Gå til innhold

ab rhesus minus... problemer med å bli gravid???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som sliter med å bli gravid...har blodtypen noe å si?? Må hun ha spesiell oppfølging hvis hun skulle bli gravid?? Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det har noe å si for det å bli gravid, men dersom mannen er A+ må man ha ekstra oppfølging under en evt graviditet.

Skrevet

Ja legen hennes har fortalt alt om det...ja han er den vanlige plussen...

Skrevet

Om man er rhesus minus, skal ikke ha noe å si for sjansen til å bli gravid nei.

Jeg er det, og blir gravid omtrent bare jeg tenker tanken... :)

Men må følges opp med blodprøver i svangerskapet ja, men dette har legene full kontroll på i dag.

Skrevet

Hei jeg har rhesus minus.. og har fått to friske jenter.. etter fødselen fikk jeg ei spryte som skulle forhindre noe komplikasjoner..

dette er hvis mannen er rhesus minus..

så alt ordner seg i dag vet dere :)

Skrevet

Hvorfor ekstra oppfølging hvis mannen har A+ ???

Min har det....

Skrevet

Dersom man har Rh- og blir gravid, OG fosteret har blodtype Rh+, da kan man danne antistoffer under fødselen når mors og barns blod kan komme i kontakt med hverandre. (Barnet kan ikke få Rh + blodtype hvis begge foreldre er Rh-)

Det har ingenting å si for det første barnet, men dersom mor blir gravid igjen, nok en gang med et barn med Rh + blodtype, har moren allerede antistoffer mot barnets blod, og disse antistoffene angriper barnets blod og barnet blir født med en alvorlig tilstand som kalles kernicterus og som gir nevrologiske skader, i verste fall død.

Mødre med Rh - som føder Rh+ barn får nå en antistoffsprøyte rett etter fødsel slik at hun selv ikke danner antistoffer og dermed ikke skader neste foster mens det ligger i magen.

Skrevet

Å guri.. Nå fikk jeg helt angst..... Jeg husker ikke hvilke type jeg har.. Men så lenge min sambo har A+ så er sjangsen der for at dette kan skje?? Sjekker legene sambos blodtype ved graviditet? Så de vet om det liksom?

*ANGST*

Skrevet

Dette skal bli ordentlig sjekket hos legen, så jeg tror virkelig ikke du trenger å bekymre deg! Legen sjekker i alle fall din blodtype, og dersom du har rhesus minus, så tipper jeg at de sjekker hvilken blodtype samboeren har, eventuelt hvilken blodtype babyen har når den blir født. Og problemet gjelder BARE hvis du har rhesus minus (samme om du har A, B, AB eller O) og BARE hvis mannen samtidig har rehus pluss (samme om han har A, B, AB eller O).

Skrevet

Ok. Dette visst jeg ikke i hele tatt.. Har sjekket med min mor, jeg har A- og sambo har jo da som sagt A+...

Men vi lever jo i 2007, så det ordner seg nok!

Takk for beroligende ord.. Ble litt småstressa gitt!:)

Skrevet

Jeg er også rh minus og jeg fikk sprøyte etterpå uavhengig av sambo sin blodtype. Jeg mistet riktignok, men man behandler på samme måten uansett... :o) Dette følger de nøye opp så ingen grunn til bekymring!! :o)

Skrevet

Fikk helt hetta når man begynte å snakke om død lenger oppe her..

Godt å høre det stort sett går bra.. Herregud, dette hadde jeg aldri tenkt på.. Hadde vel fått sammenbrudd hos legen da.. hehe..

Skrevet

Jeg er rh--neg alt gikk helt fint da gutten heldigvis arve sin fars blodtype.

Skrevet

Hei!

Var ikke meningen å skremme noen, men synes jo det er greit å dele informasjonen jeg har med andre..

Det blir alltid tatt blodprøver av nyfødte barn. Man sjekker bl.a for Føllings sykdom, og blodtype (ihvertfall på barn av Rh negative mødre). Mors blodtype blir undersøkt i blodprøve tatt før svangerskapsuke 13 hos fastlegen.

Vi trenger virkelig ikke å tenke så mye på det, dette er innarbeidede rutiner.

Jeg er Rh neg...selvfølgelig. Men fikk et barn som også var Rh neg. Hadde ingen problemer med å bli gravid og få henne, men nå har jeg hatt 2 SA, aner ikke om det har noen sammenheng men tror altså ikke det!

Skrevet

Nei jeg er veldig glad for å vite dette!!!:) Så kan man på en måte følge litt med selv å.. Akkurat som det ikke er nok annet å følge med på;)

Men når du sier at ditt barn er rh neg, da må vel far være det å?? Min er Rh + og da blir vel barnet automatisk det å? Eller har jeg misforstått?

Skrevet

Dette kan være litt komplisert:

For å få en blodtype Rh negativ trengs 1 neg-gen fra mor og 1 neg-gen fra far. For å få blodtype Rh pos trengs bare 1 pos-gen. det andre kan være negativt eller positivt, blodtypen blir uansett Rh pos.

Min mann er Rh pos men fordi jeg fikk et barn som er Rh neg, vet jeg at han har ett gen av hver type (neg og pos) å "gi bort" til et barn.

Jeg derimot, har bare neg-gener å gi bort.

Var det forståelig?

Barnet blir ikke automatisk Rh pos selv om far er det altså. Det er 50/50.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...