Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter at jeg ble mamma forrige gang har jeg fortsatt i min jobb, men gått ned til 80% stilling for å få hverdagen til å gå opp mht. tid, reisevei o.l.

Nå er jeg gravid på ny og hvis jeg velger 54uker og 80% lønn, vil jeg jo bare få 80% av 80% - og det vil bli vanskelig for oss økonomisk.

Synes å huske at det er en regel som sier at det beregnes foreldrepenger ut i fra stillingsprosent de siste 6mnd før termin. Stemmer det?

Tenkte jeg skulle spørre arbeidgiver om jeg kunne gå opp til 100% stilling de siste 6mnd. Tenker sånn at hvis det blir vanskelig så kanskje jeg klarer å få legen til å sykemelde meg 20% slik at hverdagen blir slik den er nå. Det vil jo utgjøre mye i utbetalingen pr mnd når man går hjemme.

Fortsetter under...

Jeg gikk opp fra 80% til 100% stilling rett før jeg ble gravid med nummer to, bl.a. pga utbetalingene under permisjon. Så har jeg vært 20% sykemeldt de siste månedene. Det går helt greit - jeg vil få utbetalt som om jeg har jobbet 100% likevel. Det eneste man må passe på er om man får lønnsøkning og er 100% sykemeldt. Ei venninne av meg fikk et ganske kraftig lønnshopp mens ho var 100% sykemeldt, og gikk rett fra sykemelding til svangerskapspermisjon. Da ble ikke den nye lønna lagt til grunn for utbetalingene i permisjonen. Hun fikk beskjed fra NAV at om hun bare hadde vært tilbake på jobb én dag før hun gikk ut i perm, ville utbetalingene blitt beregna ut fra den nye lønna. Ganske rart - og surt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...