Gå til innhold

Thyroide problemer !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det andre som har hatt problemer med stoffskiftet sitt under svangerskapet ? Eller som pleier aa ta thyroxin til vanlig ?

Jeg har vaert mega hypothyroide de förste 5 mndr av svangerskapet mitt, har blitt fulgt opp og det stabiliserte seg med forhöyet dose, men naa har jeg ikke tatt blodpröve paa over en mndr og föler at hender og fötter brennes opp

I tillegg saa har jeg faatt rödt/plösete ansikt, er det det man kaller föde-ansikt eller pga vann-oppsamlimg (har ikke hovne fötter/bein)!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, har hatt det siden våren 2005. Jeg bruker Levaxin og måtte øke dosen ganske mye i begynnelsen av svangerskapet. Bruker femdeles denne dosen.

Det er godt at du har fått god oppfølging. Kanskje du bør ta nye blodprøver nå siden det er en stund siden du har tatt?

Skrevet

Takk for svar :)

Godt aa höre at det er flere her med samme problem .. ble du tatt paa alvor helt fra begynnelsen av svangerskapet ditt eller maatte du si ifra om at det skulle bli tatt blodpröve av TSH'n, T3 og T4 dine ?

Og hvor ofte har det blitt analysert hos deg ? Hvor lavt laa du i begynnelsen ?

Jeg kjente tydelige symptomer i begynnelsen men siden de ligner ganske mye paa svangerskaps-symptomer ble ikke blod-pröver tatt för etter 3 mndr, og da var det "for sent", var oppe i 23 (micro-enheter) i TSH verdi ...og det tok da enda 3 mndr for aa komme meg ned til 1.2 som er bra for meg. Men dette gjorde ogsaa at jeg mistet tilliten til spesialisten min som jeg trodde tok meg paa alvor. Og at jeg ikke syntes det aa vaere gravid var noe göy i det hele tatt!!

Men naa koser jeg meg, har gjort det i 3 mndr :)

Men .. jeg maa innrömme at jeg er litt engstelig for oppfölgingen etter födselen ..

Skrevet

huff ja...ikke snakk om det en gang:)

jeg har hatt lavt stoffskifte i noen år nå ja...og dette er mitt første svangerskap...

bruker armour og dette har funket fint frem til svangerskapet...nå tar jeg bare medisiner 2 ganger i uka pga VELDIG rastløs i kroppen og hiver etter pusten av og til....vil likosm ikke stabilisere seg helt selv om prøvene viser ok...

Skrevet

Jeg Byttet lege en stund før jeg ble gravid fordi jeg ikke var fornøyd med den oppfølginga jeg fikk av den forrige legen min. Han jeg har nå har fulgt meg opp veldig bra. Je tar prver regelmessig og i starten av svangerskapet måtte jeg øke Levaxindosen ganske mye fordi TSH steg til rundt 4. Nå ligger jeg lavt, ca 0,1-0,2. Jeg har snakket mye om sykdommen med legen min og han skjønner både at jeg kan endel og krever en del. Jeg er veldig fornøyd med han iallfall:) Det er viktig med en god lege når man har en kronisk sykdom, spesielt i tilfeller som en graviditet som tross alt forandrer sykdomsbildet (og hverdagen!!!).

Så godt å høre at formen din er bedre nå. Når har du termin?

Skrevet

Jeg har termin om 4 dager saa jeg er litt "utaalmodig" som mange andre hehe

ja det er kjempe viktig at legen fölger opp for det kan jo tross alt ha negativ virkning paa barnet om man gaar for lenge med ubalansert TSH.

Men du ligger paa 0.1- 0.2, da er du hyperthyroide da ? Hvordan föler du deg ?

jeg kommer nok til aa bytte etter födselen ja !!

Skrevet

Du nærmer deg veldig du da:)

Jeg er ikke hyper selv om TSH`n min er såpass lav. Men legen og jeg har funnet den mengden medisin som passer best for meg nå. Jeg merker veldig godt om jeg er overdosert. Det som er litt deprimerende er jo at endel typiske lavt stoffskifte-symptomer ikke forsvinner for meg selv om blodprøvene er bra. Jeg skal starte kombinasjonsbehandling Levaxin/Liothyronin etter at jeg har født. Håper det kan hjelpe.

Masse masse lykke med nært forestående fødsel:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...