Gå til innhold

ikke-alenemødre som får oppgir at de er alenemor...

Anbefalte innlegg

dere synes sikkert at jeg er litt "stygg" nå, men om jeg hører om noen som ikke er alenemor, men oppgir det for å få mer støtte fra staten, ja da tipser jeg NAV. Det er en forferdelig dårlig moral og hvis noen utnytter disse godene vi har i velferdsnorge, kan vi risikere at de faller bort for de som virkelig trenger det.

En liten diskusjon mellom meg og mine veninner viste at vi alle kjenner/vet om flere som har oppgitt at de er alenemor uten og være det. Og selv om dette er noen jeg kjenner - så plager det meg ikke å fortelle NAV om hvor de kan finne sannheten. Desverre - når så mange utnytter systemet så må vi ta affære...

Fortsetter under...

ja må vel si meg litt enig der.. var alenemor med første mann og trengte allllt jeg fikk og litt til.. greit vi får masse med det er likevel ikke to mndlønner...tror ikke folk tenker sånn..folk tenker bare at det er massssse penger alenemødre får.. irriterete meg grønn på det..alle mente jeg hadde det såå fint som alenemor men jeg sleit virkelig for å få endene til å møtes som skoleelev og alene alene mor (ikke kontakt med faren , så kunne ikke jobbe annnehver helg el for å spe på inntekten heller..

No har jeg samboer og er ikke i mine tanker å oppgi meg som alenemor for å få pengene.. vi lbir ikke rike men vi skal likevel klare oss bedre en jeg gjorde som alenemor..

Helt enig! Men der er litt glipper i systemet. F.eks hvis man er mellom studier og jobb slik som jeg er. Jeg havner virkelig mellom to stoler og må leve kun på samboer sin lønn når den lille kommer.....Ikke helt rettferdig det heller. Greit, jeg har ikke betalt så mye skatt enda, men s jeg var student, men kommer til å betale min skatt i mange år fremover.Men trygdejuks, -kunne ikke falle meg inn. For det er det det er.

Annonse

Jeg er nesten enig med dere. Men så er det MEN`ET. Har selv en vennine som var i den situasjonen. Rett før hun skulle føde ble samboeren permitert uten lønn. Og de fant ingen andre utveier en å gå den veien for å overleve. De var langtifra "stolte" over det og jenten dies er no 5 år og jeg fikk nettopp vite det! Har hatt det samme synet som dere i alle år, men endrett meg litt da jeg fikk høre hvordan de hadde hatt det. Så tror vi alle må tenke oss om før vi dømmer noen.

Enig med deg,- der er huller i systemet, selv i vårt norske(som forøvrig er superbra og i en klasse for seg selv!!!) Men , det jeg lurer på er.....samboeren til venninnen din...han hadde jo krav på fødselspenger han? Hvis han jobbet til rett før fødselen?

Hehe, vet ikke hvorfor jeg signerer som anonym, heg. Tror bare jeg plutselig ble veldig sjenert. Alle andre er jo det her..:-)

jeg er hovedinnlegger og syntes jeg måtte være anonym. Er aldri anonym ellers, men når jeg tydlig skriver at jeg angir selv mine venner og bekjente, ja da tror jeg det er lurt å være anonym ;) he he

Men enig med mange om at der finnes glipper i systemet, men i mange tilfeller kan man da få sosialhjelp. Ja, det er et belastet ord og mange vil heller snyte på systemet fremfor å "gå på sosialen".

Jeg vil legge til at flere av de jeg vet om ikke er rammet av slike glipper, de er rett og slett bare av den typen som ikke er flau av å snylte på systemet og gjør det fordi - ja, enkelt og greit fordi de KAN.

Venninnen min og samboer var veldig unge og viste ikke så mye. De hadde heller ingen "rundt" dem som kunne hjelpe de. Så de valgte denne løsningen. Men de har heller ikke vært "stolt" av det de måtte gjøre. Sosialen var ikke et alternativ, siden hun er vokst opp i et "sosial klient" familje. Det har vært en vond oppvekst for henne og som noen har skrevet her tidliggere så er det mangen som " ser ned på " se som går på sosialen. Var rett å slett den enkleste "løsningen" for de...

Dette er et sårt tema, derfor signerer jg anonymt.

Trodde dette var sider for folk som ventet eller har barn, ikke for de som er barn??

Og at man skulle støtte hverandre og gi råd i stedet for å rakke ned på andre folk??

Men for all del, bare fortsett hvis dere ikke har annet å fylle dagene med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...