Gå til innhold

ingen liker navnene...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hva er navnene da? Synes jo litt hensyn bør tas faktisk. Det har i alle fall vært vanlig i min familie at man ikke velger et navn som noen misliker sterkt. For eksempel sa min farmor at foreldrene mine kunne velge hva som helst, bare ikke Terese, noe som da utgikk.Tror ikke det var aktuelt uansett da... Synes man skal lytte litt jeg - så lenge ikke kravne er helt urimelige og de kommer med 20 ulike navn de ikke kan fordra!

Jeg har samme problemet som du, bare her inne på forumet.

Venner og familie (bortsett fra min mann) støtter meg i mine navnevalg, men jeg blir grillet når jeg ber om råd her.

Min tanke er at hvis du liker navnene, og du ikke tror at dine barn får "kvaler" pga. dem, så drit i hva andre sier. Det gjør jeg.

Spurte kun etter råd her pga. min og min mann sin uenighet.

Nei herregud. man tar da ikke hensyn til andre (utover barnefaren). Jeg bryr meg hvertfall IKKE om hva andre synes om navnvalgene mine.. Selv om svigermor el svigerfar gjerne skulle bestemt tror jeg.

Vise respekt gjør man vel i hverdagen... hele tiden... Høre på andres forslag el veto når det gjelder navn på eget barn har da ikke noe med respekt å gjøre.

Var gjennom samme styret med begge englebarna mine... Pappa nektet å si navnet til førstemann de første to ukene, han kalte han bare "gutten". Og svigermor sa -MÅ han virkelig hete.... om andremann. Og tenk, det MÅTTE han! :-) Synes ærlig talt ikke noen har noe med hva vi vil kalle barna våre, så lenge det ikke er navn som vil være belastende for barna. Nestemann skal hete Leander, regner med de vil få hjerteinfarkt på begge sider når de får vite navnet... Ikke bry deg om hva andre mener du, dette er ditt og din kjæres valg!! Lykke til, stå på! :-)

Annonse

Takk for all stötten!! Det gjorde godt!! Enig i at det ikke er snakk om mangel på respekt å bestemme navnene selv. Trodde det var oppgaven til foreldrene. Men må innrömme at jeg er litt redd for å si navnene her, kanskje forsvinner all stötten da som dugg for solen....?? Men men, here it goes... Hvis gutt: Albin el Adam. Og hvis jente: Tindra. Syns forövrig at Leander var et kjempefint navn!!

Hmmmm.... vakte visst noen reaksjoner her. Tenker det at mange har en grunn for at de ikke liker et bestemt navn. Man kan ha blitt mobbet på skolen av en Christoffer, blitt dumpet av sin livs kjærlighet Alexander, eller ligget i nabokrangel med Sara... Dersom dette teller som argumenter. For noen så kan det være sårt å bli minnet om en person hver dag via barnebarn, nieser e.l. Man trenger ikke ta hensyn til dette, men man kan - og jeg synes man bør dersom det er sterke argumenter for det. Mener ikke at man skal ta hensyn til enhver protest på et navn, da blir man aldri enige.

Kjempefine navn!

Og uansett, om jeg ikke hadde likt navnene, så skulle du ikke brydd deg om det. Og heller ikke hva andre syns, hverken foreldre eller andre. Det er umulig å gjøre alle til lags, så det er bare å gi opp.

Vi skal gi gutten vårt et navn som ingen andre har, og alle foreldre og besteforeldre har hatt store problemer med det. Men vi sa ifra tidlig, så nå som det bare er uker igjen til han kommer, så har alle blitt vant til navnet og ingen vil at vi skal bytte det. De har liksom blitt kjent med den lille tassen med det rare navnet. Og nå er ikke navnet noe rart lenger, heller. Og så kan du jo tenke på at det er litt "in" å finne uvanlige navn, så det kommer sikkert til å være mye rart i omløp etterhvert... ;-) Stå på ditt!

Velg de navnene dere liker. Husk at det er forskjell på hva folk liker og så er det mange navn som eldre generasjoner ikke er så vant til. Vi holdt navnene hemmelige fra til barna var født fordi vi ikke orket diskusjoner ang om navnet var fint eller ikke - ingen sa noe når de først var født :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...