Gå til innhold

Noen som vurderer gradert uttak, eller har erfaringer med bruk av tidskonto fra før?

coscos

Anbefalte innlegg

Jeg er 1. gangs og har jobbet hele mitt "voksne liv"; først deltid ved siden av studiene og så 12 år etter endt utdannelse. Nå er det bare 7 uker til jeg skal ut i permisjon, og ser frem til det med litt blandede følelser. Gleder meg jo enormt til å bli mamma og være sammen med et etterlengtet barn. Men samtidig, føler jo på kroppen at jeg kanskje skulle vært noen år yngre, at jeg kanskje ikke synes det vil bli så morsomt "å leke" hele dagen, har behov for å gjøre litt "voksen-ting" også :-). Og, så er det dette med å være borte fra jobben så lenge. Det meste jeg har vært borte fra jobben er 2 ukers sammenhengende ferie. Så, lurer fælt på om jeg kommer til å få abstinenser ved å være borte så lenge fra et faglig miljø.

Jeg har derfor vurdert å ta gradert uttak. To andre årsaker til dette, det ene er for å "hjelpe" jobben, da jeg jobber i et lite firma, og de er veldig sårbare når en person blir borte sånn over lenger tid (det vil ikke være noen vikar for meg mens jeg er borte). Jeg har dessuten mulighet til å jobbe hjemmefra, så kan ta å gjøre litt arbeid innimellom mens babyen sover (får håpe han får et like godt sovehjerte som sin mor...). Det andre er at jeg kunne tenke meg å drøye permisjonstiden til august og barnehagestart, og med fødsel i beg. av mai og litt ferie til gode, vil det kunne gå akkurat :-).

Noen andre som har tenkt på gradert uttak, eller som har erfaring med tidskonto tidligere? Ønsker gjerne tilbakemeldinger, både de som har gode erfaringer og dårlige, med hvordan dette fungerte for dere. Lurer på om jeg er for optimistisk med tanke på hvor mye arbeid jeg egentlig får gjort med en liten en hjemme, har jo fått høre at med en liten baby i huset har man en heltidsjobb! Er også klar over at situasjonen kan bli helt annerledes når babyen kommer, kanskje jeg blir helt frelst på hjemmetilværelse og har lyst til å ta et ekstra år med ulønnet permisjon..., men sånn som situasjonen er nå så ser jeg for meg at gradert uttak må bli den beste løsningen for oss.

Må snart sende inn papirene til NAV (men forstod det slik at man kan bestemme om man vil ha gradert uttak senere), så fint å få innspill fra andre i samme situasjon.

Fortsetter under...

Sitter i samme situasjon egentlig.

Forrige gang var jo dette ikke aktuelt med 3 små og min funksjonshemming.

Nå skal vi ha gradert utttak, også fordi jeg skal dele perm med faren og på hans jobb er det også vanskelig å være lenge borte, og nettop med tanke på barnehagestart og sommeren til neste år.

Etter 4 måneder er min erfaring at man er klar for noe mere ennbare baby døgnet rundt. Så gradert uttak er absolutt ikkedumt, nå kanman jo legge opp noe som passer jobben bedre også, at det er duog jobben som skriver avtalen for når oh vordan det bølir, og er jobben fleksibel går det nok greit.

Vi har bestemt oss for å dele på det vi, slik at pappaenogså kan jobbe litt men får mere permtid da. Dette for at det passer bedre for jobben hans og at det passer oss best .

Jeg hadde gradert uttak i 2001, og det var i grunn veldig greit synes jeg. Pappa´n hadde også gradert uttak , med en hel dag fri hver uke over en lengre periode

Er delvis sykmeldt nå og ut svangerskapet pga div. blødninger og smerter. Jeg har kun undervisning, det er ikke så belastende som resten av arbeidet i stallen kan være. Det er lenge siden jeg hadde en vinter med så lite ryggplager!!!!

Uansett, jeg kunne tenke meg å fortsette med undervisning i permisjonsperioden denne gangen også, men det kommer nok til å bli litt diskusjon i heimen for pappa´n vil ikke at jeg skal det!!!!!

Jeg og mannen min jobber begge to i helsevesenet, jobber på samme sted , men er aldri på jobb samtidig. Vi har alltid brukt tidskonto til våre 5 barn. For oss har det passet veldig bra. Jeg har ikke noe forhold til jobben, jeg har heller valgt å være mest mulig hjemme og det samme har mannen min. Vi har derfor gått i redusert stilling og brukt tidskonto nesten alle de siste 12 årene, så det er alltid noen hjemme med barna. Vi vil garantert gjøre det igjen, men nå har jo tidskonto fallt bort til fordel for gradert uttak.

Jeg jobber på natt, så i forhold til amming har det gått greit. Får jo også fri til amming. Jeg kunne ikke tenkt meg å la jobben gå ut over amming, men for vår del gikk det greit, pumpet meg og mannen min ga flaske på natt. Med førstemann var jeg blåøyd og begynte på jobb i halv stilling når barnet var 6 uker. Visste ikke bedre, men det gikk veldig greit. Senere så har de vært rundt 4-6 mnd før jeg har begynt, har stort sett gått i 50%. Og alltid sørget for at jeg går i full stilling igjen før jeg har blitt gravid igjen...

Mannen min er kjempeglad for at han(vi) har prioritert å være såpass mye hjemme med ungene, ikke alle fedre som ser verdien i det før ungene er store. Slik det har blitt med oss, så går ungene like mye til han som til meg hvis det er noe.

Takk for svar, alle sammen! Godt å høre at noen har gode erfaringer med å jobbe i permisjonstiden.

Tenkte å ha permisjon/ferie i nesten 6 måneder først, for så å gradvis starte jobb, først med 1 dag i uken, deretter 2 og så 3 dager. Sånn sett, så har jeg fått forståelsen av at gradert uttak er mer fleksibelt enn tidskonto, hvor man måtte jobbe min. 50 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...