Gå til innhold

når begynner dere i jobb igjen?

Anbefalte innlegg

-og når fødte dere, og om pappaen skal ha 6 uker når du begynner igjen?

Synes jeg hører så mye forskjellig. Jeg fødte 2 august og skal i jobb igjen 12. juni. Da skal pappaen ha 6 ukers permisjon. Jeg fødte 2 uker for tidlig, og dermed fikk jeg brev om redusert permisjon(skulle hatt til 27. juni). Skjønner ikke dette eg.... Vi har jo permisjon 3 uker før termin uansett, så hvorfor trekker de meg 2 uker etterpå??

Noen som er litt mer inne på reglene og kan hjelpe meg med å forklare?:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8356383-n%C3%A5r-begynner-dere-i-jobb-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødte 16. august, 2 uker etter termin, og skal begynne å jobben igjen 1. august. Da har jeg tatt ut all ferien min + to uker fra i fjor. Pappan tar pappaperm en uke her og en uke der (da tar jeg ut ferie) så koser vi oss sammen.

Fødte 23/8, lillegutt er 6 mnd i dag. Hurra.

Begynte å jobbe for 3 uker siden. Pappapermisjon hos oss er 4 måneder. (Hørte på radioen i dag at det kommer forslag om skattefradag på foreldrepenger utover fedrekvote. Typisk, reglene kommer for sent for meg i så fall.)

Ang foreldrepenger. Jeg fødte også tre uker for tidlig og mister derfor denne delen av permisjonen. Og penger. Grunnen til dette er at du må ta ut permisjon tre uker før fødselen ellers mister du disse. De fleste velger jo da å gå ut i permisjon tre uker før TERMIN, men det er jo ikke sikkert du føder på termin, da.

Folketrygsloven: §14.8

Stønadsperioden kan deles mellom foreldrene når begge fyller vilkårene for rett til foreldrepenger etter § 14-6. Unntatt fra deling er de siste 15 stønadsdagene (3 ukene) før og de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen, som er den delen av stønadsperioden som er forbeholdt moren ved fødsel. Unntatt fra deling er også 6 uker som er forbeholdt faren (fedrekvoten), se § 14-12.

Nei, unnkyld altså: Reglene om foreldrepenger står i Folketrygdloven § 14.10: Se her:

§ 14-10. Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger

Ved fødsel kan foreldrepenger tidligst tas ut fra 60 stønadsdager (12 uker) før fødselen. Moren kan senest påbegynne uttaket 15 stønadsdager (3 uker) før fødselen. Dette gjelder uavhengig av om det er valgt full sats eller redusert sats, se § 14-9 tredje ledd. Faren kan ikke ta ut foreldrepenger i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. Dette gjelder likevel ikke utvidelsen ved flerbarnsfødsler, se § 14-9 fjerde ledd.

Annonse

Takk for litt oppklaring. Synes bare det er mye ulikt ang lengde på permisjon. Men ser jo på Aga under her at vi iallefall har noenlunde likt - selv om hun har litt flere dager:)

Synes det er tull at vi skal "straffes" for å føde for tidlig...

Jeg har ingen jobb å gå til foreløpig. Hadde ett vikariat som gikk ut til permisjonen skulle begynne.. Men håper og tror jeg får jobb der hvor jeg jobbet før. Snakket med sjefen og det hørtes ganske lovende ut. Får begynne i full vanlig stilling 2. uka i august. Avdelingen som jeg jobbet på har stengt på sommeren i 4 uker. (=ferie:o))

Men skal prøve å få jobbet litt før sommerferien også, når pappaen skal ha 6 uker permisjon. Vi tok bare 6 uker til han da jeg ikke hadde noe fast jobb. Fødte foresten 13 august, som var 12 dager før termin. Aner ikke hvordan det blir med fødselspenger og sånn da på slutten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...