Enliiitentil? Skrevet 24. februar 2007 #1 Skrevet 24. februar 2007 Kan vi ikke lage en lur-liste-tråd? Er jo så mye vi lurer på og så har kanskje noen spesielt gode tips og sånn? Om alt mulig liksom! Som vi kan dele? Håper hvertfall vi kan har det, hadde vært morsomt!
Enliiitentil? Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #2 Skrevet 24. februar 2007 Mitt første tips: jeg kjøpte et stort laken i flanell og reiv det opp i passende størrelser, la det dobbelt og sydde det til vaskekluter og gulpekluter. Tipset fikk jeg av ei venninne som mente at gas sugde for dårlig opp, dette skal være bedre. Kan også brukes som små håndklær dette da! Mitt andre tips: klipte opp ei vanlig voksen-dyne, sydde "laken" til og la det i vogna som en tynn madrass... softbagen er litt hard. Mitt tredje tips: Til kviser !!! Bruk en vattdott og litt utvanna vademekum og gni over ansiktet morgen og kveld. Fjerner jo sminke og urenheter + rensker opp... finner fort ut om du tåler det!
*trinity* Skrevet 24. februar 2007 #3 Skrevet 24. februar 2007 Siden jeg er annengangs, så kom jeg først på et lurt råd som er mest nyttig når barna er litt større. Når man skal vaske stumpen eller skifte bleier på barn som står er det veldig lurt å kneppe en av skritt-knappene på bodyen over den ene skuldera. Nå kom jeg på en ting til, siden du snakker om alternativ til gaskluter. Jeg anbefaler flanell-bleier som gulpekluter og hodeunderlag for de som ikke vil bruke pute. De er nokså store, super-myke, suger bra mye opp og kan kokes. De ser akkurat ut som en stor klut eller et lite håndkle, og kjøpte de et sted som selger barnevogner. Håper på flere bidrag til denne lista :-)
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 24. februar 2007 #4 Skrevet 24. februar 2007 Glimrende tråd! Skal skrive så fort jeg kommer på noe!!! Måtte bare slenge inn en kommentar!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 25. februar 2007 #5 Skrevet 25. februar 2007 Mesoft kompresser ( Fåes kjøpt på apotekt) kan fukte de og putte de i brødposer,og vips så har man våtservietter tilå ha med seg på tur! Billig,bra og parfymefritt
Jente1980 Skrevet 25. februar 2007 #6 Skrevet 25. februar 2007 Link til utstyrsliste:) http://www.babyshop.no/77_Utstyrsliste2003.pdf Link til artikkel om gullgrisens år som varer fra 18.februar 2008, og et år frem i tid: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1628457.ece Link til en kjempefin side hvor du kan se bilder og følge embryo/foster/baby uke for uke: http://www.pregnancy.org/pregnancy/fetaldevelopment3.php Noen lure ting hilsen meg, som jeg kom på i farta!
smillamilla Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 kjøp bikkjebæsj-poser (sånne svarte) til å ha brukte bleier i! kjøp et par ruller, så har du en på stellebordet og en i stellebaggen på vogna.. lettvint og greit, og mye billigere enn bleibøtte! men husk å kjøp de med "håndtak".. lettere å knyte!
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Til ulvemamma oi, hørtes snedig ut. Hvor får man kjøpt de? vanlig butikk? koster?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 Hundeposene er kjempebillige, koster ca 10,- for 100 stk. selges i vanlig daglivareforretning, se i dyremathylla.. :-)
Gjest Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 har dessverre ikke noen tips å komme med,er ikke så erfaren enda..( men syns dette var en super tråd,fant veldig mye nyttig der )) så jeg dytter litt;)
smillamilla Skrevet 25. februar 2007 #11 Skrevet 25. februar 2007 hehe, fikk tips av ei jeg kjenner! billig og greit, og holder lukta borte ei stund! må jo tømme bøtta ofte uansett da.. men som noen andre skriver her.. på butikken, ved dyrematen..
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 25. februar 2007 #13 Skrevet 25. februar 2007 Noen får jo kjempe vondt når de bynner å amme i brystvortene, siden overgangen er så stor. Et tips eg har fått e å hardne brystvortene med en våt vaskeklut, slik at de ikke får sjokk når babyen begynner å suge på de:)
Økologisk_knekkebrød Skrevet 25. februar 2007 #14 Skrevet 25. februar 2007 Den dagen gutten vår blir født skal vi kjøpe lokalavisa og andre større aviser, og ta vare på. Så kan han senere i livet lese store og små nyheter om hva som skjedde den dagen han ble født.
Shabby Cheap Chic Skrevet 25. februar 2007 #15 Skrevet 25. februar 2007 Mye bra tips her og en lur tråd.. hehe... Har ikke noen tips men så er jeg jo førstegangs å da...
Nr3 fikk en gutt Skrevet 25. februar 2007 #16 Skrevet 25. februar 2007 Ja no ska eg prøve å vri hodet mitt..... Første råd til de som e inne å snik på 3. trim,men som e kommet kortere. For dere andre e det kansje litt seint. -Slike "Buff" luer/halser e genial å bruke rundt magen. Da kan man bruke vanlige gensere og bukser kjempelenge i svangerskapet, selv bruker eg de enda. -Kompresjonsstrømper i svangerskapet,fra tidlig av. Hindrer slitne føtter på jobb og kan hindre vann i kroppen. Har vært helt avhengig av disse sjøl. -Albueskjell til såre brystvorter. Da bader vortene i brystmelk og den gir legende effekt -Om den nyfødte sliter med tett nese så drypp nesen med noen dråper brystmelk. Fikk rådet sist eg var på barsel. Jenta mi begynte å nyse av dette og da ble ho åpen i nesa. -Til bleier kan man og kjøpe store,billige pakker med blanke fryse/brødposer. -Om noen har fått babyer med mye flass/skorper i hodebunnen: Gjennomfukt over natta med eks olivenolje. Bruk en kam og løft dette bort v hjelp av kammen. Det kan komme tilbake å må gjentas,men ofte forsvinner det helt. Genial tråd !!!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 25. februar 2007 #17 Skrevet 25. februar 2007 Hva er "buff" luer/halser?
Nr3 fikk en gutt Skrevet 25. februar 2007 #18 Skrevet 25. februar 2007 Vet ikke helt kosn eg skal forklare....sånne luer /tuber som de selger på sportsbutikker....
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 25. februar 2007 #19 Skrevet 25. februar 2007 Men Buffene er jo så trange... Mine passer sånn akkurat rundt hodet. Tror det finnes noe spesial greier som fungerer på samme måte.
Nr3 fikk en gutt Skrevet 25. februar 2007 #20 Skrevet 25. februar 2007 Lurer på om de kan ha sånn tubestoff på gardinbutikker....Sambo bruker jo disse på hodet,noen har stramt stoff og andre e løsere. Eg har kunnet bruke de litt silkeaktige + en i bomull som han kjøpte i syden. Den har tøyd seg ut og han bruker sukke når han ser den på magen min.førr no e den altfor stor t han, å han va så gla i den....Tjihi..billig pris å betale førr å slippe å være stortjukk,hehe Nån har fleecestoff i en ende,disse e førr trang,men de andre tynne buffene har eg kunna bruke...
Gjest Skrevet 25. februar 2007 #21 Skrevet 25. februar 2007 Jeg kjøpte en sånn sak som var til dette formålet på Lindex, tror jeg betalte 50kr på salg, så den kosta sikkert 99 eller noe.
*trinity* Skrevet 25. februar 2007 #22 Skrevet 25. februar 2007 Jeg leste i en "hvor kjøpe klesmarkerings-lapper"-tråd tidligere på BIM et sted at det er kjekt å bruke en bit sportstape og skrive navnet på med sprittusj på plagg uten merkelapp (eller om det bare rett og slett står feil navn der :-). Det skulle visstnok tåle vask etter vask, men jeg har ikke rukket å teste det ennå. Men det skal helt klart testes!
*trinity* Skrevet 25. februar 2007 #23 Skrevet 25. februar 2007 Apropos Mesoft kompresser: De kan jeg bare skamrose, og vi har brukt utallige pakker så lenge datteren min var spedbarn. Men uten noen dråper babyoil på servietten etter at de er fuktet så synes jeg ikke at de fungerer som våtservietter. Babyoil fungerer nemlig på samme måte som såpe, men man slipper å tenke på å skylle det bort. Jeg må tilstå at jeg til nå har brukt ferdige våtservietter på tur og Mesoft hjemme (Har nemlig aldri orket å vaske bæsjen med klut - husk å putte brukte vaskeservietter inn i bleien før du pakker den sammen), men jeg har jo alltid hatt en bitteliten flaske med babyoil i stellebagen, så det med å fukte de ferdig og ha med i en pose var en kjempegod idé. Mesoft blir litt dyrt (og litt små) i lengden. Vi gikk etter hvert over til Europris sine tørre vaskeservietter, som jeg synes er mye mykere og bedre å jobbe med enn f.eks Libero sine. Sikkert billigere også :-). Ellers så er det Coop Xtra (hvit pakke m/blå skrift) sine våtservietter som hadde færrest tilsetningsstoffer og ble anbefalt av Foreldre og Barn for ca 2 år siden.
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 25. februar 2007 #24 Skrevet 25. februar 2007 Grønn hverdag har testet stelleprodukter for babyer: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2754
superfornøyd m nr 2 på vei Skrevet 25. februar 2007 #25 Skrevet 25. februar 2007 jeg har kjøpt et par singlets på HM (fra kl 49,-) og bare klippet av stroppene. Trekker dem ned over bukselinningen slik at de fungerer som en skjøt. Har derfor helt til nå kunnet bruke både buksene (m knappene åpne) og toppene jeg hadde fra før. Veldig bra løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå