Gå til innhold

Morkaka..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt før at morkaka kan løsne, ved fall, tunge løft osv. Men kan man merke om den er løsna? Har jo hørt at det er farlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er hva jeg tror/har hørt - er ingen ekspert...

Om morkaka løsner er det virkelig fare på ferde ja - spesielt for mor. Det kan utløse massive blødninger så vidt jeg vet, og i så fall tror jeg du merker kraftige blødninger. Det må jo fort bli kritisk for fosteret også om morkaka ikke fungerer som den skal forresten....

De få tilfeller jeg har hørt om har skjedd i forbindelse med selve fødselen, og ikke pga tunge løft.

Skrevet

Var ikke helt komfortabel med bare å synse på et så alvorlig spørsmål...Søkte derfor litt og fant følgender fakta på denne adr: "http://www.helsenytt.no/artikler/gravid_komplikasjoner.htm"

"Noen ganger løsner større eller mindre deler av morkaken. Vi kaller det abruptio placenta. Iblant kommer ikke blodet ut, men blir liggende mellom morkaken og livmorveggen. Da vil kvinnen vanligvis få konstante, kraftige smerter, og barnet er truet fordi det ikke får oksygen hvis en stor del av morkaken løsner. "

Det står litt mer der også...

Skrevet

ei jeg kjenner mista ungen sin i 7nd mnd pga av morkaka løsnet.. tragisk!!stakkars...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...