Gå til innhold

Ikke helt baby-tema, men barn-tema.... Ha med (en snart ) 6-åring i begravelse?


Sanna&Simen

Anbefalte innlegg

Bestefaren til mannen min døde i går kveld. Han var over 90 år, og mett av dage. Allikevel er det jo trist. Sanna har kanskje møtt oldefaren 6 ganger i hele sitt liv. Hun er litt skjør når det gjelder liv og død og det som ikke kan forklares. Hadde dere ville tatt med en 6 åring i begravelse?

 

Jeg er veldig i tvil selv, og heller mest mot nei. Vet at det er jeg som kjenner henne best, men vil gjerne høre deres refleksjoner rundt dette:)

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg hadde tatt med Sanna.

 

Man hører jo mye om at det er anbefalt å ta med barn i begravelse. Men jeg tenker at det gjelder nok heller der barnet har ett litt nærere forhold til den som skal begraves. Da kan det være fint for barnet å få være med i begravelse, for på den måten også å få bearbeidet sin sorg. De merker jo også at det er noe galt dersom en som står dem nær dør. Når det ikke er noe nærmere relasjon enn det er i dette tilfellet, så tror jeg kanskje at det er mer opprivende enn nyttig å ta henne med i begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med -carina- men tenker også at det kan være lurt å la den første begravelses-opplevelsen hennes dreie seg om en mann hun ikke kjente kjempegodt og ikke hadde et veldig tett bånd til. På den måten lærer hun hva en begravelse er uten at det blir for sterkt tenker jeg. Hvis den første begravelsen blir en begravelse av noen hun er sterkere knyttet til, kan det kanskje bli litt brutalt å takle alt det nye i tillegg til sorgen?

 

Men dette er et vanskelig spørsmål. Det vil være forståelig og forsvarlig både å ta henne med og la være mener jeg. Du fikk kanskje ikke så mye hjelp av dette men.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er skjør overfor liv og død tror jeg ikke jeg hadde tatt henne med, men du vet best som mor.

 

Personlig husker jeg godt at min morfar døde da jeg var 5 år. Var ikke med i begravelsen, men skjønte ikke hvorfor alle gråt da vi kom dit og så han lå død. Imidlertid gikk dette innpå meg seinere, da jeg skjønte hva det dreide seg om. Det er vel det eneste jeg husker så levende fra min barndom før ca 10 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre døde da jeg var liten, og jeg kan huske sorgen fra mine foreldre og min storebror. Jeg var 3 1/2 år, 6 år og 11 år. Den siste husker jeg naturlig nok best. Jeg var ikke i noen av de begravelsene, men kunne nok med fordel ha vært med i den siste.

 

Vi velger vel best for våre barn. Det er relativt trygt å ta med barn i begravelser til mennesker som har hatt et langt liv, det er mye godt å kunne se tilbake på og ikke så mange tårer. Samtidig er det mange spørsmål som vil komme både i forkant og etterkant av en begravelse. Jeg ville ha valgt for mitt barn i forhold til hvilket forhold hun eller han hadde til den som var død, hvis hun har hatt lite kontakt med sin oldefar ville jeg nok ha latt være å ta henne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...