Gå til innhold

Koffor skal folk blande seg???


studentbaby

Anbefalte innlegg

Å, eg kjenne eg blir sååå irritert! Jada, eg har fått et barn 29.12. og jada, det hadde vært kjekt for ho å vært født et par daga seinere osv...men det e ingeting vi kan gjør med!! Og no e folk begynt å fortelle meg at vi må jo la ho begynne på skole med de som e født året etter...nåkken e jo så grei at de bare spør om vi har tenkt på ka vi skal gjør med skolestarten hennes...for det første e eg en smule lei av å føle at eg må forsvare at vi har fått barn så seint på året (babyen vår va planlagt, om ikkje akkurat i desember) - eg skal vel ikkje måtte fortelle folk kor lett eller vanskelig det var for oss å bli gravid. for det andre kan folk drite i å fortelle meg ka de syns om når barnet vårt skal begynne på skolen. det skal vi klare å finne ut av sjøl (det e vel ikkje ei problemstilling som e naturlig å ta en avgjørelse på når barnet e to mnd spør du meg). jada, høyres sikkert barnslig og teit ut no, men eg e skikkelig lei av maset rundt kor tid vi fikk babyen vår.

 

puhhh...måtte bare få det ut!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff...skjønner deg godt!!hadde termin 23.des,og fikk høre det daglig før hun kom.hele jula besto i det egentlig.du får prøve å lukke ørene.det er jo ikke nødvendig å tenke på det nå!

det er fryktelig slitsomt med sånt mas..får håpe folk slutter med det snart!:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her... og siden han kommer til å vokse opp tospråklig er det mange som faktisk sier at han kommer aaaldri til å være klar for skolestart når han skal begynne i samsvar med det året han ble født i.. blir også irritert.

 

har da seff snakket med min mann om det... og vi skal se det ann når han er litt eldre... men jeg tror ikke jeg skal la han vente et helt år til. husker da jeg var liten, jeg kunne knapt vente med å begynne på skolen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også skjønner deg bare sååå godt!

Jeg hadde selv termin 24.des, og fikk da høre hvor dårlig planlagt det var, slemt mot barnet, tenk om jeg må føde juleaften, stakkars barn,og stakkars meg.... Ha bursdag så sent på året, og være yngst i klassen og bla bla bla. Det er jo ikke alltid det bare er å bestille et barn til "perfekt" dato heller!!!

Jeg gikk over termin og var "heldig" å fødte 1.januar,men hele romjulen fikk jeg høre at jeg måtte knipe igjen, og at jeg var "dum" om jeg fødte før nyttår!!!

Man blir passe drit lei av å høre det til slutt!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det e heilt utrulig ka folk trur dei har nåkke me!!!

eg svara ganske enkelt på spørsmålet om når han e født at, ja han e født 3 januar, så då må han gå på pøbben aleine når han blir 18 stakkar liten!!

 

og når det komme te skolestart, så e det ikkje godt å vete ka som e best!

eg starta ett år tidlig på skulen, e født i april, og har aldri hatt problema me det. min bror begynte når han skulle, men hadde problem me at skolen kjeda han, va ikkje utfordring for han. så han kunne gått begynt tidlig og. m

 

man må nesten sjå an barnet og ikkje ka dato dei e født!!!

 

så du ser, du e slett ikkje urimlig snuppa! vi e fleire som tenke som deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde termin 20 desember, og det syns alle rundt meg var helt forferdelig!!! TENK om jeg måtte ligge på FØDEN på julaften!! Åsså kommer de med en smart kommentar om at "vi får håpe du går til rett over nyttår". JA SÆRLIG!!!

 

Jeg er ikke det minste bekymret for at Magnus blir minst i klassen. Det er jo bare sånn det er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare si meg veldig enig... Henning kom 28.12, og det er jammen fint at så mange har tatt avgjørelsen rundt hans skolestart allerede, stakkars stakkars minstemann i klassen :D

 

tror barna våres kommer til å klare seg fint jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Hadde termin 12 des, kom 23 des. Alle har en mening om det.

 

Når det gjelder skolestart så skal det MYE til å få begynne 1 år senere. Mye strengere nå enn hva det var før. Men jeg tror ikke det blir noe problem. Jeg er født i november og har to venner som er født i desember. Alle har klart seg bra! Hun ene som er født i desember er faktisk JÆVLIG smart også! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stakkars barna våre som er født i desember altså. Ikke blir det ordentlig bursdagsgaver på dem... Å stakkars når de begynner på skolen. De er så små og de kommer til å henge etter... Å tenk når de blir store og alle i klassen drar på puben og de ikke er gamle nok. Ånei og nei hvordan kan man finne på å få barn i desember???

Utrolig hvordan enkelte bryr seg altså!!!

 

Den verste komentaren jeg fikk tror jeg var av sjefen min... Hun lurte på om Evelina var et uhell, siden jeg hadde termin i desember. At jeg hadde vært uforsiktig liksom.. Herrigud, Er Det Virkelig Mulig! Jeg er 33 år og gift, og faktisk har vi strevd i 4 år før vi ble gravide!!! Ikke det at jeg opplyste henne om det da men, jeg synes det er ganske utrolig hva enkelte kan komme på å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg så godt! Hva f... har folk med det å gjøre, akkurat som det er en ulykke å bli født i desember!

 

Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage og min erfaring er at det slett ikke er noen ulempe å være født i desember. Disse barna blir tvert i mot ofte modne alderen fordi de strekker seg etter de som er født tidlig på året og lærer av dem. Barna født sent på året får derfor utrolig mye "gratishjelp" i utviklingen sin. Barn født f.eks i januar ser vi mange eksempeler på at får det kjedelig siste året i barnehagen. Disse barna får for lite utfordringer og har få lekekamerater på eget modningsnivå.

 

Personlig hadde jeg faktisk derfor vært mye mer bekymra for barnet mitt med tanke på skolestart om jeg hadde et januarbarn enn et desemberbarn!

 

Ikke bry deg om sånne idiotiske utsagn! Barnet ditt kommer helt sikkert til å klare seg kjempefint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det kjempe fint at de er født sent på året f.eks i følgende sitasjon:

 

"mamma, jeg vil reise til syden!! ALLE DE ANDRE FÅR LOV"

 

"nei jenta mi, du må vente til du er MYNDIG"

 

Dermed er vi utsatt det "problemet" til dem er 18,5 år... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre det samme da jegt var gravid. Nå er barnet født 2. jannuar så jeg slepper problemstillinga. Mor mi er lærer og sier at mange desmbergutter burde vente 1 år, fordi de henger ikke med. Men en har ikke mulighet til å si om noen er skolemodne før de er 4-5.

 

Og du som snakka 2 språklige barn. Min erfaring sier at det ikke ligger etter de andra barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har også hørt det.. at gutter generelt ligger litt etter. og en forklaring jeg fant på det var at folk duller og småprater mindre med gutter, fordi de nettop er gutter og ikke små søte prinsesser..

 

wtf? :P her "prates" det omtrent hele dagen når han er våken... på tysk og norsk :> og jeg tror hanvil bli klart som et egg når skolen begynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe...gutten min er født samme dag...tilogmed ks, så du kan tenke deg folk mener jeg hadde kunnet vente med ks til 1 jan! Det var ikke noe alternativ da jeg allerede var 15 dager over termin og barnet var nesten 5kg.

 

Så ikke bry deg du, det gjør heller ikke jeg:-)

 

det er ikke alderen som spiller størst rolle ved skolestart, men modenhet. Det vet jeg godt etter å ha jobba i skolen. Så vi får se an ungene våre når den tid kommer:-)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, godt nåken forstår meg!! takk for svar folkens! hehe. det har vært et mas ja, om å knipe igjen, om dårlig planlegging, om skolestart, om å bli 18 , om å evt føde på julafta...jeje, eg takla det tross alt bedre enn når eg gikk på

overtid ;-). og eg trur nok at ungane våre kjeme godt ut av det med både skule og øldrikking ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi de kan .. he he..

 

jeg er født 28.12.. jeg begynte på skolen det året jeg skulle.. det ble da folk av meg også.. MEN det er kjipt med bursdag da.. men på en annen side så kan det jo være kjekt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad79 da....

 

"Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage og min erfaring er at det slett ikke er noen ulempe å være født i desember. Disse barna blir tvert i mot ofte modne alderen fordi de strekker seg etter de som er født tidlig på året og lærer av dem. Barna født sent på året får derfor utrolig mye "gratishjelp" i utviklingen sin. Barn født f.eks i januar ser vi mange eksempeler på at får det kjedelig siste året i barnehagen. Disse barna får for lite utfordringer og har få lekekamerater på eget modningsnivå.

 

Personlig hadde jeg faktisk derfor vært mye mer bekymra for barnet mitt med tanke på skolestart om jeg hadde et januarbarn enn et desemberbarn!"

 

jeg vet jo at du har rett i det du sier, og det er noen av tankene jeg som januarbarn mamma tenker på.... iallefall siden jeg selv startet ett år tidlig på skolen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...