Gå til innhold

Vil ikke ha mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min er 9 uker og jeg har ammet henne fra starten (har ikke fått mme). Ammingen har stort sett gått greit, men de siste ca tre ukene har ammingen vært et slit. Jeg legger henne til etter ca 3 timer når hun virker sulten, men hun suger i noen sekunder og så begynner hun å kave og slipper brystet og begynner å skrike. Holder på sånn en stund og noen ganger begynner hun å spise normalt, eller jeg bare "pakker sammen igjen" og gir opp. Jeg har mye melk ( det spruter i alle retninger). For to uker siden hadde hun gått ned 25 g på en uke og forrige uke lagt på seg 125 g. Om natten når jeg ammer henne og hun ligger ved siden av meg, går ammingen stort sett greit.

PLIIIS NOEN????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ojda. I sjeldne tilfeller med sterk utdriving kan skjold hjelpe å gjøre strømmen mer overkommelig for barnet. Eller du kan la den første spruten gå i en klut. Det er også best om du ammer liggende som det går fint på natten. Du kan lese på ammehjelpen.no (a-å) oom brystvegring.

Har du lett for å pumpe (sikkert!) så pump og gi med kopp hvis hun ikke tar brystet!

Skrevet

Takk for svar!! Brukte skjold på ene brystvorten de fem første ukene pga sårhet. Men har hatt mye melk hele tiden. Forstår meg ikke helt på dette jeg.

Alt etter hva jeg spiser, blir smaken på melken annerledes? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling.

Skrevet

Ja det blir den. De liker ofte at mor spiser hvitløk ;)

Spiser du noe med sterk farge kan det også komme i melka! Grønn gatorade kan være morsomt...

Pass på at du bare gir ett bryst av gangen når du gir, siden du har så mye. Det hender at de med enormt med melk ikke får gitt barnet fløtemelk i det hele tatt, da går ikke vekten opp. Pumper du nå?

Skrevet

Nei jeg pumper meg ikke. Det er ikke sånn at jeg har stadig brystspreng, men melken kommer veldig lett og det renner og spruter av seg selv etter hun har drikket en stund. Prøver å la henne drikke lenge fra ene brystet før jeg bytter over og hun får fra det hun drakk sist av ved neste måltid.

I begynnelsen holdt jeg meg vekke fra mat og drikke som jeg hadde hørt at babyen kunne få vondt i magen av. Men når jeg så at hun ikke reagerte på dette har det blitt mer av det. Som feks brus og sjokolade. Så om dette har noen sammenheng, vet jeg ikke. Men hun har ikke noe ubehag med mageknip. Ser faktisk ut som om jeg har så vidt fått min første mens etter fødselen, og det ser jeg kan spille inn. Men hun har jo holdt på med dette i noen uker nå, og mensen kom først nå i kveld???!!!

Skrevet

Mensen kan forandre smaken helt klart. Har hun gule bleier iblant så er ikke det med fløtemelken et problem. Men det er ikke så bra at hun ikke har god nok vektoppgang... Du får forsøke å pumpe (du har sikkert lett for håndpumping med den refleksen der!) når hun ikke vil ta den, og gi med kopp. Hvor ofte får hun pupp nå?

Skrevet

Etter hun begynte å tulle er det ikke så mye system på ammingen. Legger henne til oftere nå, da hun ikke virker helt tilfreds. Før fikk hun hver 3 til 4 time på dagtid. Kom litt an på hvordan sovingen passet inn. Nå legger jeg henne til mye oftere. Hun var 4870 g da hun ble født og nå er hun 6090. Så hun har lagt på seg 1220 g på ti uker. Helsesøster mener hun ser helt fin ut, og at hun gikk litt ned ene uken ikke gjorde så mye.

Skrevet

Oki, det var bare den siste uken altså. Du får sørge for å få i henne ordentlig nå, men det kan godt være at det var mensen som plaget henne!

Skrevet

Takk for svar. Får håpe det ordner seg, alt har gått så fint til nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...