Gå til innhold

Er det legen min som er gnien på kontrollene? Hvor ofte er dere til kontroll?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg Fant ut at jeg var gravid i uke 10 og ringte for og få kontroll. Det fikk jeg når jeg var i uke 12 og neste kontroll er ikke før ultrlyden også om 3 mnd igjen. Første svangerskapet mitt gikk jeg hver mnd men det er jo også snart 4år siden så dem har jo kunne gjort om my da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal på min første legekontroll når jeg er 13,5 uke, Så regner jeg med jeg kansje skal en gang til jordmor før ultralyden. tenkte å ringe jordmor neste uke å høre. Er 12 uke nå.

Er det jordmor der du bor? Visst ikke skal du oftere til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt fra lege til lege. Jeg gaar en gang i mnd, en gang til legen og deretter en til jordmor og dette ser det ut som lege/jm er fornoyd med. Men dette er mitt foerste svangerskap ogsaa da, og jeg kunne nok gaatt sjeldnere om jeg ville. Slik jeg forstaar det saa faar du de kontrollene du ber om i hvert fall (de kan vel ikke nekte???).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har vært på første kontroll nå, og fikk beskjed om at jeg ikke skulle komme tilbake til ham før etter ul uke 18-19. Jeg reagerte på det, for jeg gikk også mye oftere til kontroll med førstemann for 2-3 år siden.

Legen sa at det var kuttet ned på kontroller så tidlig i svangerskapet. Etter ul blir det fler. Men synes det var lenge du måtte vente etter ul også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ultralyden skulle jeg bli innkalt til når jeg var i ca uke 18,så det blir om 6uker ca. men har ikke ny legekontroll før om 3mnd..Er uvant for meg dette at det er så få kontroller men er vell ikke stort og gjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed av legen min om at det var vanlig (hos han iallefall) å komme ca. hver 4. uke. Men etter det jeg har forstått er det vanlig med sjeldnere kontroll 2. - 3. osv. svangerskap? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til spesialist i uke 6, og ikke hørt noe fra legen min.. venter på time til UL, men syns det er altfor lenge til hvis jeg ikke får time før i uke 18! kanskje jeg skal ringe legen min på mandag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sånn at man får flere kontroller første enn andre gang. Denne gangen fikk jeg beskjed om at det var 8 kontroller totalt, inkludert ul. Men jeg har jo fått mye mer da,pga komplikasjoner. Så de tilpasser til hver enkelts behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nr 1 i 2004. Da sa jordmor at de skulle legge om oppfølging av gravide. Der det ikke var noen komplikasjoner skulle det være relativt få kontroller, mens motsatt der hvor det oppstod eller var fare for komplikasjoner.

 

Men det er jo på slike kontoller man finner ut av om det er komplikasjoner så da er man jo like langt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leser "nyttig info"-inken, så er det en oversikt over de 8 gangene man normalt skal til lege/jm etter de nye reglene fra 2005. UL er 2. gang.

 

Oversikten er veiledene, og den finnes også i svangerskapboka som ofte blir utdelt på 1. kontroll.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...