Gå til innhold

genoa og mogliettina..

Mamma'n til Dominik og Leon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. ser vi er i samme situasjon med italiensk mann! :)

Hvor i landet bor dere? Barn fra før?

Vi bor i Oslo nå, men kommer til å flytte til sunnmøre til påske.. er der jeg er fra.

Har termin om 16 dager, så vi får gjort oss ferdige med fødselen og sånt her føst. Dette er vår første.

Jeg er snart 24 år, og samboeren blir 25 i sommer.

Han har bodd i Norge i 2 år nå. :)

23.mars kommer besteforeldrene fra Italia også! gleder oss masse!.. Er jo ikke så ofte de får sett barnebarnet desverre..

Til sommeren skal vi gifte oss i Ålesund, og så reiser vi til Italia for å ha bryllupsfest der også. Non vediamo l'ora!! hehehe

Lykke til med alt iallefall!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Synne+1!!

Dette er ganske morsomt.. :) Tre par med norsk mor og Italiensk far med termin rundt smme tiden!

Vi bor på steinkjer, kom flyttende fra Italia i februar i fjor. Giftet oss 1 april -06 og venter nå vår første, en liten pike ( eller piccolina som vi kaller henne), 15. mars. Har nettopp kjøpt oss hus her som vi flytter inn i i juni. :) nå er det meste på plass.. så la nostra piccolina kan bare komme!

Jeg blir 26 til sommeren og mannen min er 30.

Vi håper også at bestemor fra Italia kommer utpå våren, blir desverre litt langt unna dem. ...men verden er så liten...

har dere tenkt på navn?? vi prøver og prøver å finne et fint navn som passer i begge land.. vanskelig!! :) blir glad for tips!

Skrevet

Steinkjer ja.. er et stykke unna det :) hehe...

Jo, gutten vår skal hete Dominik.. en litt fornorska versjon av Domenico..

Samboeren min er fra sør, så er tradisjon å kalle opp første sønn etter farfar.. ikke noe alle gjør såklart, men vi syns det er fint.:)

Hadde det vært jente skulle hun hete Johanna.. passer bra begge plasser det også. :)

Hva med Elisa? hehe.. er mange fine navn som vil funke flott i begge landene.

Sjøl heter jeg Synnøve.. det funker IKKE i Italia!! hehe.. Blir Sinnove... :)

Vi har alt klart her vi også, men bor foreløbig i ei knøttlita leilighet, så blir jo godt å flytte til påske da.. men alt er klart for den først tiden, så han kan godt komme nå ja! :)

Hvor i Italia er mannen din fra da?.. Min er som sagt fra sør, puglia distriktet, nærme Taranto..

Skrevet

Dominik.. det var navnet mannen min villa ha dersom vi fikk en gutt! :) Kjempefint!!

Mannen min kommer fra Ancona, Marche, så det er sentral-italia. Var der vi bodde mens vi var der. Ingen sterke tradisjoner der om oppkalling osv så vi står ganske fritt.

Jeg heter Gunhild, tro meg det er også en utfordring.. Det mest usjarmerende jeg ble kalt mens vi bodde der va Brunilde (???) :) jaja :)

Vi har tenkt på Lena, og tror nok egentlig det blir det. Elena ville jo vært det helt "italienske". Tantene til mannen min heter Dina, Ida, Gina osv.. så det er mange som passer (men vi blir ikke helt enige), men vi tror vi går for Lena. Johanna er også fint! :)

Har du også bodd i Italia? hvis du har det, hvordan hadde du det?? Jeg bodde i Italia bare et år ca, sånn at jeg prøvde iallefall.. (vi møttes da vi studerte i Australia) Vi trives mye bedre i Norge, og tror nok vi blir her!

skal ut en tur nå, men håper vi "treffes" igjen her inne!

Lykke til,

Skrevet

Er mange fine navn å velge mellom ja! :)

Nei, jeg har ikke bodd i italia jeg.. vi møttes faktisk "tilfeldig" på internett (ikke sånn "datetenesteopplegg")

Så måtte jeg bare ned å møte han, og det var full klaff.. og nå bor vi her, trives godt i Norge, bare ikke her i Oslo. Bodde i Kristiansand før.

Og nå venter vi barn, skal gifte oss, og livet er hærlig! heheheheh

Hvor lenge har dere bodd i Norge?..

hvis du bruker msn så legg meg gjerne til: [email protected]

vi snakkes nok

Skrevet

Nå så jeg dere kom flyttende hit i fjor ja.. :).. lett å glemme seg... hehhe

Skrevet

Hei, dette var morsomt!

Vi bor i Italia, nærmere bestemt Genova hvor mannen min kommer fra. Men, planen er å komme oss til Oslo og nærmere min familie etterhverdt. Savnet fra min side begynner å bli ganske stort!

Fra før har vi en liten jente på 2 år og nestemann bør melde sin ankomst nå i løpet av to uker. Jeg håper på litt før for jeg er blitt stor og tung.

Vi hadde bryllupet vårt i Italia og det var ganske anderledes enn de jeg har vært på i Norge og utrolig morsomt. Gled deg!

Hyggelig at vi er fler i samme situasjon.

En god dag til dere begge to.

Skrevet

Hei der var du også ja! :)

Skjønner godt at du savner å ha familien din rundt deg, spesiellt når andremann er på plass! :)

Jeg sa alltid at hvis vi skulle ha barn så ville jeg føde i norge (for deretter å være åpen for å flytte tilbake senere.. noe jeg også tviler på at vi gjør forresten), synes du er tøff som har gått gravid i Italia. Hvordan er permisjonsordningene?

Er bare litt nyskjerrig, man vet jo altdi.. :)

Veldig hyggelig å treffe flere som oss!!! :)

Skrevet

Hei genoa! )

Ja, vi gleder oss masse til bryllupet både her og i Italia.. blir to vidt forskjellige!.. Men vi har lyst til å ha begge plassene siden det er mye familie som ikke kan reise oppover og omvendt...

Kunne tenkt meg å bo i Italia jeg også.. men er lite jobbtilbud for oss begge der nede, så får holde oss her til vi blir pensjonister! ;) hehe

Du må ha masse lykke til med fødsel og alt!

Vi håper han skal komme litt før her også, er veldig stor og tung jeg også..

Og det er ingen i hverken mine ller min samboers familie som har gått over termin, så vi håper virkelig ikke at jeg skal bli den første! hehehe

Hva heter jenta deres da? Og har dere bestemt navn til neste? :)

Skrevet

Hei,hei,

permisjonsordningene her er ikke så gode som i Norge. Siden vi nettopp hadde flyttet til Genova da vi bestemte oss for å prøve på nr. 2, hadde jeg ikke noe jobb denne gangen. Så for tiden klarer vi oss på en lønning og litt hjelp til husleien fra hans familie (heldigvis).

Men ellers fungerer det sånn at man har permisjon med full lønn 2 mnd før fødsel (1 mnd hvis gynekologen gir deg klarsignal) og 3 mnd (4 mnd hvis man bare hadde en mnd før) etter fødsel. Etter det har man 6 mnd med 30% lønn og fram til ett år uten lønn.

For å spare penger har jeg nå lillejenta hjemme og det er ganske tungt nå de siste ukene!

Blir spennende å ha to hjemme. Heldigvis har mannen min mulighet for permisjon i 30 dager med full lønn. Det er en god hjelp den første tiden.

Å gå gravid her har vært helt ok. Nå snakker jeg språket uten problemer og det hjelper jo så klart. Man slipper misforståelser. Synes kanskje det er litt mange ultralyder her (tre + at min gynekolog tar ultralyd hver gang, så til sammen har jeg hatt 9!!!). Men alt i alt er jeg fornøyd.

Tror det har mye å si hvor i Italia man bor da, for det er store forskjeller i helsevesenet her dessverre!

Hadet bra begge to.

Skrevet

Hei,

vi også ønsket/ønsker å finne navn som går bra i begge land.

Jenta vår heter Matilde og h*n som kommer nå (en overraskelse når det gjelder kjønnet) skal hete Jacopo (det blir jo enkelt og greit Jacop i Norge) eller Sofia.

Matilde kom tre dager før termin og gynekologen min mente at denne her også kommer før. Hodet ligger lang ned, livmorhalsen er forkortet og på siste undersøkelse for litt over en uke siden var det en liten åpning. Så jeg går her og håper ja. Samtidig vil jeg ikke tenke for mye på det for da blir det så tungt om jeg mot all formodnig skulle gå over.

Lykke til til dere også!!!

Skrevet

Genoa og Synne+1! :)

Vi drømmer også om pensjonisttilværelse i Italia! :)

9 ultralyder ja, det får'n si! Godt å bli tatt godt vare på, samtidig som det er veldig morsomt å se den lille så ofte som mulig.

Takk for forklaring på permisjonsordningene, dersom det skal bli aktuelt en gang.

Synne+1 dere er heldige som skal ha bryllupp begge plasser, blir sikkert kjempe bra og en minnerik dag i begge land. Angrer nesten litt på at vi valgte å ha et ganske stille bryllupp her i norge, og en liten fest i Italia..

Kanskje du Genoa vet noe om dåp i Italia? Jeg, eller vi da, ønsker å ha dåp i Italia.. og dåp i norge. (Vi føler nesten vi skyler familien i Italia en seremoni) Hvordan blir det? Blir barnet da Katolikk i Italia og medlem an DNK i norge?? Er kanskje ikke helt "etter notene" det her?

Vel, vi får se!

Håper alle av oss slipper å gå over termin,

Lykke til alle tre, nok en gang..

Skrevet

Hei mogliettina,

om dåp vet jeg ingen ting da vi har valgt å ikke døpe - til svigermors store fortvilelse! Hun håper på en dobbeldåp nå som nestemann kommer. Men, jeg tror vi må skuffe henne igjen.

Hør med dåpskontoret i Norge, de har sikkert svar!

Dere må si i fra begge to når dere har født. Når har du forresten termin mogliettina?

Spennende dette her!

Skrevet

Så nå at du har termin 15. mars. Ja, da er vi ganske likt alle tre. Jeg har den 10. og det tror jeg Synne+1 også har.

Blir spennende å se hvem som blir den første!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!!

Ville bare fortelle at nå har lille mann kommet! Erik kom til verden på Levanger sykhus 6. mars kl 22.41 var 2910 g og 50 cm!!

Vet Synne+1 har fått Dominik, spennende å høre om noe har skjedd eller skjer i Italia også?? :)

Til begge to: kos dere!!!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...