Gå til innhold

Filletante?


-carina-

Anbefalte innlegg

Har hørt ordet mange ganger, men er ikke vant til å bruke det selv. Bruker dere ordet filletante/onkel?

I så fall hvem bruker dere ordet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker uttrykket filletante/onkel på de som har et nært forhold til mine barn, men som ikke er i slekt på tante eller onkels vis. Da er grandtanter og grandonkler (besteforeldres søsken) ikke med i dette.

 

Gode venner, og min mors kusine og hennes mann, er de vi kaller filletanter her. Det er mange av våre venner som står våre barn nær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filletanter og filleonkler bruker jeg for å forklare hvem av dem som er gift med et av søsknene til mine foreldre.

Altså min far eller mor sine søsken sine ektefeller.

Hm, litt rotete dette, men skjønte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønte og er i den sammenheng jeg også har lært at det brukes.. men bruker det ikke egentlig.. svigerinna mi er like mye tante til barna mine som min søster eller bror...:) så sier aldri filletante...

 

om tanter og onkler til foreldra til barna har vi alltid sagt gammelonkel og gammeltante:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

filletanten er gift med min mors- eller fars bror

filleonkelen er gift med mors- eller fars søster

 

jeg bruker orden filleonkel og filletante når jeg føler det er "fjernt" fra mitt nærvære..altså taner og onkler som er sammen med mine "ekte" tante og onkler, men som ikke betyr så mye for meg, fordi jeg aldri blir skikkelig kjent med de på en måte... de som er gifte med mine foreldres søsken som jeg liker og føler jeg kjenner godt, kaller jeg for vanlig tante og onkel...men rette forklaringen på hva en filletante og en filleonkel er er det jeg skreiv øverst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...