Gå til innhold

KS og forliggende morkake?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg måtte selv ta KS pga forliggende morkake og det gikk veldig fint, for jeg har nå en god og herlig liten baby :-)

Forhåpentligvis trekker morkaken deg seg tilbake slik at du kan føde vanlig, eller ihvertfall slipper et komplisert KS som KS pga placenta previa faktisk er. Hos de aller fleste trekker morkaken seg tilbake og det er vel bare ca 1% av alle fødsler som ender opp med forliggende morkake som krever KS. Dermed skulle de vel ha en slik fødsel i uken ca på et sykehus med 5000 fødsler i året, ikke tre for dagen som hun over her hevder...

Det aller verste med forliggende morkake er ventetiden. Man kan lett begynne å blø fordi morkaken gnisser mot mormunnen. Etter den første blødningen er det visst mer kritisk om det begynner å blø igjen. Derfor tar de også KS tidlig. Når jeg endelig satt der på sykehuset dagen for KS følte jeg derfor bare lettelse. Den siste tiden gikk jeg nemlig bare å ventet på at det skulle begynne å blø og alt skulle gå galt.

De skjærer ikke gjennom morkaken. Men når morkaken ligger sånn som dette kan ting bli vanskelig. Hos meg lå visst babyen riktig så dumt til. De strevde i 30 minutter før de fikk henne ut. Til slutt måtte de løsne morkaken for å få det til. At de kanskje måtte gjøre dette var det ingen som fortalte meg på forhånd, så det aner meg at dette kanhende ikke er helt normalt.

Det er større rissiko for at du blør mer enn normalt ved et keisersnitt som dette, men dette er noe de er forberedt på. Husker de satt tre venefloner slik at at var klart om blodoverføring skulle bli nødvendig.

Legene i dag er flinke. Om morkaken din blir liggende går det helt sikkert bra det også!

sikkert et tåpelig spm, men med forliggende morkake, menes det da rett og slett at morkaken har lagt seg på forsiden av baby? Jeg har fått beskjed på ul (har hatt tre, alle sa det samme) at morkaken ligger foran. er dette noe jeg bør nevne til overlegen som styrer med ks? og er det noe som vanligvis forandrer seg?

Forskjell på forliggende og foranliggende.. Forliggende, som det snakkes om her, er at morkaka ligger langt nede ved eller foran mormunnen. Hvis den ikke flytter seg må det ks til. Foranliggende betyr at den ligger på fremsiden av magen, foran baby. Dette gjør ikke noe ift baby, det demper bare det du kjenner utvendig av spark..

Så hvis det er foranliggende morkake du har er det ingen problem.. =) Jeg har forliggende morkake og blør støtt og stadig pga den. Må muligens begynne med ks-samtaler ganske snart nå hvis den ikke flytter seg..

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...