Gå til innhold

Tanker om navnet Jo?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er 12 kvinner som har Jo som første fornavn.

Det er 6 kvinner som har Jo som eneste fornavn.

Det er 2037 menn som har Jo som første fornavn.

Det er 723 menn som har Jo som eneste fornavn.

Det er jo absolutt mest kjent som mannsnavn da. Det er mulig å hete Tore for en jente, men jeg ville ikke anbefalt det. Ikke Jo heller.

Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg synes det er stygt, hvis du ikke forstår det.

Smak kan ikke forklares

Men jeg synes generelt korte navn ofte er stygge: Jo, Bo, Gro, Britt, Per...

Synes de er uelegante, pregløse og klinger dårlig. Liker selv lange, klassiske og elegante navn, men smaken er forskjellig.

Annonse

Jeg ville ikke brukt det på verken en gutt eller jente, fordi jeg ikke synes det er fint.

Konsekvenser? Tja, umulig å si. Men hvis det var JEG som fikk navnet JO hadde jeg vært rasende på foreldrene mine! Ikke umulig at en jente med guttenavn vil bli mobbet for det heller.

Tror det er en god idé å ikke se for mye til amerikanske filmer når dere velger navn.

Navn som er fine på amerikansk/engelsk/ fransk, blir ofte ikke så fine på norsk....De har en tendens til å bli veldig harry.

Synes jeg i hvert fall.

Jeg liker ikke å bruke navn som er mest kjent som guttenavn på ei jente. I så fall bør jenta få et annet navn i tillegg, så det ikke er tvil om kjønnet. Det kan være slitsomt å ha et navn som signaliserer et annet kjønn en du faktisk er.

Jeg har en finsk kamerat som heter Janne (guttenavn i Finland) som bodde noen år i Norge. Han følte det plagsomt å ha et navn som her er vanligst som jentenavn. Det er mange ganger man presenterer seg skriftlig eller over telefon, og da er det ganske frustrerende å bli tatt for å være jente når du er gutt.

Hva med å bruke et jentenavn som begynner på Jo, og så kan Jo (med engelsk uttale regner jeg med) brukes som en kortversjon dersom hun selv liker det når hun blir litt eldre.

Annonse

Jeg ante ikke at det skulle være så stere innvendinger mot navnet. Nå har jeg ikke ønsket å gi navnet av grunnen som bobleplast uttrykker rett ovenfor - Samtidig kan jeg være enig i at det blir lagt alt for mye vekt på kjønn.

Josefine, Johanna e.l. blir liksom ikke det samme. Mn takk for forslag.

Jøss - er ikke Jo et helt vanlig navn?! Kjenner selv en Jo, og har en venninne som har en sønn som heter Jo. Sjekket statistikken over det, er over 2000 menn som heter det her i landet. Og en kvinne som heter Jo er heller ikke så rart synes jeg, men må innrømme at det minner mest om et kallenavn når det er på en jente da - fordi det ikke er så vanlig. Men synes det er mer snodig for en jente å hete Inge, og det er det faktisk 225 kvinner her i landet som heter... Men vil tippe disse har dansk bakgrunn da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...