Gå til innhold

Permisjon og ferie

Anbefalte innlegg

Er det noen som veit kva ein har rett på i forhold til permisjon?

Eg har funne ut at me har rett på 44 uker med 100% lønn, dette stod på NAV sine sider.

Eg skal ta mine 6 første, og mannen dei neste 38.

Men så har han jo ferie også, og han skal ta ut fem uker i forbindelse med at han skal komme til ungarn når eg skal føde. Dette er ferien for 2007. Han er i permisjon fra september 2007 til mai/juni 2008, opparbeider han seg då ferie og? Altså vil han få fem veker ferie i 2008 også?

Det er ein jungel av reglar der ute, og ikkje så lett for førstegangsforeldre å finne ut av. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8358472-permisjon-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstaatt det, har man alltid rett til vanlig ferie. Disse kommer i tillegg til permisjon. Om man har rett til feriepenger er en annen sak. Slik jeg har lest meg til det, opparbeider man rett til feriepenger i lopet av de foerste x antall uker man er i permisjon (sorry, husker ikke hvor mange!! Kanskje ca 3 mnd??). Saa han vil ha opparbeidet feriepenger det meste av 2007, som han faar utbetalt i 2008. Men han vil nok ikke faa like mye feriepenger utbetalt i 2009, siden han da har hatt permisjon hvor han ikke opparbeidet feriepenger. Vet ikke om det ble noe klarere av dette men haaper det var til litt hjelp..

Hei

Dersom arbeidsgiver ikke har spesielle ordninger gjelder følgende:

Man får feriepenger fra arbeidsgiver for så lenge man er i arbeid/sykemeldt. Når permisjonstiden starter er det Nav-trygd som tar over ansvaret og de gir feriepenger for kun de 12 første ukene av permisjonen. Slik jeg forstår det vil du da få feriepenger fra Nav de første 6 uker som du må ta ut og mannen din de 6 påfølgende ukene. Resten av permisjonstiden får vi desverre ikke feriepenger for, det vil si ikke full opptjening for 2008.

Ta kontakt med NAV selv, de forklarer godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...