Gå til innhold

Bag i bil - duo eller kombi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig i tvil om jeg skal kjøpe en duo- eller en kombivogn (mest sannsynlig Simo). Har termin midt i juli, så det frister veldig å kjøpe en duovogn, da bagen er romslig og kan brukes utover vinteren.

Men så tenker jeg også litt på dette med å ha bagen i bilen, med sikkerhetsnett over. Går det greit med en duobag? Hva med kombibagene, er alle godkjente for bruk i bil? Noen er jo ganske myke, og kanskje ikke så sikre... Kommer til å kjøpe bilstol (for nyfødt) også, men disse er jo ikke å anbefale på litt lengre turer.

Mange hensyn å ta - noen som gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du kan bruke duo bagen sammens med sikkerhetsnettet..Mener det er kun bagen til kombivognenen som kan brukes, da dou bagen er større enn kombien..Men så har man jo det spørsmålet igjen om hvor sikkert det er å la babyen ligge i bagen under kjøring..Leste et innlegg her om at det ikke var så skadelig for små babyer å sitte i en bakovervendt stol over lengre tid.. men alt har sin begrensning da.. es litt inne på trygg trafikk sine sider.. tror det står mye info om dette der..

Skrevet

For å kunne bruke bag i bil, så må den være en såkalt hardbag. Det vil da si en duo bag.

Skrevet

Kjøp akkurat den bagen du vil ha og dropp nettet, er ikke bra å bruke i det hele tatt.

Går fint med bilstol fra dag 1, må bare ta noen pauser hvis dere skal kjøre langt.

Tenk selv, ville du ha ligget i en bag med nett over hvis det skjedde en ulykke, eller vill du ha sitte godt fastspent i en behagelig stol?

Skrevet

Signerer Intensity! Bagen kommer dårlig fra det i sidekollsisjoner spesielt, og bilsetene er så bra utformet nå at ungene ikke tar noe skade av å sitte i dem i opptil 2 timer, selv om vi voksne kanskje føler at det ikke er sånn! Barna er flinke til å si ifra selv, og sikkerheten bør absolutt komme først!

Skrevet

Spør der du har tenkt å kjøpe vognen du!

Eg vil nok tro at det ikkje går an å bruke duo bagen, den er breiere enn kombi bagen

Skrevet

Det er selvsagt ingen tvil om hva som er tryggest, tenker bare på at det blir for "brutalt" for ryggen til den lille å sitte i bilstolen over lengre tid... Men det finnes jo så mange gode stoler på markedet at det går kanskje helt greit det.

Noen som vet hvilke bilstoler som er å foretrekke for nyfødte? Vi tenker litt på HTS IziSleep, eller Acta Graco Duologic. Noen som vet noe om disse?

Ser ut til at det blir duovogn på oss - takker alle for gode tips :)

Skrevet

Fikk beskjed av lege at det er skadelig for babyen å sitte for lenge i bilstol når den er så liten, og den skal helst ikke sove i stolen. Ble anbefalt å bruke bilstol til korte turer, men hvis man skal kjøre langt bør babyen få ligge HELT FLATT.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke bra å sitte for lenge i bilstolen, men så lenge man tar pauser innimellom så går det bra. Den lille sier faktisk fint ifra selv hvis det er ubehagelig. Dette er det til og med fysioterapauter som har gått ut og sakt.

Barnesikring som kun tar vare på den lille kroppen når bilen går som den skal og ikke spesielt bra under et uhell er uansett ikke være bedre enn et babysete.

Når det gjelder at de helst ikke skal sove i stolene så har jeg aldri hørt om det før. De sitter jo så godt i de stolene at det ikke er lett for dem å holde seg våkne.

Kan iallfall anbefale Recaro på det sterkeste. det har et knall bra nyfødtsete som også kan fås med isofix hvis bilen har mulighet for det.

Babyen sitter som støpt og her den beste beskyttelse for sidekolisjon som jeg har sett. Nyfødtinnlegget gjør også sånn at den lille holdes i en perfekt stilling uansett om h*n er våken eller sover.

Skrevet

I de nye bagene til simo kombivogn er det mulighet å fste sele i bagen, slik at barnet ligger tryggere, om en bruker sikkerhetsnett. Etter det jeg har lest i slike tester, er det det som er det negative, at barnet ligger løst...

Skrevet

Kopierer et ekspertsvar fra trygg trafikk jeg, angående bilstol, bagnett og om sitte tid i bilstolen.

Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring, noe som er tryggest i frontkollisjoner, men er det ikke flest påkjørsler bakfra?

Når man ser på ulykker og skader med forsikringsutbetalinger, er det riktig at det skjer flest påkjørsler bakfra. Når det gjelder ulykker med alvorlige personskader er det derimot møteulykker og utforkjøringsulykker det er flest av. Det er nettopp fordi at de kraftigste påkjenningene på personer i bil vil komme i eventuelle front-mot-front kollisjoner at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring av barn i bil.

Hvorfor anbefaler Trygg Trafikk bakovervendt babystol fremfor bagnett til de nyfødte?

I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter med rygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang. I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppen bremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner.

Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol?

Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har ”liggesittet” i bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid.

Skrevet

HAHAHA, babyene skal ikke sove i stolene??? Hvem kan kjøre sammen med meg da for å holde min baby våken mens vi kjører??? Det er det latterligste jeg har hørt!!!

Fysioterapeutene går nå ut med at det ikke er skadelig for babyene å bruke stolene. De sier selv i fra når det begynner å bli ubehagelig.

I Sverige er faktisk bagnett forbudt! Og de er kommet adskillig lengre enn oss når det gjelder sikring av barn i bil.

Vi har forøvrig bestemt oss for hts izi sleep. Da dette er den største babystolen på markedet og er dermed den mest solide og kompakte på markedet. mange av de minste stolene er lette og usolide....selv om alle er godkjente:)

Har også valgt både duo og kombivogn:) Kombi til å begynne med og duo etterhvert når kombibagen er for liten. Er sistemann nå og da tar vi den helt ut:)))

Lykke til!

Skrevet

Sverige har forbudt disse nettene. Det burde vel si sitt om hva sikkerheten rundt disse egentlig tilsier. Det er snakk om å forby disse nettene her i norge også, om ikke lenge.

Vi har ei jente som ble født prematur 8 uker. Da hun var liten, fikk vi beskjed om at de skal ikke sitte lenge pga lungene blir klemt. Men fullgåtte babyer skal sitte sikret i setet sa barnelegen!

Skrevet

Jeg spurte om det samme på babyshop, og duo-bagen til simo kan faktisk ikke brukes med sikkerhetsnett da den er for stor. En annen svarer deg her at du MÅ ha duo-bag til sikkerhetsnett fordi dette er en hardbag, men dette er feil. Bagene til kombi-vognene er også hardbager! Duo-bagene til Emmaljunga kan derimot brukes. Dette er i alle fall svaret fra Rudo som selger disse vognene.

Jeg gjorde de samme vurderingene som deg, men ender opp med å kjøpe duo-vogn og ikke bruke bagen i bil men heller leie boxette de første ukene slik at babyen kan ligge flatt men fastspent. Deretter går jeg over til baby-sete.

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...