Gå til innhold

Har ikke hatt førstegangskontroll enda...

Anbefalte innlegg

Jeg er 12 uker i morgen. Termin 9/9. Har ikke hatt kontroll enda. Har heller ikke søkt fødeplass. Leser nå at dere andre har fått innkallelser osv. Legen min ville ikke ha førstekontroll før over uke 12. Dette pga noen nye regler om når blodprøver skulle tas. Jeg ringte derfor jordmor. Der blei jeg fortalt at jeg i allefall ikke behøvde å ringe dit før uke 16. For første kontroll skulle være hos lege. Litt irriterende syns nå jeg.

Må legge til at jeg har vært hos lege da. I uke 7 og i uke 10 pga blødninger. Har sjekka UL begge ganger. Men altså ikke noe BT, blodprøver eller noe.

Fortsetter under...

Det med søking av fødeplass tror jeg ikke gjelder så veldig mange steder. Det gjelder Oslo, har jeg skjønt, men sånn som Kristiansand og Stavanger har det ikke. Kommer an på om det er flere alternativer i nærheten av der du bor...(tror jeg)

Hei, Anky!

Det høres ut som at din lege er en ordentelig paragrafrytter!!!! Min lege sa at de nye reeglene er veiledende, men at kontroller utenfor tas ved behov. Behov kan enkelt og greit være at du f.eks er litt usikker og ønsker å høre hjertelyden el. Jeg har vært mange ganger hos lege og gynekolog 2 ganger for jeg har vært så spysjuk i siden romjula til nå + bekkenplager.

Skal til jordmor til uka og jeg er da bare 12+6.

Annonse

Ikke for å skremme deg, men hadde ikke jeg fått tatt bl.tr og div andre prøver før uke 16, hadde ikke jeg fått den oppfølgingen jeg faktisk trenger. I uke 10 hadde jeg for høyt bl.tr allerede og protein i urienen, det fikk den følge at jeg skal til lege en ekstra kontroll for å følge det opp. Men samtidig så er det jo ofte få komplikasjoner tidlig i svangerskapet, og som oftes så er komplikasjonene ufrivillig abort, og det har du jo fått oppfølging for. Er ingen lege, men jeg vet det er mange som ikke har vært til lege før sent, men det er ofte dem som har gjennomgått ett svangerskap før. Og disse reglene har jeg ikke greie på, men hørtes ut som en annen her viste at de var veiledende, og det betyr vel at de ikke må følges, det kommer vel ann på hva behovet er. Hvis du er usikker på dette, og dette er noe som plager deg så synes jeg du skal kreve en time hos legen din. Hvis du vil få sjekket det som skal sjekkes. Det er jo godt og vite at alle blodprøver, celleprøver og bl.tr er iorden. Lykke til:)

Hei! Forstår ikke helt at det med blodprøver etter uke 12 kan være noe alle leger følger da. Jeg var til kontroll i uke 8, da tok legen blodprøver, men ville ha meg tilbake etter uke 12 for gynekologisk undersøkelse og kontroll av hjertelyd, for det kan være vanskelig før, sa han.... Jeg dro dit så tidlig fordi vi skulle reise til syden, ønsket rett å slett bare å snakke med legen før jeg dro. Har forresten verdens beste fastlege!!

Blodprøven som SKAL taes mellom uke 12-16 er den som sjekker om du har dannet antistoffer i blodet. Jeg var til kontroll igår, ver da 11 uker men må da komme tilbeke mellom uke 12-16 for å ta den siste prøven. Sikkert derfor de vil ha førstegangskontroll uke 12 for å slippe å gjøre ting i flere omganger.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...