Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #1 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg sliter med overvekt, sist jeg veide meg i januar var jeg på 118 kg. Føler selv at jeg allerede har gått opp litt... I 2006 gikk jeg ned over 15kg, skulle egentlig fortsette i år, men etter å ha blitt gravid tenkte jeg at jeg skulle vente med å fortsett slanking så lenge jeg er gravid, termin i oktober... Nå gruer jeg meg til alle kontrollene man skal på, er redd for stygge komentarer, da jeg desverre er blant dem som ikke tør å svare men blir lei meg i stede... Jeg synes det har vært veldig positivt å lese om folk som har positve opplevelser rundt dette, kan dere ikke skrive å fortelle om alt det positvi dere opplever i denne forbindelse??? Lag gjerne en egen tråd slik at det bare blir positvie innslag, vil noen si noe negativ kan de vel lage en annen tråd og fortelle om det slik at det ikke blir ødelagt.. Til dere som har opplevd positive kontroller, undersøkelser eller samtaler o.s.v. og også dere som tør å svare på slike komentarer, dere som da forteller om dette eller har fortalt: Det er til stor hjelp for de som har hatt negative opplevelser eller er redd for dem, at dere forteller:) Håper derer gjør det og på forhånd TUSEN TAKK, DET ER TIL HJELP:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Villekulla* Skrevet 26. februar 2007 #2 Del Skrevet 26. februar 2007 Hei! Etter jeg hadde lest diverse skrekkinnslag her på Bim så gruet jeg meg forferdelig til den første kontrollen og spesielt det å bli veid. Jeg veide 10 kg mer enn jeg trodde (105 kg), har nemlig vektskrekk og hater å gå på vekter. Men verken legen eller helsesekretæren som veide meg sa noe negativt. Jeg ble superglad, for jeg var så redd for å få "tilsnakk" om vekt og bla bla bla. Det kommer nok helt an på lege/jordmor om de tar opp dette temaet eller ikke. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8395064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pilutt1 Skrevet 26. februar 2007 #3 Del Skrevet 26. februar 2007 Heisann! Jeg har også termin i oktober!! Jeg har ei datter fra før,og jeg opplevde veldig lite negative ting da jeg gikk med henne. De var veldig greie de som veide meg,kommenterte ikke vekta mi i det hele tatt. Har en annen lege nå en forrige gang,hun jeg hadde har (gudskjelov) slutta. Han jeg har nå er veldig ålreit,nevnte for han for en stund siden, at jeg og sambo skulle prøve på en til. Og da kunne han hvis han hadde villet nevnt vekta mi,men han gjorde ikke det. Skal på første kontroll om 2 uker og jeg gleder meg. Min oppfatning er at du blir tatt hånd om som en hvilken som helst annen gravid,og jeg mener at alle de som jobber med oss gravide må da ha såpass omløp i hodet at de ikke begynner å ramse opp for oss at vi er overvektige og bla bla bla! Du er gravid og trenger ikke å få ekstra med bekymringer når du er gravid. Det tror jeg de fleste veit. Ønsker deg lykke til med den lille spiren i magen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8395253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #4 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg veide 98 kg,da jeg ble gravid denne gangen,normalt ligger jeg på 90 kg..men har kost meg veldig i fjor sommer da,hehe!skulle ta fatt på kg,da jeg oppdaget at jommen var jeg gravid!Nå er jeg i uke 22,og veier 107 kg,jeg holdt på å få sjokk,men magen er kjempesvær da,i forhold til sist gang..Regner med at jeg legger sikkert på meg 8 kg til,minst:( har veldig lett for å legge på meg da,må nok på Grete Roede kurs i august!men har aldri opplevd noen negative kommentarer hverken fra legen min,eller jordmor..takk og lov!!Er høy da,nærmere 184 cm,så har det godt fordelt:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8396056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #5 Del Skrevet 26. februar 2007 Hei:) Kjenner meg godt igjen i den frykten der! Var 103 når jeg ble gravid, og ble som deg gravid midt i en slankeprossess. Hadde gått ned 30 kg den siste tiden ved hjelpav Grete Roede. Gruet meg forferdelig til å gå til legen, hadde også lest litt her og fått med meg noen triste opplevelser. Det jeg gjorde var å fortelle legen, før hun begynte å mase om kosthold, at jeg syntes tanken på å legge på meg var veldig tung, siden jeg akkurat hadde gått ned så mye. Og at livstilen min var endret, og at jeg håpet det kunne hjelpe meg til å gå opp minimalt. Legen skrøt fælt av meg,og sa at jeg skulle prøve å la være å tenke så mye på vekt, og ikke bli lei meg om vekten gikk opp. For det jeg gikk opp under graviditeten ville komme uansett. Og noe kostholdsprat gadd hun ikke ta med meg da, for det så hun ikke hensikten med... Gikk ut derfra med et lettet hjerte:) Gruet meg allikevel veldig til å gå til jordmor, selvom legeturen gikk så bra! Var dessverre litt mer uheldig med henne... uten at jeg skal utdype det noe mer. Men det var ikke bare vekt som var problemet, hun tok ikke meg på alvor syntes jeg! Bare merket at dette kom ikke til å gå. Snakket med legen min om opplevelsen, og hun ble sjokkert. Fikk beskjed om å ikke dra tilbake til henne, og heller finne meg ei annen, eventuelt å ta alle kontrollene hos legen istedet. Jeg ville ikke gi meg med det, for jeg hadde blitt anbefalt ei jordmor av 3 forskjellige, uavhengige personer. Så det måtte jo bare være et tegn! Så jeg ringte henne, og angrer absolutt ikke, selvom hun er privat og koster litt kr... Gud for ei nydelig dame... Fortalte henne om slankingen og alt, og om denne jordmora som jeg ikke ville gå til. Det var ikke første gang hun hadde fått klager på henne, og hun var nok av de sjeldne, gamle huppetittene sa hun. Men resten av timen snakket vi masse, og jeg følte meg bare så ivaretatt og trygg! Hun var ikke opptatt av vekten i det hele tatt. Og når jeg gikk derfra fikk jeg streng beskjed om å ikke bry meg om vekta! Var ei så flott og rakreist ung dame sa hun... skulle være stolt av meg selv! Skulle bare kose meg nå under svangerskapet og virkelig nyte livet, sa hun! Fy søren de orda varmet så utrolig! Gikk ut derfra 20 kg lettere til sinns:) Din første tur til kontoll går nok over all forventning! Synes du skal prøve å glede deg litt i stedet... og er du uheldig, så er det bare å bytte vet du! Finnes så mange gode og varme mennesker der ute, så hvorfor slå seg til ro med en lege eller jordmor som man ikke trives med? Men jeg vil råde deg til å fortelle hvor flink du har vært, som akkurat har gått ned så mange kg, med en gang du kommer. Da sier du liksom ifra med engang at du faktisk tar ansvar for egen kropp...Vil ønske deg masse lykke til HI! Krysser fingre for at dette blir en positiv opplevelse for deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8401023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #6 Del Skrevet 26. februar 2007 Veide 98kg 5mnd før jeg ble gravid. torre ikke og måle mer jeg. Første kontroll holdt jeg på og ramle av vekta da jeg så at jeg veide 108kg. Hun på labratoritumet bedde meg og lese av vekta selv og sa ikke noe. Ikke legen heller. Dette er mitt andre svangerskap og har ikke hørt fra nånn av de legene jeg har hatt noen komentar om vekta mi...tror dette varrierer veldig fra lege til lege.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8403158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #7 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg veide 95 kg (er 164 cm) da jeg ble gravid. Gruet meg, som deg, veldig til første kontroll, og tok det selv opp. Legen sa bare at det var viktig å passe kosthold og fysisk aktivitet, og det var det. Da jeg skulle til jordmor gruet jeg meg enda mer. Så nok en gang flommet jeg over av bekymringer om komplikasjoner vekta mi kunne føre til og alt det der. Hun så på meg lenge, så sa hun: "Jeg hører du er veldig opptatt av dette med vekt, men du er faktisk ikke SÅ stor. Det er foreløpig ingen grunn til bekymring her. Jeg foreslår at vi senker fokuset på vekt, og så får du kun veie deg hos lege. Viktig at du bruker den samme vekten under svangerskapet" Det var en kjempepositiv opplevelse, og da jeg gikk derfra følte jeg meg gravid og stolt, trygg og flott! Ønsker deg lykke til og håper du møter samme forståelse og velvilje som det jeg gjorde! Klem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8403818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ana baroma Skrevet 27. februar 2007 #8 Del Skrevet 27. februar 2007 jeg har ikke veid meg hos legen enda, men hverken han eller gynekologen min har sagt noe som helst om at jeg er stor. Tvert om har de vært utrolig engasjerte og dedikerte i min graviditet:) Så om det kommer en veiing på neste kontrol, så får jeg heller takle det da:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8410410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupp72 Skrevet 27. februar 2007 #9 Del Skrevet 27. februar 2007 hei hei. vil berre fortelle om mine positive erfaringar. var 89 kg då eg blei gravid er no i veke 35 og har lagt på meg 20 kg og er 109 kg. Jordmor lurte på om eg heller ville vege meg heime, det var heilt greit for ho....... då eg var på ultralyd viste eg at vekta der veg 6-7 kg meir enn den hos jordmor så eg slapp å vege meg der. syns det var veldig godt for eg syns jo at eg har lagt på meg litt for masse. men her er er det ingen som har kommentert vekta mi og det er veldig godt for eg tenker ein del på det sjølv men er ikkje enkelt dette. vil berre ønske deg lykke til.... klem frå meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8410917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #10 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg grudde meg veeeldig til første kontrollen med jordmor. Var redd for å få den preken. Men hun var så hyggelig, og sa ingenting om vekta mi. Hun snakket litt om at det var viktig å spise sunt og at jeg ikke trengte å være redd for å gå opp i vekt så lenge jeg gjorde det på sunn mat. Og dette er jo noe som gjelder for alle, ikke bare overvektige... De kommer nok neppe med noen stygge kommentarer. Tror ikke du skal være redd for det. Du kan kanskje komme dem litt i forkjøpet, si du er litt stor, men har slanket deg, og forsøker nå bare å opprettholde et sunt kosthold og aktivitetsnivå slik at du holder deg sunn under svangerskapet. Fokuser på sunnhetsbiten. Det er det de fleste bryr seg om... Ikke vekta! Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8412229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne-B. Skrevet 27. februar 2007 #11 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg veier 115 kg nå (faktisk 10 kg mer enn i fjor, men har ikke merket det på klær, så skjønner ikke hvor de 10 kg har satt seg hen, men det er nå så), og vekta på helsestasjonen veier et par kg for mye. Så jeg sa det til ho dama nå sist, at sist gang hadde legen trukket fra 2 kg på vekta, så jeg skulle bare gjøre det nå også? Spurte fordi jeg lurte.. Og da sa hun at ja, det pleide de å gjøre, fordi den var litt slem den vekta, men det skulle jeg ikke tenke på, siden jeg er i så fin form, så var det ikke noe problem, og ho dama begynte på en lang tale som jeg skjønte skulle være litt støttende da. Hehe, måtte smile litt, også sa jeg at det var ikke det at jeg hadde noe anstrengt forhold til det (for det har jeg ikke), jeg bare lurte.. Samme med legen, han sa at det var ikke så veldig farlig hva jeg veide nå, men det som betyr noe, er hvordan vekta er utover i svangerskapet.. Så jeg har bare positive opplevelser, også fra da jeg gikk med datra mi, da veide jeg mer enn hva jeg gjør nå.. Og selv da var det jeg sjøl som brakte tema på banen.. Er man riktig uheldig, så støter man på noen som er ganske ufølsomme ovenfor det der, men håper for din del at du slipper akkurat det. Du kan faktisk velge om du vil veie deg på legesjekk eller om du vil gjøre det hjemme, men jeg har ikke noe problem med det der, så jeg gjør det bare når jeg er på kontrol.. Lykke til, det går nok bra! Du skal jo ikke være gravid for evig og alltid, etter ei stund kan du begynne på et nytt opplegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8394844-gruer-med-til-kontroll-pga-overvekt-har-du-positive-erfaringer/#findComment-8418432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå