Gå til innhold

"Det er bare å slappe av så blir du gravid"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mange sier at man blir gravid bare man slapper av og ikke stresser med det. Men dette stemmer ikke for alle, og det er derfor en type uttalelse man skal være forsiktig med. Statistikken viser nemlig at:

 

- 80% er gravide etter 6 mnd.

- 90% er gravide etter 12 mnd.

- de resterende 10% er ufrivillig barnløse

 

Av disse 10% skyldes barnløsheten:

- 30% mannlig infertilitet

- 30% kvinnelig infertilitet

- 30% ingen diagnose (her kan det like vel være noe galt, men vitenskapen har dessverre ikke kommet så langt at alt kan utredes)

 

På Rikshospitalet sier de fremste gynekologen og spesialistene på fertilitet og barnløshet at for å bli gravid må følgende fysiske faktorer være til stede:

- god sædkvalitet

- god eggkvalitet

- regelmessig eggløsning

- åpne eggledere

- gode livmorforhold (cyster, muskelknuter osv. reduserer sjansen for å bli gravid)

 

De samme spesialistene sier også at hvis de fysiske forholdene er til stede kan ikke psyken (det å bekymre seg for å ikke bli gravid) ødelegge dette. De som bruker lang tid på å få det til har som oftest redusert fertilitet (gjerne knyttet til sæd- eller eggkvalitet), men så er naturen innrettet sånn at det plutselig kan klaffe like vel. God sæd og godt egg møtes endelig, og så blir det en graviditet.

 

Så lenge de fysiske forholdene ikke er til stede spiller stress og bekymring ingen rolle, man blir uansett ikke gravid. Man kan ikke "psyke" seg opp til å få bedre sæd, egg eller livmor da dette er rent biologisk betinget.

 

Jeg tenkte jeg ville nevne dette sånn at dere gravide forstå litt mer av hvor komplisert situasjonen kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsiktig med å gre alle gravide under en kam, her. Vi er flere som ikke har hatt så lett for å bli gravid her. Jeg selv har pcos og måtte ta Pergotime for å få eggløsning.

Har aldri sagt at man blir gravid hvis man ikke stresser med det. Jeg ble først gravid NÅR jeg begynte å stresse med det.

 

Du får ha lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med Renate her, stress hadde alt å si for oss, vi prøvde i 14 mnd før noe hendte, var inne hos en spesialist for å finne ut hva som var galt. Vi ga opp begge to etter 14 mnd, skaffa oss en hund heller, Prøvde å tenke på andre ting, å en mnd etter d, da var jeg gravid, å nå ligger en søt liten gutt på 2 mnd ved siden av meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "De som bruker lang tid på å få det til har som oftest redusert fertilitet (gjerne knyttet til sæd- eller eggkvalitet), men så er naturen innrettet sånn at det plutselig kan klaffe like vel. God sæd og godt egg møtes endelig, og så blir det en graviditet."

 

Dette kalles flaks!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var et godt innlegg, vi har alle godt av å tenke over at det ikke er et selvfølge å skulle bli gravid. Jeg har selv strevd i 20 pp før jeg ble gravid. Jeg mener at de som har prøvd så lenge ALDRI gir opp. Å si at når vi ga opp da skjedde det.. det har jeg vanskelig for å tro på. Jeg ble mer og mer desperat for hver pp, og ble nå altså gravid. Det hadde nok heller med at tiden var kommet, en gang vil det jo gjerne skje selv om min samboer har redusert sædkvalitet. Det er også mange som har fått til førstemann på første forsøk, men som sliter med å få til nummer to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var et godt innlegg jeg også, jeg føler at jeg stresser meg ihjel etter 16 pp og 1 SA.

Godt å vite at jehg ikke gjør det verre.

 

Tusen takk for godt innlegg Anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare nevne at det stod i vg eller dagbladet for noen dager siden at tallet på ufrivilli barneløse har økt opp til 30 % . Dette skyldes mye fordi mange i dag venter for lenge med å bli gravid (30-40årene).Da kan det være for sent eller vanskelig for mange å bli gravide ( GJENTAR KAN MEN IKKE NØDVENDIGVIS)

 

Det er faktisk lettere å bli gravid å bli gravid i 20 årene, fordi naturen har skapt oss til å bli fruktbare og få barn tidlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at folk venter lenger med å bli gravid, det er mange unge som sliter også. Mye av skylden har forurensing, dårlige matvaner/helsevaner. Mange mannfolk sliter med dårlig kvalitet pga dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess det er også sant. Fedme og, lite mosjon og dårlig kothold er også med å påvirke dette. Men mye det og at mange begynner i 30 og 40 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke fornærme de som er slitere, det finnes mange grunner for at folk ikke blir gravid, uten at leger finner ut av det.

lett å såre noen med mine "smarte" komentarer.

 

Ikke meningen = (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at mange av du uforklarlig barnløse kan ha "diagnose" som overvekt, misbruk av rusmidler, røyking osv. Men man regner det jo som en selvfølge at man ikke lever usunt hvis man ønsker å bli gravid og få barn. Det skulle bare mangle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg. Det kan være ganske ubetenksomt å si/ tro at man blir gravid bare man "ikke tenker på det".

 

Noe jeg har tenkt litt på er at folk blir jo faktisk gravide av voldtekter, og i flyktningeleire! Og i verste fall av voldtekter I flyktningeleire! Sikkert lett å slappe av da... :oP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei renate. Har ikke snakket med deg før, men leste tidligere at du var sikker på å få tvillinger pga bruk av pergotime. Har du vært på ul enda og funnet det ut? Er selv gravid for andre gang med pergotime og pcos. ( 10 +4),var på ultralyd i uke 6 og der var det bare en( samme som sist for et år siden, hadde da en ma i uke 11).

Det er nok selvsagt en sjans for flere med pergo, men tror nok ikke sjansen er så stor som du tror da. He-he. Uansett lykke til videre.

Vi 2 er jo i samme båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...