Gå til innhold

Mors kosthold.. Har det en sammenheng med barnets vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg spiser litt usunt.. godteri osv.. Kan det ha en sammenheng med at babyen min er litt større enn gjennomsnittet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dem sier så... JM anbefaler måtehold i forhold til sukker og søtsaker de siste ukene;)

Skrevet

Det sies jo at for mye sukker ikke er bra. Men jeg tror det er litt individuelt også. Jeg spiste stort sett det jeg ville i mitt første svangerskap, ikke kjempemye godteri, men jeg var ikke akkurat avholden heller. Fikk da en baby på 3010 gram. Litt kan vi vel unne oss, tror jeg....

Skrevet

Dette har med gener å gjøre!!!

Hvis ei sylslank jente som nesten aldri legger på seg spiser sjokolade og godteri hver eneste dag i hele svangerskapet (slik som min venninne) kan babyen fortsatt bli under 3kg....fordi hun genetisk er bygget slik osv...

Min forrige baby veide 5 kg da han ble født med litt dårligere kosthold enn jeg skulle ønske:) og denne gangen har jeg derfor vært myyye flinkere, men må ha planlagt keisersnitt for jeg får en kjempebaby igjen:) og legen sa at det var rett og slett genetisk og at det var jeg og mannen min sammen som gjorde at vi fikk store barn.

Sønnen min på 17 mnd er nå helt normal i vekt men en del høyere enn de på hans alder...

Men tror nok at det kan ha NOE å si hvis man baare spiser godt og legger mye på seg, men for meg har det ikke hatt noe å si..

Skrevet

Jeg er med på et prosjekt på Rikshospitalet hvor de forsker på akkurat dette. Foreløpig har de kommet til at det som påvirker fødselsvekten, er trening FØR svangerskapet faktisk... Pluss noe på proteiner og sukker. Men foreløpig tror jeg mye går på gener (hvor mye du og mannen din veide da dere ble født).

Skrevet

Har nettopp lest at når man spiser mye godteri får man en jojo-effekt på blodsukkeret. Det er visstnok en sammenheng mellom dette og babyen størrelse. Det beste er å holde et stabilt blodsukkernivå...

Skrevet

litt arv og litt kosthold. En fin kombinasjon. Både jeg og min samboer kommer fra familier med store barn og slik ble det også med oss. Førstemann var 4730 enda mor forsøkte og være rimelig sunn. Neste barn ble 3570 og da var mor veldig sunn, i tillegg var første gutt og andre jente. Nå har ikke mor vært så sunn igjen og de estimerer barnet rundt 4 kg. (Jente)

Skrevet

jm sier jeg har en stor gutt i magen, 4kg el mer. har ikke lagt på meg mye, ca 8 kg til nå i uke 37, men har spist det jeg vil av mat og godteri, ikke kjempe masse, men mer enn før. 64 kg før graviditet. har venninner som er "store" og har spist masse godteri og brus og har fått små bebiser..... så jeg vet ikke helt jeg, mye er nok gener..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...