Gå til innhold

Slutt og stress, så blir du gravid - Vitenskaplig forklaring på hvorfor

Anbefalte innlegg

Hei alle vil bli gravid jenter!

Dere har sikkert hørt frasen: slutt og stress, så blir du nok gravid, og så lenge du stresser så kommer du aldri til å lykkes.

I tillegg til alle historiene der gravide har fortalt at de ble gravide i den pp de IKKE stresset eller prøvde noe særlig?

Irriterende for oss prøvere som ikke klarer å tenke på noe annet, og veldig, veldig vanskelig å gjøre noe med.

Jeg leste imidlertid noe i dag som forklarer hvorfor enkelte lykke når de stresser mindre.

Det er selvfølgelig flere årsaker til at par ikke lykkes med å bli gravid. Dersom et par har fått konstatert dårlig sædkvalitet, eller tette eggledere nytter det selvfølgelig ikke å slutte å stresse. Men for noen kan årsaken til at man ikke lykkes faktisk være stress.

Dette er hva jeg fant som forklaring:

Progesteron er et slags balanserende hormon i kroppen. Det både stimulerer østrogenets gode virkninger og kontrollerer dets farlige effekter. Progesteron er det viktigste hormonet som kan balansere og holde østrogenet under kontroll.

Årsaker til lavt progesteron

Den vanligste årsaken er nok stress. Det stilles store krav til kvinnene i moderne tid. De skal helst passe en jobb i tillegg til barn, mann og hus. Det fører til et press på binyrene som lager stresshormonet kortisol. Ved høyt stress kreves det at kortisolproduksjonen øker. Kortisol har en viss antieffekt på progesteronet og blokkerer dette. Stress vil altså påvirke eggstokkene som på en måte blir trette. Bruk av p-piller vil også virke negativt inn på eggstokkenes produksjon av progesteron. Ved måling i spytt har man funnet at mange kvinner lider av luteal insuffisiens – det vil si at eggstokkene enten ikke produserer et egg (da dannes det ikke progesteron), eller at produksjonen er for kortvarig (ikke 14 dager, men kanskje bare 4 eller 10), eller at produksjonen generelt er lav. Alt dette baner veien for symptomene på østrogendominanse.

Progesteron er et kildehormon. Det vil si at det ligger nesten på toppen i hierarkiet i kaskaden av steroidhormoner. Mange andre av kroppens viktige hormoner lages derfor av det. Dette hormonet er helt nødvendig for et fullbyrdet svangerskap.

Dette betyr at enkelte som stresser ikke produserer nok progesteron som igjen skaper ublananse i hormonene og som igjen gjør at en ikke blir gravid.

Når stresset avtar øker produksjonen, og graviditeten er et faktum.

For de som vil lese mer om dette se:

http://www.futhark.no/Progesteron.htm

Fortsetter under...

Hmmmm, det var interessant.

Jeg har gaatt fra en saerdeles stressende hverdag og livsstil til aa kjenner mer etter, ha tid til meg selv og i det hele tatt leve paa en maate som gir mer rom og tid til aa kjenne litt etter, og kanskje dovne av litt innimellom...av ren ro og tid.

Ja har mistet to ganger - tidlig - siste 3 mnd, og det skal bli morsomt aa se om dine teorier stemmer, jeg har bare de to siste ukene gaatt inn i noen som kan kalles rooooooooooooooo tiiiiiiiiiiiiiiiiiid og denslags.

Takk for tips, grunn til aa stresse eeeenda mer ned.

Takk igjen.

Takk for dette informasjon!!!

Jeg mistet i januar etter en svært svært sresset tid! Jeg hadde mange stress siste år ... (flytting, eksamen, trøbbel med mannen min).

Sånn jeg skal tar meg rev i seilene ...

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...