Pøh! Skrevet 26. februar 2007 #1 Skrevet 26. februar 2007 Sikkert et dumt spm. for noen men jeg lurer likevel hvordan denne prosessen kan utarte seg?
Sanna5*m gutt og jente* Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 Etter fødselen skal livmoren trekke seg sammen. Da kjenner man det, nesten som rier. Spesielt når man ammer. Mange sier at man ikke får dette den første gangen, det gjorde jeg. Men ikke verre enn at det hjalp med Paracet. Var verst de første to dagene. Blir spennende å se hvordan det blir denne gangen.
Yellowgoldfish Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Jeg hadde også etterrier men ikke verre enn at de minnet om kynnere og murrende menssmerter. Tror ikke det er veldig vanlig å ha veldig vonde etterrier...?
!mortiltre! Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 De føles på samme måte som rier, og blir ofte vondere til flere barn en har født
Krølle79 Skrevet 26. februar 2007 #6 Skrevet 26. februar 2007 Takk for et godt spørsmål og for gode svar Men jeg lurer på noe i denne forbindelse..; Har lest flere steder at kombinasjonen paracet+ibux kan hjelpe godt mot etterriene.. Men så var det dette med ibux, da.. Har jo hørt at man ikke skal ta dette under graviditeten.. Men vil ikke det også si at man ikke bør ta det når man ammer (da kommer jo ofte etterriene..), i fare for at virkestoffene kan overføres til barnet da også?? Nå vet ikke jeg hvorfor man ikke skal ta ibux når man er gravid, men.. Æsj, jeg bare lurer.. fint om noen vet svaret..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 vet egentlig ikke svaret på spm ditt,men jeg hadde kraftige etterrier etter fødsel nr to...så vonde at jeg så vidt orket amme,ikke fikk sove,vondt å gå osv...fikk smertestillende av sykehuset og da fikk jeg paracet og ett eller annet til(husker ikke hva det heter..Aphifran eller no..hehe) det hjalp litt i allefall.. Om du får etterrier så er det bare å spørre,så får du smertestillende ! ikke ligg å ha vondt..
Coria Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 Jeg fikk Naproxen sammen med Paracet på sykehuset for etterrier. De spurte hvorfor jeg skulle ha smertestillende, og ga smertestillende etter hva som passet best for den tingen. Ellers var etterriene litt irriterende for meg, men jeg vil ikke kalle dem vonde.
Gjest Skrevet 27. februar 2007 #9 Skrevet 27. februar 2007 Afipran? Det er kvalmestillende, i så fall ;0) Tror det er vanlig å gi Paracet, eventuelt i tillegg til Ibux e.l. Jeg hadde vooonde etterrier etter første fødsel. Fikk ikke sove pga dem :0( Denne gangen skal jeg være føre var, og ha med smertestillende.
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 27. februar 2007 #10 Skrevet 27. februar 2007 Jeg hadde noen helt forferdelige timer etter sisst fødsel. Lå med etterrier som var helt grusomme! Hos meg varte det i tre-fire dager før det roa seg. Kjennes ut som du skal føde en gang til altså! Jeg (dummen) ba ikke om smertestillende- ville ikke være "sytete", men i ettertid ser jeg at jeg burde hatt det. Klarte ikke hvile eller slappe av noe særlig pga smertene som kom med gjevne mellomrom... Nå skal det nevnes at jeg hadde en styrt-fødsel som var begynt og over på bare 30 minutter da...flere som sier at etteriene kan bli verre om en føder raskt. Etter min første fødsel, som tpk va 5 timer, hadde jeg bare et par etterrier og det var det.... Denne gangen her skal jeg vertfall ha smertestillende dersom jeg får masse etterrier! (det sies at det blir verre for hver fødsel *grøss*)
MiPE Skrevet 27. februar 2007 #11 Skrevet 27. februar 2007 Jeg gruer meg nesten mer til etterriene enn til selve fødselen! Jeg fikk det så kraftig at jeg besvimte! Ikke gøy! Det hjalp med paracet. Jeg hadde en styrt fødsel, og da er etter riene ofte værre, har jeg hørt.... Og det blir også værre jo flere fødsler du har hatt. Men det er verdt det da...
Gjest Skrevet 27. februar 2007 #12 Skrevet 27. februar 2007 Hadde ikke etterrier med førstemann, men siden har det vært ille. særlig med nr 4 syntes jeg de var verre enn fødselsriene. (-har hatt veldig lette fødsler da:-) Særlig fordi riene under fødselen kommer gradvis, bygger seg opp og blir borte igjen, mens etterrier er mer som skikkelige menstuasjonssmerter; "de varer mens de varer"; ingen topp og ingen pause. Husker jeg krøp rundt på gulvet med smerter pga etterrier et par dager etter nr 4. (Men da kom det en diger blodklump ut...) Fikk beskjed om at man ikke skal ha vonde etterrier etter 4 dager; da bør det sjekkes opp i tilfelle noen rester har blitt igjen der inne. Har ikke brukt smertestillende. En vet liksom aldri når babyen plutselig våkner vil ha mat, og da starter som kjent etterriene, og så går de vanligvis over igjen i løpet av en halvtime (og det er vel den tiden det tar før en paracet virker eller?) Dessuten syns jeg det varierer både hvor vondt det er, og hvor lenge det varer; vet ikke på forhånd om det hadde vært greit med smertestillende. Leste nettopp på en amerikansk nettside at grunnen til at etterrier blir verre når en har flere barn, er at livmoren er mer avslappet. Fordi livmoren generelt ikke er like "fast" som hos en førstegangsfødende, må den jobbe hardere når den først trekker seg sammen. De anbefalte å prøve å massere livmoren ofte fordi dette ville få den mindre "avslappet", slik at etterriene ikke trengte bli like harde. De anbefalte også å tisse ofte fordi etterriene ville føles verre om blæra var full. Vet ikke om dette hjelper da, men får vel prøve denne gang:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå