Gå til innhold

Hva er utdrivningsrefleks?

Anbefalte innlegg

Forstår at det er når melka "spruter" ut.. eller?

Jenta mi er 3 uker nå. Amminga går ganske ok (ikke noe å skryt av men men ). Litt rart kanskje (eller er det utdrivningsrefleksen??) men for eks. hvergang jeg tenker på amminga at det begynner å drypper fra brystene mine, eller at hun suger fra den ene brystet, så drypper det fra bryst to,..eller jeg får, flere ganger om dagen, sånn melkspreng med drypper....osv... (aldri noe spurting, bare dråper)

Er det utdrivningsrefleksen? og er den det samme som melkespreng? blir det slik hele ammeperioden? Hvis ikke, når kan jeg forvente at det blir "bedre" ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8363322-hva-er-utdrivningsrefleks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den litt "brennende" følelsen rett før det begynner å dryppe melk er følelsen av at utdrivningseffekten kommer igang. Det skjer når barnet suger , når du tenker på amming, når barnet gråter osv.

Utdrivningsrefleksen fungerer på begge brystene samtidig, og det er det som gjør at det drypper av det andre brystet når hun dier. Det forsvinner ikke etterhvert.

Melkespreng er noe helt annet. Dersom det går veldig lang tid mellom hver gang du ammer/pumper blir brystene harde og vonde. Det er melkespreng. Brystene blir overfylte.

Det er mange som ikke kjenner det. Jeg har første ungen nå, men kjenner det veldig godt. Det gjør faktisk på kanten til vondt, men det kan ha noe med at jeg har litt voldsomme mengder melk å gjøre??

Jeg aner rett og slett ikke hvorfor noen kjenner det, og andre ikke. Alle har utdrivningsrefleksen i hvertfall.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...