Gå til innhold

Kan man jobbe under permisjon? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Hvis jeg arbeider i en annen jobb samtidig som jeg har permisjon fra hovedjobben, vil dette da ha noe å si økonomisk. Vi er avlastningsfamilie, og ønsker å fortsette med dette rett etter fødselen, men vet ikke om dette får ut over foreldrepengene.

Fortsetter under...

De vil sikkert trekke fra disse pengene jeg tjener på avlastning ettersom jeg vil arbeide disse timene enn at jeg får utbetalt permisjonspenger for denne "jobben". ? Vi skal prøve å flytte over kontrakten på mannen min, men tror ikke det går. Drit å ikke ha full stilling når jeg ikke orker å jobbe det resterende jeg har igjen. Har 75 fast, men arbeider jo vanligvis over 100, men klarer ikke det nå, så da blir det overgang og da få bare 80% av 75% . Kan jo velge 100%utbetalt, men da synes det er for tidlig å ha barnehage. Vil prøve å ordne det ellers. Men lurer også på om jeg kan jobbe samtidig som i permisjonsperoden. Hvis jeg ønsker å ta ei ekstravakt på en annen jobb jeg arbeider som vikar, kan jeg dette da eller vil de trekke det fra foreldrepengene neste mnd? Kan jo ta ei vakt innimellom slik at jeg kan være lengre hjemme med småttisen.

Det kan jo hende at det er annerledes siden du ikke jobber 100 prosent. Men jeg husker at det var ganske strengt i forhold til studier i hvert fall da jeg var gravid sist. Jeg fikk fødselspenger fra trygdekontoret utregnet fra den siste jobben min, men så hadde jeg også permisjon fra studiene. Da måtte jeg gi beskjed med en gang jeg begynte å studere, så stoppet de utbetalingen. Hadde jeg studert mindre enn 100 prosent, tror jeg de hadde redusert den med tilsvarende prosent.

Det beste er nok å ta en anonym telefon til NAV og høre. Du trenger jo ikke si hvem du er, bare spørre hvordan reglene er.

Ellers så er det vel noe som heter tidskonto, som gjør at man kan jobbe i perioder under permisjonen. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men det går jo an å sjekke opp :)

Problemet er at trygdekontoret her tror jeg har betalt for å ikke gi opplysninger. De er så vrange til å svare hvis man ikke er i den aktuelle situasjonen når du spør. Det blir så hypotetisk svarer de, da jeg ikke har permisjon enda. Jeg har ringt ang flere ting, blant annet også i forhold til sykelønn, da jeg begynner i ny jobb og ikke vet om jeg blir sykmldt de første 4 ukene. Hvis jeg ikke har krav på sykepenger den mnd så måtte vi spart litt nå, tilfelle det skulle skjære seg med jobben, noe jeg håper det ikke gjør. Fikk beskjed om at jeg måtte jobbe i 4 nye uker hos ny arb.giver. Jeg ringte en advokat og han sa at hvis jeg har arb et sted i fire uker og begynner direkte i ny jobb så må trygdekontoret betale sykelønn de første ukene ikke arb.giver. Så sånn foregår det her i distriktet. Sukk. Jeg synes det er godt å vite hvilken økonomi vi får under permisjonsperiden, men de tror bare at jeg skal snike til meg penger å lure systemet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...