Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #1 Del Skrevet 26. februar 2007 Navn er jo veldig subjektivt og sier mye om en person og folks smak. Navn skal jo passe til en PERSON. Derfor synes jeg det blir litt dumt å slakte navn på denne måten: Nei, det navnet er for prippent, for søtt, for harry, for stygt etc. For én person kan navnet Emma passe glimrende. Mange jenter er jo veldig søte og "jentete" . For en tøff rampejente med sort hår passer jo ikke navnet Emma. For en klassisk, konservativ og pen jente passer navnet Henriette. For en lurvete jente på bygda passer ikke navnet i det hele tatt. For en tøff, vilter jente vil navnet Ronja være kjempekult - for andre blir det helt feil. Skjønner? Selv har jeg et ganske søtt og feminint navn. Jeg har alltid elsket det, fordi det passer til min personlighet. For meg ville det f.eks vært helt feil å hete Olga, Ronja, Gunhild eller noe i den stilen. Både jeg og kjæresten min er ganske "feminine" og jeg antar at vi ikke kommer til å få noen "macho" sønn, eller rampe-gutt (men man vet jo aldri). For oss vil derfor et litt søtt og kanskje litt feminint guttenavn passe bra. Tror jeg i hvert fall! Det er veldig forskjell på folk og derfor gir man også folk veldig forskjellige navn. Noen navn jeg synes er harry, er vakre i andres øyne, og motsatt. Synes også at et navn kan BÆRES på mange ulike måter. Noen navn blir stygge fordi de som bærer dem er stygge/ slemme eller rett og slett ikke KLER navnene sine. Synes dette er noe å tenke på når man velger navn. Leste et sted at Susann Goksør har kalt barnet sitt enten Julius eller Emil - og at sønnen hennes var en skikkelig vilter krabat, og rampegutt. Da passer jo slike navn bra! For min sønn tror jeg det blir feil, fordi, hvis han likner på foreldrene, vil han bli en rolig, stille type : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8395734-ang%C3%A5ende-navnevalg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #2 Del Skrevet 26. februar 2007 Jaja, ikke enig med deg i det hele tatt. Hva hvis han ikke blir "feminin" da, så er hele navnet ødelagt liksom for da kler han det ikke?? Min datter heter Ronja (et tøft og sterkt navn) ei nydelig lita ballerina, med sterk vilje, som elsker å pynte seg, og hun kler navnet sitt kjempe godt. Hadde hun hett Iselin (som er mer søtt og feminin klang i) så hadde hun sikkert kledd det og! Jeg for min del forbinder Julius med en super femi og sjenert gutt. Og syns det har en feminin klang. Man må jo velge et navn en syns er vakkert, om det er søtt, tøft, sterkt, kult, feminint, harry osv, så er jo det din smak. For meg er det mer viktig at navnet er sterkt enn søtt, så derfor har jeg valgt det. Alle har en forskjellig oppfatning av ulike navn, fordi vi har ulike assosiasjoner. Noen ganger når barn blir født, så tenker man: å ja dette er Alva eller dette er Simen, men det er en indre følelse mor eller far får, ikke hvilke "type" barnet blir. Forresten så heter søstra mi som er skikkelig butch: Maria Isabella, hun kler det fantastisk godt, fordi det er henne!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8395734-ang%C3%A5ende-navnevalg/#findComment-8406862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
godiva med 3 gull Skrevet 27. februar 2007 #3 Del Skrevet 27. februar 2007 Om jeg trodde jeg fikk en feminin sønn ville jeg hvertfall ikke funnet et feminint navn!!! Og barn får jo gjerne navnene sine før man ser personligheten, altså mens de er spedbarn.. kan nemlig forandre seg veldig. Så er vel heller ikke helt enig. jeg ble feks født med kullsvart hår, får så å bli helt lys... . Var også en veldig snill baby, noe som passerte.. he he. Ble en meget viljesterk unge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8395734-ang%C3%A5ende-navnevalg/#findComment-8408416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Da HarViTreUnger Skrevet 27. februar 2007 #4 Del Skrevet 27. februar 2007 Tja men man vet jo ikke hva slags personlighet barnet får - man kan jo kanskje forutse litt kropsbygning og utseende på forhånd, men det er jo ingenting som er sikkert der heller. Nei jeg synes man skal velge navnet som man selv synes passer. Spør man om meningen til folk her inne så får man jo klart en subjektiv mening - hvis man ikke ønsker dette så er det jo heller ingen vits i å spørre.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8395734-ang%C3%A5ende-navnevalg/#findComment-8409112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #5 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg syns du gjør akkurat det som du irettesetter andre for å gjøre her: du sier at det ville vært helt feil å hett Emma hvis du har sort hår og er rampete for eksempel. Det er en akkurat like subjektivt og tildels dømmende uttalelse som at "navnet er rå-harry." Jeg kjenner en sånn Emma, og selvsagt kler hun navnet sitt. Alle kler navnet sitt, for heldigvis er det sånn at navnet blir personen, og ikke at personen blir navnet. Jeg tror du har hevet deg selv opp på en pidestall her som du egentlig burde sittet under og skjemtes. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8395734-ang%C3%A5ende-navnevalg/#findComment-8410217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sistemannpåvei Skrevet 27. februar 2007 #6 Del Skrevet 27. februar 2007 ALLE BARN "GROR" INN I NAVNET SITT!!! Fikk utrolig mye kommentarer på min datter sitt navn i startfasen, men nå elsker alle min lille jente, og mener hun kunne aldri hett noe annet. Min mann og jeg hadde bestemt vår sønn sitt navn siden før han ble unnfanget, og ble ganske lei oss da han ble født og vi ikke synes navnet passet. Men gjett hva som skjedde; han vokste inn i navnet, og nå kunne han aldri ha blitt noe annet!!! Folkens: Ikke bekymre dere så mye, navnet blir rett til slutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8395734-ang%C3%A5ende-navnevalg/#findComment-8410499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå