januar mamma 2011 Skrevet 23. februar 2007 #1 Del Skrevet 23. februar 2007 Hallo! Ser det er flere her inne som har fått disse tbl. Hvordan har dere fått disse? Jeg vet egentlig lite om pco og behandling. Har vært igjennom 2 svangerskap, dette etter pergotime kurer. Siste fødselv ar nå i desember 06. Ei jordmor på sykehuset mente jeg burde gå til fastlegen min for å få begynne med behandling for pco med metaformin. Tok opp dette på kontroll time hos legen. Men dette viste han ikke noe om. Ble henvist til føde/gyn pol.klinikk og var happy for det. Men det ble litt av en nedtur. En lege som bare satt og lo og sa at nei dette var det ingen behandling for. (Må sies jeg er veldig overvektig da). Ville jeg ned i vekt så fikk jeg be legen min om tbl for det, jeg var mer opptatt av å holde vekta stabil etter nedgang jeg. Noe jm på sykehuset mente metformin ville hjelpe meg med. Hårveksten kunne jeg stagge ved bruk av Diane og om jeg ønsket flere barn så fikk jeg ta en kur med pergotime igjen. Var inne i 2 min og føler meg egentlig ganske snytt. Hadde virkeig håp om at jeg nå skulle få hjelp jeg nå. Så nå lurer jeg på hvordan dere har fått til å få denne behandlingen? Om dere har råd for hvordan jeg skal gå fram nå for å nå fram i helsevesenet med dette? På forhånd takk for tilbakemeldinger:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8366564-hvordan-f%C3%A5-metformin-ble-litt-lang-og-rotete-dette-da/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sigrud Skrevet 24. februar 2007 #2 Del Skrevet 24. februar 2007 Se her så kan du få metformin: Det pågår studier/prosjekter i Norge for å øke kunnskapen om PCOS. Vi forskere er avhengig av at frivillige, i dette tilfellet PCOS kvinner, er villige til å delta på disse prosjektene. Det pågår en studie i Norge som følger opp gravide PCOS kvinner gjennom hele svangerskapet. Studien heter PregMet-studien og utgår fra Institutt for Laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, Det medisinske fakultet, Norges teknisk-naturvitenskalige universitet og Kvinneklinikken, St.Olavs Hospital, Trondheim. Jeg er ansvarlig leder for studien. PCOS kvinner kan delta i studien ved 11 studiesentra: Tromsø, Bodø, Trondheim, Ålesund, Haugesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Hønefoss, Drammen og Lillehammer. Hvem kan være med i studien? § Kvinner som har PCOS og § Er tidlig gravide (før uke 12) og § Gravide med et foster og § ikke har diabetes eller lever eller nyresykdom 10. Hva er PregMet-studien? Hva går det ut på? PregMet-studien startet i februar 2005. Den er godkjent av Statens legemiddelverk og Regional Etisk Komité for Helseregion IV. Studien utføres i henhold til kravene for ”Good Clinical Practice” (som er en kvalitetsstempel). Per 1. oktober 2006 var 95 kvinner inkludert i studien. Av disse har 48 født. For å kunne avklare de spørsmålene vi ønsker å besvare må minst 300 PCOS kvinner fullføre studien. § Deltakelse er helt frivillig og man kan ”hoppe av” når som helst hvis man ombestemmer seg § Det er gratis å delta i studien § Studien forskerinitiert og er ikke finansiert av legemiddelindustrien. Den drives delvis som frivillig ekstraarbeid av de involverte gynekologer og er delvis finansiert fra offentlig utlyste stipend og forskningsmidler. Alle kvinner som delta i PregMet-studien får en strukturert og grundig oppfølgning gjennom hele svangerskapet av en gynekolog som har interessert seg spesielt for PCOS. Oppfølgingen er atskillig mer omfattende en vanlig svangerskapsoppfølging. Studien er lagt opp slik at: § Vi samarbeider med fastlege, jordmor og/eller privatpraktiserende gynekolog som ellers følger opp pasienten. § Time hos ”prosjektlegen” 4-5 ganger i løpet av svangerskapet § Alle kvinner får kost- og livstilsråd/veiledning og vitamintilskudd § Utvidet ultralydundersøkelse; ved oppstart, uke 19 og uke 32. § Sukkerbelastning (for å utelukke diabetes) 3 ganger i svangerskapet § Utvidede blodprøver 4 ganger i svangerskapet § Halvparten av deltakerne får (ved loddtrekking) metformin og halvparten ”narretablett”, fra oppstart i studien til fødsel. § Verken kvinnen eller legen vet hva hun får inntil siste deltagende kvinne har født. Uansett hvilken gruppe en kvinne kommer i mener vi at hun får en bedre oppfølgning og svangerskapsomsorg enn hun ellers hadde fått. Dersom du er gravid og kan tenke deg å delta i studien eller vite mer om den kan du ta kontakt med meg: [email protected] Det er selvfølgelig helt uforpliktende. 11. Metformin…. Hvorfor metformin? Noen fakta om metformin: Metformin § er en ”gammel” medisin, har vært i bruk i mer enn 40 år i Norge § brukes i behandlingen av diabetes type-2 (”gammelmannssukkersyke”) § øker følsomheten for det insulinet som kroppen selv produserer § gir ikke unormalt lavt blodsukker § er ikke godkjent for behandling av PCOS i Norge eller noe annet land, men det brukes… § er ikke godkjent for bruk hos gravide (slik de fleste medikamenter ikke er) 12. Metformin og PCOS? Selv om metformin ikke er godkjent for bruk ved PCOS har det seilet opp som en ny behandling av ikke gravide PCOS kvinner og de problemer PCOS medfører for dem (sjeldne eggløsninger, økt hårvekst, kviser, overvekt). Det er mye skrevet og forsket rundt dette temaet. Forskerverden er delt. Noen mener det er rimelig godt dokumentert at metformin har god effekt på PCOS-plager mens andre er betydelig mer skeptiske til dette. Problemet er at det mangler gode, vel planlagte og gjennomførte og tilstrekkelig store studier som kan gi svar på disse spørsmålene. Små og dårlig gjennomførte studier gir dessverre ikke overbevisende og trygge svar på alle de spørsmål vi stiller. Slik vi som forskere ser det i dag med den kunnskap som er tilgjengelig om metformin til ikke gravide PCOS kvinner mener vi man kan konkludere som følger: § Metformin har noen bivirkninger som kan være ubehagelige (løs og ”uregjerlig” mage), men er ufarlige og oftest forbigående § Metformin er ingen ”slankepille”, men sammen med kost og livsstilsendringer kan det resultere i vektnedgang § Metformin har i flere studier vist at kvinner får mer regelmessig menstruasjon og at kvinner med anovulatoriske sykler begynner å få eggløsninger § Metformin gitt sammen med eggløsningsstimulerende medikamenter ser ut å ha bedre effekt på eggløsning og resultere i svangerskap, enn bare eggløsningsstimulerende medikament alene. § Metformin ser ut å ha en liten dempende effekt på uønsket hårvekst og kviser. § Mange PCOS kvinner synes å ”trives” med metformin. De føler mindre ”søt-sug” og mener å ha bedre vektkontroll. Mange er uvillige til å slutte med det, selv om de ikke har svangerskapsønske. 13. Metformin og spontanabort hos PCOS kvinner? Det sirkulerer mye informasjon på nettet om dette temaet. Noen leger mener at metformin kan forhindre eller redusere risikoen for spontanabort hos PCOS kvinner. Utenlands reklamerer enkelte private klinikker for det. Det er mulig at det kan stemme, MEN : § det er ikke vist i vitenskapelige studier § dermed er det mest en hyggelig antagelse og ikke fakta Per i dag finnes det ingen studier som kan gi tilfredstillende svar på spørsmålet. Medikamentell behandling av gravide kvinner skal ikke bare være vist å være uskadelige/ufarlige for både mor og barn. Det skal også ha en dokumentert positiv effekt og være godkjent av Statens legemiddelverk. 14.Metforminbehandling under svangerskap hos PCOS kvinner? Tanken at metformin kan ha en positiv effekt på svangerskapsforløp hos PCOS kvinner dukket opp omtrent samtidlig med indikasjoner på at denne gruppen kvinner har økt forekomst av svangerskapskomplikasjoner. Det er relativt få studier på dette området. Og igjen er problemet at det er for små og dårlig gjennomførte studier til å kunne trekke konklusjoner. Det som foreløpig foreligger antyder at metformin kan ha positiv effekt på svangerskapsutfall. Men dette er foreløpig ikke avklart. Derfor har vi (en forskergruppe i Trondheim) tatt initiativet til og startet PregMet-studien. Dersom vi klarer å gjennomføre denne studien med minimum 300 gravide PCOS kvinner vil vi kunne besvare følgende spørsmål: 1. Kan metformin forebygge svangerskapskomplikasjoner hos PCOS kvinner? 2. Hvis ja, hvilken typer komplikasjoner forebygges: a. Svangerskapsdiabetes? b. Svangerskapsforgiftning? c. Fortidlig fødsel? d. Ev. annet? 3. Gjelder dette generelt for alle PCOS kvinner eller er noen mer utsatt enn andre? a. For eksempel overvektige? b. De eldre? c. De yngre? d. De med høyeste nivåer av mannlige hormoner? e. De som er mest insulinresistente (høyeste insulinnivå)? 4. Hvilken type av svangerskapsoppfølgning/kontroller er optimale for denne gruppen av kvinner? 5. På hvilken måte utøver metformin sin evt. effekt? 6. Hvor godt tolereres metformin under svangerskapet? 7. Bivirkninger? Før disse spørsmålene er tilstrekkelig avklart kan man ikke bruke metformin som behandlingen av gravide PCOS kvinner generelt. 15.Kjenner du noen som har PCOS og er ”ny-gravid”? § Tips henne om denne siden § Fortell henne om PCOS-prosjektet § Eller si til henne at hun kan ta kontakt med meg [email protected] Eszter Vanky er lege, spesialist i gynekologi og fødselshjelp siden 1994 og har forsket på PCOS i 6 år. Tok doktorgrad på PCOS og graviditet i 2005 ved Det Medisinske Fakultet i Trondheim. Lykke til... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8366564-hvordan-f%C3%A5-metformin-ble-litt-lang-og-rotete-dette-da/#findComment-8374150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
januar mamma 2011 Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 24. februar 2007 Tusen takk for nyttig informasjon men ble litt usikker jeg. Dette handler om studie fopr gravide kvinner, noe jeg ikke er så hvem kan jeg kontakte for evt bli med i forskning på pcos? Hadde jeg bare kjent til dette for 1 år siden hadde jeg blitt med. Det værste er at jeg var på Hamr sykehus for 2 dager siden, uff hvorfor ble jeg ikke henvist til Lillehammer. Kanskje jeg hadde fått mer hjelp der. Vurderer å kontakte volvat for evt å se om det er noe hjelp å få:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8366564-hvordan-f%C3%A5-metformin-ble-litt-lang-og-rotete-dette-da/#findComment-8376789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thebasile 82 Skrevet 24. februar 2007 #4 Del Skrevet 24. februar 2007 Hei du! Hva er volvat? Lurer også på metformin.. jeg fant nettopp ut av pcos, har ikke begynt å prøve enda, men har planer om det.. og legen ville ikke hjelpe meg annet enn å putte meg på p-piller en stund... skjønner ingenting jeg.. huff.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8366564-hvordan-f%C3%A5-metformin-ble-litt-lang-og-rotete-dette-da/#findComment-8376862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
januar mamma 2011 Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 25. februar 2007 Volvat er en privatklinikk med leger. Her jeg bor vet jeg at de har en veldig dyktig gynogolog der. For han på sykehuset ville å bare sette med på p-pille og om jeg ønsket flere barn fikk jeg ta pergotime kur igjen. Er jo ikke det jeg vil. Jeg vil ha en behandling som kan stabilisere vekta, hjelpe til med å minke hårveksten og kanskje få en normal menstruasjonssykluse. Men han skjønte nok ikke dette legen. Blir gjerne med på forkningsprosjekt jeg om det er det som skal til for å få metformin. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8366564-hvordan-f%C3%A5-metformin-ble-litt-lang-og-rotete-dette-da/#findComment-8381014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thebasile 82 Skrevet 25. februar 2007 #6 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg har sett mange inne på denne siden som har fått metformin av legen! Det er jo en diabetesmedisin, men det er jo bevist at den ikke "gir" diabetes! Snakk med en annen lege du, det lønner seg nok!! Skader sikkert ikke å ta med en del informasjon om metformin da du skal dit!! Finner jo masse om at den hjelper mot problemene våre!! :-) Lykket til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8366564-hvordan-f%C3%A5-metformin-ble-litt-lang-og-rotete-dette-da/#findComment-8381462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå