Gå til innhold

Fødsel etter noen års opphold; har noen erfaring å dele?

~Vimsemor~

Anbefalte innlegg

Vi venter (om alt går bra - UL etter duotest tirsdag....) en liten attpåklatt om noen måneder. Det er jo en smule tidlig å tenke på ennå, men er det noen som har erfaring i hvordan fødsel kan bli etter noen års opphold? Jeg fødte (helt normalt) i 95 og 97. Tok 18 timer med førstemann (det var tøft). Men andremann var en fin opplevelse som tok 5 timer; akkurat passe vondt og langt, og jeg følte at jeg hadde kontroll hele veien.

Er det rett at dette nå blir som å være førstegangsfødende? Var helt uforberedt og ureflektert første gang mht smertebehandling, min egen reaksjon, hva jeg ønsket fra helsevesenet osv. Derfor må jeg jobbe litt med meg selv dersom jeg virkelig kan forvente at dette er som første gang.

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring, men det blir sagt at går det mer enn 4 år så blir det som en førstegangsfødende. Men jeg mener nå selv at etter en vaginal fødsel så kan det aldri bli helt som førstemann igjen. Uansett om det har gått 2 eller 10 år.

Har ikke erfaring, sitter i samme situasjon selv, lenge siden sist.

Men det blir jo alrdi som førstemann, og alle fødsler er forskjellige.

Du er jo klar over jhva du går til, du har vært der før, du vet mere om hva du kan forvente, du er tryggere på det hele og det er man ikke som førstegangsfødende.

Så derfor mener jeg at det ikke kan bli det samme, du har jo to fødsler bak deg så du har litt erfaring slik sett.

Om det blir lang eller kort fødsel er det ingen som vet, men at duvet hva en fødsel går ut på gjør jo at det hele går lettere uansett, er nå min mening.

lykke til

Hei - dette kommer nok til å gå bra! Mine to første ble født i 97 og 99 (jeg er 67-modell), og jeg tenkte mye på hvordan det skulle bli med nr 3 (som ble født i november-06). Jeg merket jo at kroppen min var noen år eldre enn sist; litt flere plager, litt trøttere osvosv. De to første kom presis på termin. Ulike fødsler, men begge ble "varslet" ved at slimproppen gikk. Den første fødselen var lang, den andre var over på noen få timer. Denne fødselen startet to uker før termin, uten noen form for varsel overhodet. Vannet gikk, men kroppen produserte ikke rier. Dermed ble jeg satt igang. Dette gikk også over all forventning, og fødselen varte ikke i mer enn 3 timer.

Det jeg har hørt er at nr 3 er en luring. Det stemte forsåvidt i mitt tilfelle. Men det jeg tror du kan være helt sikker på er at kroppen din ikke har glemt hvordan det er å føde, selv om det er mange år siden. Den vil huske hva den skal gjøre, og du vil huske hva som fungerte for deg sist. Når fødselen starter er jeg sikker på at du vil føle deg som en ytterst kompetent 3. gangsfødende, som vil få en flott fødsel!

Lykke til.

Hei.

Dette går nok bra skla du se. Hadde selv ca 15 år mellom den 1 og den 2. Første var født i 87, 5 uker før termin, tok 22 timer fra vannet gikk (startet med det) og til ho var født. Men hadde ikke skikkelig vonde rier før de siste 4-5 timene. Gruet fælt til neste fødsel, som var i 2002. Våknat av vannavgang om natta, 2 uker på overtid. 2 dager før jeg skulle inn på overtidskontroll. Etter 3 timer var 4 kg gutten ute. Kom inn på føden en drøy time etter vannavgang, da var der 3 cm åpning. Etter det begynte riene å være forholdsvis sterke og langvarige, men det gikk jo fort da. Var ope å gikk hele tia.

Nå er jeg gravid igjen i an alder av 41 år. Nettopp vært å tatt fvp. Fikk sånn hurtigsvar i dag, med normale resultater på kromosom nr 13, 18 og 21. Vilket vil si at jeg iallfall ikke får et barn med Downs. Resten av prøvene får vi svar på om 3 uker. Har termin rundt 4 august i følge jordmor, men etter ultralud i forb m FVP mente legen at jeg var drøye 17 uker på vei, og ikke 16+3. Så vi får se.

Hilsen

Annonse

En ting er sikkert, en kropp som har født før, vil aldri bli som førstegangs igjen:-))

Det er en misforstått påstand ifølge alt helsepersonell jeg kjenner:-)

Jeg har født 3 ganger, 1. var helt gjennomsnitt, 2.mann gikk raskt, brukte kun 4 timer, nr 3 varte i 2 døgn og endte i ks, så noen oppskrift er det ikke. Men det sies at nr 3 ofte kan være en luring, dvs at den fødselen kan bli helt annerledes enn de to første:-)

Så lenge du har født greit tidligere, så kommer helt sikkert kroppen din til å huske signalene og gjøre en fremragende jobb:-) Lykke til!

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 23 år, en lang og slitsom fødsel der jeg følte at jeg mistet helt kontrollen over det som skjedde, og bare ble "herset med". Jeg var så skuffet over meg selv etterpå, hadde ikke klart å puste riktig, hadde ikke klart å presse riktig, ingenting ble sånn som jeg hadde lest om på forhånd...det tok faktisk litt tid før jeg forsto at den viktigste "karakterboka" for fødselen min lå ved siden av meg og var en perfekt og nydelig liten jente...Fødsel nummer to et par år senere var en helt annen opplevelse, både fordi det rent fysisk gikk raskere og greiere, men ikke minst fordi jeg hadde kontrollen, jeg følte at det var min fødsel. Nå, snart 12 år etter siste fødsel, regner jeg med at det nok kan bli en stri tørn rent fysisk, men jeg tror jeg kommer til å være mye mer trygg og forberdedt (også forberedt på at ting kan bli annerledes enn sånn som jeg hadde tenkt på forhånd), i stand til å stille krav, og i stand til å huske at det er min fødsel (og ikke jordmorens). Det tror jeg kommer til å være avgjørende for min fødselsopplevelse, og det tror jeg at jeg som moden 3.gangsfødende kommer til å være langt mer bevisst på enn da jeg fødte første gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...