Gå til innhold

dere med hormonspiral...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg satte inn hormonspiral i januar i år, og har ikke ømmere bryster enn det jeg hadde før jeg satte den inn. Jeg fullammer. Jeg hadde ømme bryster da jeg gikk gravid i første og andre trimester, og jeg kan fint ligge på magen nå uten at det er ubehagelig... =) Lykke til, og håper du finner ut av det =)

• 2 uker senere...

Jeg har hatt hormonspiral i 4,5 år og tok den ut for halvannen måned siden. Jeg hadde også ømme pupper (og småblødde kontinuerlig) det første halvåret. Etter det syntes jeg den fungerte ganske utmerket (bortsett fra mer utflod & lukt og gjentatte soppinfeksjoner - som jeg aldri har hatt tidligere). De to siste årene har jeg kjent meg stadig mer sliten og iblant nesten deprimert, og de siste tre årene har jeg hatt stadig mer dype monsterkviser - i ansiktet, på ryggen og i det hele tatt, dessuten la jeg på meg 7 kg på 4 år.. Jeg koplet det ikke til spiralen, men tenkte at det kanskje hadde å gjøre med hormonforandringer på grunn av alder? (jeg er 39) eller at jeg ikke ammer/er gravid til stadighet (etter å ha fått 4 barn i løpet av 12 år kunne det jo være uvant for kroppen å ikke holde på med sånt lenger?) eller travel og usunn livsstil (med 4 barn og full jobb osv blir det lite trening og friskluft og ofte for lite søvn). Men det var soppinfeksjonene som fikk meg til å ikke sette inn ny hormonspiral da jeg tok ut den gamle.

Nå kjenner jeg meg nesten som et nytt menneske. Humøret og energien har kommet tilbake og stadig flere av de gamle klærene mine passer igjen (midjen er nemlig også kommet tilbake!!), og jeg har faktisk heller ikke hatt en eneste kvise siden jeg tok den ut... og jeg verken trimmer mer, sover mer, jobber mindre, har færre barn eller spiser mindre.. Både sopp-problemet og lukt- og utflodsproblemet har også gitt seg + at sexlysten også har tatt seg opp kraftig..

Ømme pupper er en ting, men kanskje det er lurt å følge litt bedre med på alle de andre mer snikende bivirkningene også, enn hva jeg gjorde..

Dette var jo som å lese hvordan jeg har det. Er sliten og trøtt, hver ettermiddag og kveld mangler jeg energi. Har ikke koblet det med hormonspiralen, men når jeg tenker etter begynte det da. Har ingen kviser, men har lagt på meg 5 kilo til nå. Har koblet det med alderen jeg også, har jo passert 30. I tillegg mangler jeg totalt sexlyst :( Kanskje alt dette har en sammenheng, har aldri tenkt på det, hmmmm....

Hm...,ja her kjente eg igjen mykje på meg sjølv..Men har liksom ikkje tenkt så veldig på at det var den som gjorde det.Og det har vært deilig å sleppe å blø noko særlig,og så er det så mykje eg ikkje tåler av prevensjon.Kva bruker du i stadenfor no?Lurer på om minipillen er bedre,eller om det blir det same.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...