Gå til innhold

April: 12 ml pencilin om dagen.. er ikke det litt mye?

Anbefalte innlegg

Natalie får pencilin tre ganger om dagen, og fire ml hver gang... syns det var litt mye jeg...

Sist gang var det 2ml fire ganger om dagen og da var hun jo sykere, men det er jo en annen type denne gangen da. Men likevel....stoler ikke helt på den legen...

Fortsetter under...

Tarald gikk gjennom en penicillin kur i forrige uke- hadde både halsbetennelse og ørebetennelse : (

Legen foreskrev Appocillin dråper-ikke mikstur som visstnok er mye mildere. (Weifapenin hadde samme dosering så vi).

Doseringen var på 0.5 ml morgen, 0.5 ml formiddag og 1 ml kveld-tilsammen 2 ml.

Han fikk doseringen basert på vekt fra 12 kg- han er ikke helt der ennå, men legen mente det skulle bra.

Jeg synes 4 ml, høres mye ut, men er jo ikke lege...

Og jenta di har sikkert en helt annen penicillintype, eller? Og så spiller jo vekta inn også..

Den heter Apocillin 50mg/ml under der står det grandulat til mikstur Phendoxymethylpenicillin. kal. 125 ml

Hun er rundt 12-13 kg

Vi skulle bruke den til den var tom eller i fjorten dager, men er jo ikke nok til det da..

Annonse

Miksturen er mildere fikk vi høre. Dråpene er iallefall mer konsentrert. Tarald fikk mikstur for 1 år siden, men tålte/ klarte ikke konsistensen- han bare kastet den opp...Så da gikk vi over til dråper.

I såfall kan det jo forklare den høye dosen Natalie får.

God bedring til snuppa di!

Fant ikke noe i medisinhåndboken men her er hva jeg fant i en gammel legemiddelhånbok.

Det står også at det er store individuelle variasjoner og at doseringen skal beregnes av lege.

39 mg pr kg kropsvekt pr døgn.

Beregnet for 12kg kropsvekt:

= 39*12kg = 468 mg pr døgn

= 468/50 = 9,36 ml pr døgn

Beregnet for 13kg kropsvekt:

= 39*13kg = 507 mg pr døgn

= 507/50 = 10,14 ml pr døgn.

Ut i fra dette syns ikke jeg at det var mye avvik, men nå er jeg verken lege eller sykepleier da....

snuppa fikk apocilin sist, mikstur, 5 ml morgen og kveld. Men hun er bare snaue 10 kg.. Doseringen skulle økes fra 10 kg, stod det på pakken vår.. Snuppa klarte ikke å svelge denne heller, så vi fikk en annen istedet. Keflex eller noe sånnt... Knall rosa sak.. -Og hun ba om mer hver gang hun fikk medisin..hehe.. Den og skulle tas i 10 dager, og det holdt akkurat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...