Gå til innhold

Har jobbet opp permisjonspenger i Norge. Flytter til utlandet for å føde og bo de første 4 mnd. Hvilken dokumentasjon trenger nav, tenker på fødselsattest ol? Takk for svar!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg flytter til utlandet om noen uker, når permisjonen min begynner. Skal føde i Uk, og blir her til barnet er rundt fire mnd pga mannens jobb. Har jobbet meg opp penger til permisjon hjemme nå, så dette er i orden. Men siden fødselen foregår i utlandet er det vel vi som foreldre som selv må sende fødselsattest/annen dokumentasjon til Nav (slik at de får bekreftet at barnet faktisk er født - i norge er det vel automatikk i dette ved at sykehusene sender opplysningene?)og evt andre offentlige instanser i Norge?

Hvordan går vi frem?

På forhånd takk for svar :-)

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har og jobbet opp foreldrepenger og skal føde i Hellas. Tanken er også å dra tilbake til Norge etter par måneder. Jeg har forstått det slik at NAV - det lokale kontoret du tilhører skal ha tilsendt en fødselsattest med formelle godkjenninger - apostilles - oversatt (kanskje det ikke er nødvendig med engelsk). Denne skal være mottatt og registrert hos NAV innen 6 uker etter fødsel ellers så stoppes foreldrepengene. Jeg forstod det også slik at man skulle gi beskjed til saksbehandler om at en skulle føde i et annet eu-land, vet du det? Får du og dekket alle utgifter minus egenandeler. Jeg tar vare på alle kvitteringer fordi det er et eget skjema man kan søke NAV om dekning av utgifter ifm med fødsel i utlandet.

• 2 uker senere...

Hei og takk for svar. Jeg skal forhøre meg med Nav lokalt, vedr skjemaet vi må sende inn og om det må oversettes fra engelsk. Ellers får jeg dekket alle utgifter i forbindelse med fødselen og alt, da min mann jobber i Uk. Skal gå til kontroller her nå de siste ukene, og alt er gratis. Også kontrollene, vaksiner mm etter at barnet er født er gratis, så det blir ingen utgifter. (Systemet her ligner veldig på det norske)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...