Gå til innhold

Hvor ofte er dere på kontroll?

Anbefalte innlegg

Jeg var på første sjekk i uke 10, og på UL i uke 19. Ringte helsestasjon som satt opp jormortime i uke 29. Det blir jo da nesten fire måneder mellom at det tas blodtrykk etc, er ikke det litt sjeldent? Hun på helsestasjonen sa det var helt fint, men tror jeg har lest at blodtrykk bør måles pr mnd. Og hva med annet som kan oppstå i løpet av fire mnd?

Føler meg egentlig ikke overengstelig, men har vel sett noe sted at tolv kontroller er vanlig i et svangerskap. Blir mange på slutten av svangerskapet det da kanskje...

Hva med dere? Noen følges jo særlig opp, men de som ikke har noe spesielt, bare skal ha standardkontroll?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8373585-hvor-ofte-er-dere-p%C3%A5-kontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er mitt foerste svangerskap, og jeg gaar en gang i mnd (fra uke 12). En gang til lege, deretter en gang til jm. Kunne nok gaatt sjeldnere om jeg ville, men jeg er fornoyd med en gang i mnd (alt er jo saa spennende med det foerste svangerskapet, og jeg vil svaert gjerne bli fulgt opp som du sier angaaende blodtrykk, blodproever + urin). Kanskje du kunne gaatt til legen en gang mellom naa og uke 29?

Annonse

sneik meg inn her eg litt,hørre te august gruppå egenligt...du bør sjekka ein gang i mnd så du kan sjekka om det e någe i urinen å blodtrykket....plutseligt e det någe så du bør sjekka ein gang i mnd.....

Jeg er førstegangsfødende og går på kontroll ca en gang i mnd. Jordmor ville det, samt at jeg synes det er veldig greit. Kan jo aldri få bekreftet mange nok ganger at alt er bra med prinsen :) I tillegg er jordmor veldig snill, og ber meg ta kontakt så fort jeg lurer på noe eller bare trenger å prate! Dessuten ville jordmor ha meg inn en gang i uka fra uke 36, for å følge med litt bedre... Det viktigste er vel kanskje at man føler seg trygg selv, så hvis du føler du vil ha flere kontroller kan du vel bare si fra, kanskje?? :)

I min kommune har de nettopp endret fra hver måned til annenhver måned. Men jeg får hver måned siden endringen skjedde etter at jeg hadde begynt med kontroller. I det siste har jeg vært på kontroller annenhver uke fordi blodtrykket er høyt... Syns man bør få kontroll en gang i måneden hvis man ønsker det!

Annonse

Utrolig merkelig at det skal være forskjell på dette fra kommune til kommune, og ikke minst fra lege til lege :s Altså, en gravid kvinne er da vel en gravid kvinne, enten hun bor her eller der?! Dette er vel velferdsstaten Norge ja tenker jeg :D

Må si meg enig med Lykkelig85 der... Merkelig at det er såpass stor forskjell fra kommune til kommune...

Jeg var til første kontroll hos lege i uke 8 (var litt usikker på hvor langt på vei jeg var...) og fikk da beskjed om at man gikk til kontroll én gang i mnd, mens på slutten av svangerskapet var det hver andre uke. Etter det har jeg vært hos jordmor en gang og lege en gang til pluss en ul og jeg er 19+3 idag.

4 mnd mellom to kontroller må jo være altfor lenge! Tror jeg hadde tatt en tlf og fått en tidligere time, jeg... Viktig å få sjekket at urinprøve og blodtrykk er ok!

Lykke til!:) Håper du får iallfall én time til i løpet av de fire mnd til neste kontroll som ble satt opp til deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...