Gå til innhold

Pute eller ikke i seng og vogn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan bruke en pute som er veeldig tynn. Jeg har kjøpt en som er tynn som et lommetørkel he he, som jeg har putetrekk på. Men er like bra å ikke bruke pute.

Vet heller ikke når en skal begynne med pute....hmmm

Den puten jeg har kjøpt er i så fall for nyfødte og er så tynn som den kan få blitt, så tipper en begynner å bruke den kanskje rundt en mnd.men der fikk jeg noe å tenke på ja.. he,he

Annonse

Jeg spurte damen på Barnas Hus om NETTOPP dette. Og "nå om dagen" er det visst puter som gjelder...

Men babyen skal ligge sånn halvveis på puta. Altså, det er ikke bare hodet som skal ligge på puta, men litt mere enn det.

Mange sier så forskjellig, for alle har vi jo ulike måter å gjøre ting på. Og jeg har inntrykk av at det er flere temaer som er sånn for/imot..

F.eks:

- Smokk.................. Eller IKKE smokk

- Ligge på magen.... Eller på RYGG

- Pute...................... Eller IKKE pute

- Dyne.................... Eller voksipose?

- Bleier med lotion.... Eller UTEN lotion

- Tøybleier............... Eller ENGANGSbleier

- 3-hjulsvogn............ Eller 4 hjuling?

- Våtservietter...........Eller våt klut

- Morsmelk...............Eller morsmelkERSTATNING

Ogsåvidere ogsåvidere.....

Så.. Mitt forslag er å følge magefølelsen sin. Jeg tror IKKE mamma og pappa hadde så mye g r e i e r med meg da jeg var liten, hehe...)

Men jeg må ÆRLIG innrømme at jeg også tenker litt sånn som HI. HVA er det folk gjør om dagen... HVA er det som på en måte er "riktig"...?

Håper jeg for min del skjønner hvordan ting skal gjøres når h*n kommer til verden:) Håper det ligger nogenlunde latent for meg hvordan jeg skal gjøre ting.

Pga faren for krybbedød blir det ikke anbefalt at man bruker pute. Nyfødte har heller ikke behov for pute. Det holder som nevnt over med "gulpeklut" e.l. for å beskytte madrassen. Min datter begynte først med pute (en liten tynn en) da hun var 2,5 år. Grunnen til at hun begynte med det såpass sent er at hun ikke ville ha pute i sengen tidligere. Jeg forsøkte litt fra hun var rundt ett år, men hun bare kastet den ut av sengen :-) Også pga faren for krybbedød skal barnet ligge på ryggen. Her jeg bor (i utlandet) brukes som regel ikke dyner til babyer, men "soveposer". Det begrenser faren for at babyen skal få noe over hodet.

Morsomt tema!!

Jeg hører til Ahus, og der er det ikke pute som gjelder. (om ikke de nettop har startet??) Jeg har "selvfølgelig" en venninne som jobber på nyfødtavd i Tønsberg - og der starter de med pute fra dag 1. Dette er bla for at barnet ikke skal bli flat i bakhodet, og at det er med på å styrke nakkemuskulatur slik at de bli stimulert tidlig. Her ser det altså ut til ikke å være noe feil - uansett hva man velger--- HER også!

Lykke til - pute eller ikke

Var på minikurs på helsestasjonen forrige uke, og helsesøstrene der sa at nå skal babyen ha en tynn pute. Av de samme argumentene som er angitt overfor her.

Synes det er vanskelig å vite hvem man skal høre på, for det er som mange her skriver veldig motstridende meninger om mye rart....

Vi får vel bare satse på at vi tar de riktige valgene underveis :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...