Gjest Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Lillemann har hatt litt problemer med å få tak på, spesielt på den ene sida. Hadde en tid ganske såre brystvorter. Men den siste tida får jeg veldig vondt etter ca 10 min med amming. Får inntrykk av at lillemann skifter grep, han henger på en måte litt mer på puppen og suger mer på bare brystvorta. Det gjør noe inni granskauen vondt. Det ender ofte med at jeg må ta han av puppen og da er han ganske godt festet! Dersom jeg lar han bli kan han bli der i en halvtime ++ Har jeg bare såre bryster eller har det noe med suginga til lillemann å gjøre? Er det heelt feil å ta han av puppen?? 5 - 15 min etter amming får jeg skikkelig kramper i brystene, spesielt brystvortene. Det kjennes ut som om noen konstant vrir og vrenger på dem. Jeg akker og bærer meg og må ofte "lufte" dem for å lette på vondten. Hva kommer det av?
Expat Skrevet 25. februar 2007 #2 Skrevet 25. februar 2007 Du må løsne sugtaket hans med en finger i munnviken når det blir sånn, og legge ham til igjen. Det er mulig at det er vasospasmer du opplever (da ser du ofte fargeforandringer). Det er vondt, og kommer pga skadene han forårsaker! Det er viktig at du styrer sugetaket her, ellers blir dette bare værre! En ammepute kan gjøre ting enklere for deg.
Gjest Skrevet 25. februar 2007 #3 Skrevet 25. februar 2007 Takk for svaret. Jeg vil bare legge til at etter amming er brystvortene hvite og jeg får vondt når jeg kommer nær brystvortene og når feks dusjstrålen treffer. I det han får tak gjør det så vondt at jeg spenner hele kroppen og noen ganger roper ut høyt, men det gir seg etter kort tid og kommer tilbake etter en 10 minutter. Må vasospasmer behandles? Kan det være sopp?
Expat Skrevet 25. februar 2007 #4 Skrevet 25. februar 2007 Vasospasmer (aka Raynaulds syndrom, se bilde(!) på ammehjelpen.no, a-å), behandles med varme. Ullinnlegg over papirinnlegg, ullskjorte, varmeputer. Pass på å være god og varm hele tiden! Amme under dyna kan hindre at kald luft kommer til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå