Gå til innhold

Jeg tør ikke å bli gravid...

Anbefalte innlegg

fordi jeg ikke vet om noen kommer til å tvinge meg til vanlig fødsel - noe jeg ikke tør.

Har alltid sagt at hvis jeg noen gang får barn, blir det med ks. Men har forstått det slik at det er umulig å få en garanti om ks, FØR man er gravid...

Har også inntrykk av at det er utrolig mye fordommer mot ks. Alle skal liksom fortelle deg hvor dum du er som vil ha ks, hvor MYE bedre vaginal fødsel ALLTID er enn ks, hvor DYRT ks er for staten, hvor oppgitte norske leger er over kvinner som "maser og gråter seg til ks" osv.

Blir så oppgitt! Har inntrykk av at man må gå en lang kamp mot helsevesenet for å få ks, og det tror jeg ikke jeg takler. Vurderer å ikke bli gravid pga dette.

Hvorfor er det så vanskelig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8392952-jeg-t%C3%B8r-ikke-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær sterk!!! Det er an kamp, ja, men vi kvinner måtte jo kjempe for å få stemmerett også!! Ikke at jeg sier at ALLE skal få ks automatisk. Men noen må jo gå foran og synliggjøre at ks er et godt alternativ for kvinner som sliter i svangerskapet.

Det er viktig å stå på kravene sine og være sterk. Da får man ks hvis man virkelig ønsker det.

Ja, dette er nok et poeng å ta med seg til ks-samtalen. Legene trenger å opplyses om hvordan denne angsten påvirker graviditeten, de trenger å få høre at du ikke makter å kjempe en kamp mot helsevesenet for å få den fødselen du ønsker, og at de bare bryter deg ned enda mer ved å nekte/utsette ks-avgjørelse.

Det eneste vi (dessverre) må være knallsterke på, er å ikke la oss overtale til noe vi ikke vil!!

Det er en tøff kamp her i Norge ja og kvinner blir behandlet nedverdigende i denne sak.Egentlig en kvinnesaks-kamp , det er jo urtypisk at vi kvinner skal tvinges og trykkes ned på alle måter.De snakker om at vi skal ta fram urkraften i oss for å føde slik at de blir fornøyde, jommen sa jeg smør!Den URKRAFTEN de snakker om er latterlig.Kvinner har alltid måttet kjempe for å få forandring , vi har alltid fått slengt i trynet at vi er bare kvinner og derfor nedprioritert.Vi er bare kvinner og sånn er det.Skal ikke taes på allvor verken fysisk eller psykisk , skal tvinges fordi vi er kvinner, ja fødemaskiner.

Det at du ikke tør å bli gravid er veldig trist, du kunne kansje undersøke om det er friere i andre land , f.eks Spania eller Polen, el.kansje Amerika.

Det er jo mulig å bo et år eller fem i utlandet for å være trygg på å få den fødselen du ønsker.La deg ikke stoppe av Norsk Helsevesen!

Det er jo merkelig at de skal operere alt annet på kroppen , men ks det nekter de.Et tankekors er at en abort blir foretatt uten spørsmål og med mange ressurser i sving, mens et livgivende keisersnitt skal man bli nekta.Tenker mange ganger at kansje flere ville velge å beholde babyene sine dersom det var fritt valg av keisersnitt her i landet.Har hørt flere ymte frempå at de tenker på abort på grunn av frykt for fødselen.Og dette er ganske horribelt.Norsk helsevesen skulle skamme seg!

Jeg tror mange kvinner ikke orker kampen om ks, og derfor går inn for vaginal fødsel selv om de er LIVREDDE.

Mange går og gruer seg ekstremt i ni måneder, ligger våkne om natten, får kanskje utløst alvorlige psykiske problemer - og går gjennom en fødsel som sannsynligvis BLIR jævlig fordi man er så redd og anspent, og får masse psykiske problemer i etterkant.

Hvem er tjent med dette?

Jeg har selv veldig fødselsangst, men orker ikke tanken på å bli tråkket enda lenger ned i søla av nedlatende leger og jordmødre i kampen om ks. Er jo langt nede i utgangspunktet. Jeg har jo ikke bedt om å få fødselsangst. Jeg har ikke noe ønske om "plage" helsevesenet med "masing" om ks, og bruke opp ressursene deres. Jeg har ikke valgt å ha det slik!

Annonse

Se på det her:

Situasjoner hvor keisersnitt kan velges

I visse situasjoner vil man kunne velge keisersnitt selv om naturlig fødsel er mulig.

o Hvis barnet ligger med hodet oppover ved fødselstidspunktet - også kalt setefødsel.

o Det ufødte barnet anses for lite eller for svagt til å kunne klare en naturlig fødsel.

o Hvis moren har svangerskapsforgiftning, for høyt blodtrykk eller andre sykdommer.

o Forandringer i livmoren pga. tidligere operasjoner på livmoren eller f.eks. fibromer.

o Hvis den gravide kvinnen er psykisk syk eller er uttalt redd for å føde naturlig.

Så hvis du sier at du er redd for å føde,så skal de høre på deg altså.. Jeg fant det på doktoronline.no Syns de er gode til å være objektive istedet for å promotere vanlig fødsel..

Leste et svar på innlegget ditt over her, om visse situasjoner som gir rett til KS. Må bare si det at jeg fikk innvilget planlagt KS, uten at noen av disse kriteriene var oppfylt.

Jeg søkte KS mai 2005, for jeg ønsket ikke å bli gravid uten at jeg hadde denne garantien. Dette ble innvilget i juni 2005, etter samtale med JM.

Nå er det 8 dager igjen til KS jeg søkte om står for tur, altså over 1 1/2 år etter jeg fikk innvilget det. Svangerskapet har godt fint, ettersom jeg hele tiden har visst, og hatt det skriftlig hjemme, at KS var innvilget av legen på sykehuset.

Jeg sier; Stå på! Få fastlegen din til å henvise deg til sykehuset, så du kan få en garanti før du blir gravid! Ikke la fødselsangsten din frarøve deg din rett til å få barn!

Det funket for meg!

Masse lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...