Gå til innhold

Kokende vann i grøten?

Gjest

Anbefalte innlegg

Leste i "Heia mamma" idag at man ikke skal bruke kokende vann å røre ut pulveret med fordi det dreper næringsstoffer.. Jeg vet jo at det står at man skal bruke lunkent vann på pakken, men jeg trodde det bare hadde praktisk betydning.

Her har vi brukt kokende vann hele tiden, i og med at vi ikke gir henne vann fra kranen enda(virket som om hun fikk magevondt av det en gang)..

Dreper kokende vann virkelig næringsstoffene? For en god mor jeg er :b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er jo med kokende vann grøter får passe temp ved mating...blander jeg pulveret i lunkent vann...er jo maten kald før jeg rekker prøvesmake...

vet ikke om, jeg kommer til å slutte med kokende vann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tar kaldt vann fra springen som jeg varmer opp i mikroen... Ja, ja, da får vi vel begynne å gi kald grøt, da?! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg leste ett tips her inne som jeg ikke har praktisert selv... Dersom vi bruker lunkent vann til å blande ut grøten med... Vi kan sette grøten i vannbad, så holder den seg lunken ut måltidet... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at det ikke bare er meg da! Hun Anne Lindmo var helt forferdet i "Heia mamma" fordi mannen hennes brukte kokende vann. Hun mente at da klumpet grøten seg, og ungen brente seg i munnen. Hehe--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg varmer vannet i vannkokeren.. men koker det ikke helt opp... bare så det er passe varmt... grøten holder seg varm under måltidet.. men bruker dype små boller å ha grøten i...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bare vann fra springen og varmer til lunkent i microen. Tar jeg for varmt vann, blir det bare klumper i grøten. Når jeg kokte vannet, lot jeg det avkjøles før jeg blandet i grøt og varmet i microen.

Har også hørt at man ikke skal ha kokende vann i grøten, men vet ikke hvorfor. Kanskje det er med næringen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har alltid grøten klumpa seg med for varmt vann, derfor heller jeg oppi det kokende vannet i tallerkenen, lar det kjølne noen få minutter, og heller oppi grøtpulveret. Det går jo like fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! Har jo hendt noen få ganger at grøten blir litt kaldere enn kroppstemperatur, men Ingrid gjør ikke noe av det. Men hvorfor jeg gjør det sånn er ikke fordi jeg er redd næringsstoffene blir drept, det er faktisk mest fordi grøten klumper seg ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om det nå er sånn at dersom varmen "dreper" næringsstoffene så bør man vel strengt tatt ikke varme opp grøten på nytt i mikroen heller...

Hmmm... Skal se om jeg husker å spørre om dette her neste gang jeg skal på helsestasjonen... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig rart ut ja.. Men man vet aldri ;) Hehe ser for meg at jeg hadde puttet den halvspiste grøten i mikroen midt i måltidet.. Amanda ville ha blitt hysterisk! Hun gaper og gaper, jeg rekker nesten ikke fylle skjeen igjen. Har matvett sånn som mora si =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn er det her også.. derfor rekker aldri grøten å bli kald.. ho skal helst ha en ny skje med en gang den første skjea har kommet inn i munnen....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...