg på sykhuset nesten hver dag, nå "bare en gang i uka..

Babyen har/er 20 % overvektig allerede, så jeg kommer ikke til å gå helt til termin, hvis så blir hu over 5 kg har de estimert..

Vi i høy alder kan oftes få dette i slutten av svangeskapet (jeg fikk det i uke 29) så nå må jeg passe på alt jeg putter i munnen, litt kjedelig men hva gjør vi ikke for babyens skyld?

Etter at jeg fikk min diagnose så har jeg faktisk gått ned 2 kg også, må gå oftere turer, spise oftere og mindre..

Hvis jeg vil ha ett eple så må jeg ikke spise det alene må inntas med ett annet måltid..

Men heldigvis så er dette en diabetes form som forsvinner etter fødselen, må jo passe meg litt etterpå også, og kan ha mulighet til å få aldersdiabetes når jeg er over 60år, ca 50/50 %

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...