lillegull80 Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Jeg vet at mange her inne blir skrekkslagne så fort de leser ordet lakserolje og kommer med lange tirader om at babyen kommer når han/hun vil, skremsel om styrtfødsler etc. etc. Jeg er enda ikke ved termin (noen dager igen) men har selvfølgelig ikke så lyst til å gå to uker over. Da jeg møtte en venninne av meg i går fortalte hun at hun en uke over tiden hadde spist 2 ss lakserolje med nummer to på tom mage om morgenen og den kvelden fødte hun, og DET VAR LEGEN SOM HADDE ANBEFALT DET TIL HENNE da hun sa hun var drittlei all ventingen og ville føde. Han hadde da sagt dette til henne. Jeg syntes det var merkelig men hun sverget til det.... Da jeg sa jeg trodde det kunne være farlig bare blåste hun av meg...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Hei, har aldri hørt om lakserolje før, men hvorfor kan det vare farlig?
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 Tviler på at det var en spesialist hun hadde vært hos. Desverre er det en del leger som gir dårlige råd, det er nemlig generelt anbefalt å holde seg laaaaaaaaaaangt unna lakserolje som fødselsstimulerende middel da dette kan føre til styrtfødsel med store skader i underlivet til mor. Men om du vil, så ta sjansen på totalruptur, men da bør du faen meg ikke åpne kjeften og klage på revning og andre ting i etterkant.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 så du mener man ikke skal stole på det legen sier da? sikkert mange som har brukt lakseolje som har hatt en helt normal fødsel. eller vet du om noe forskning på det området siden du er så sikker?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 vet ikke om dette er det samme men i 8 uke var jeg i syden og tok noen avføringstab.. ja man vet hvordan det kan bli m magen der noen ganger. visste så absolutt IKKE at dette var farlig under svangerskapet... men jeg spontan aborterte faktisk... vet ikke om dette var grunnen men temmelig sikker på det for dte var tab kjøpt i spania og de var sterke.. noen som vet?? denne gangen er jeg 34 uker på vei og har holdt meg langt unna slike ting... kan umulig være bra. men alle gjør som de føler er best mener da jeg. håper også min kommer litt tidligere men har ikke tenkt å prøve å sette igang selv nei. lykke til jenter
lillegull80 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2007 Det var da fryktelig så hissig du ble "Marikatte Høygravid".... Det VAR faktisk en spesialist og han jobber et par ganger i uken på Røde Kors klinikken i Oslo... (ikke nødvendig å nevne navn her inne) Jeg kan ikke noe om dette heer og vil hverken anbefale eller ikke anbefale det, jeg sier bare hva han anbefalte min veninne, og det funket på henne. Å ta avføringspiller så tidlig i graviditeten som du over Anonym er faktisk ikke det samme.. at man kan spontanabortere av det når man er så kort på vei kan jeg faktisk forstå. Men når man er over termin kan det kanskje hjelpe med å sette ting i gang...? Ikke vet jeg. Alt med måte også da.. har lest om noen som har drukket en HEL flaske, kanskje litt VEL mye... Men igjen, alle gjør som de vil..
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 22. februar 2007 #7 Skrevet 22. februar 2007 Når en lege går mot det alle andre av spesialister og jm sier om bruk av lakserolje, ja da blir jeg litt irritert. Bare ta en tlf til føden, så skal dere se hvilke svar dere får. Og jeg skriver under med nick, er ikke feig og skrive under med anonym.
Ketisi Skrevet 22. februar 2007 #8 Skrevet 22. februar 2007 Det er delte meninger om dette fungerer.. har selv prøvd lakserolje i begge mine tidligere svangerskap. på overtid begge gangene... 2 ss på tom mage om morgenen resultat: fikk tømt tarmen, men ingen fødsel.... det er dessuten en forferdelig konsistens på det stoffet, så jeg kastet opp det meste, kanskje derfor det ikke fungerte... ble iallefall ikke noen styrtfødsel av det
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #9 Skrevet 22. februar 2007 Til *marikatte høygravid* Synes du overreagerer, HI fortalte jo bare om en anbefalelse hun hadde hørt om, og slik jeg forsto henne så virket d som om hun lurte på om dette kunne være rett, og spurte om flere kanskje hadde opplevd noen lignende situvasjon. Og når du skriver "Når en lege går mot det alle andre av spesialister og jm sier om bruk av lakserolje..." Da lurer jeg hvordan du kan si at alle gjør det.. Har du pratet med alle spesialister og jordmødre om saken, det tviler jeg på. Du kan si alle du har pratet med, og alle du har lest om, men det behøver ikke å være fakta. Det finnes så mange leger, spesialister, og jordmødre der ute, og alle er ikke enige. Hadde du hatt noen spesifikke tall og statestik så hadde d hvert noe annet. Og jeg er så feig at jeg signerer med anonym på dette.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 22. februar 2007 #10 Skrevet 22. februar 2007 Må si meg enig i Marikatte. Er vel ikke mange som anbefaler lakserolje sånn uten videre for å sette igang fødselen. Dessuten er det gjerne snakk om mer enn 2ss viss det skal ha noe særlig virk utenom å få tømt tarmen. Viss en tar mye mer en 2ss så kan en risikere styrtfødsel og som hun sier,det kan bli store skader på mors underliv fordi babyen kommer altfor fort
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #11 Skrevet 23. februar 2007 Min Jm anbefaler det ikke. Hun sier hun har vært med på så mange fødsler, hvor mødrene har tylla i seg lakserolje. Da har følgende ting skjedd : total ruptur, styrtfødsler hvor det har gått så fort og smertefullt at de ikke har fått tid å gi dem smertelindring, uansett hvor mye de roper og ikke minst, de som skiter ned hele fødestua og de som jobber der. Har visst god effekt lakserolja, når pressriene setter inn. Lykke til:)
Gizom81 Skrevet 23. februar 2007 #12 Skrevet 23. februar 2007 Dette var vist et tema som vi bryr oss om. Er enig med alle at om man vi eller ikke prøve får være opp til en selv! Jeg er av den trauste typen, han kommer når han er klar, uansett hvor drit lei jeg er. Bringebærkapsler og trappegåing, der går grensen min, men jeg forstår at folk blir litt desperate og ønsker seg kvitt med magen....
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 23. februar 2007 #13 Skrevet 23. februar 2007 Om du har vært her inne en stund så vet du hva svar de forskjellige gravide rundt om i landet her har fått til svar ved spm om bruk av lakserolje for å få igang fødselen. Og svaret jeg gav var ikke myntet på HI og noe negativt mot henne, men på at jeg synes det var idiotisk av den legen å gi det rådet. Og generelt at de som tok det og opplevde de negative sidene bruken av dette middelet ikke bør klage i ettertid når man vet selv hva man har gjort. Står INGEN TING i innlegget mitt at det MÅ føre til styrtfødsel, jeg skrev vel at det var en risiko, og ved styrtfødsel er det ikke uvanlig med totalruptur (også kalt stjernesmell, hvor man revner alle veier). Så skal du svare på mitt innlegg bør du lese hva jeg skriver, og svare på det og ikke lese noe ut av det jeg har skrevet som jeg verken mener eller har hatt intensjoner om. Og for gudsskyld, det går an å skrive under med nicket sitt!
Ma-i Skrevet 23. februar 2007 #14 Skrevet 23. februar 2007 Og ikke skrem folk med styrtfødsel du om du kke har erfaring. Det er ikke de fleste som totalrevner ved styrtfødsel nei. Og ja, har erfaring, fikk kun en liten rift med to sting i nemlig . Ja det var mye vondere enn en fødsel på 6 timer, men det gikk fort over også. Styrtfødsler trenger ikke være mere dramatiske eller ekstreme noe mere enn vanlige fødsler. Det er fløere som ved vanlig laaangvarig fødsel totalrevner nemlig. At lakserolje kan brukes er vel noe alle vet, men det er jo stor forskjell på 2 sipseskjeer og 2 desiliter da. Det er et faktum at pressing og stimulering av tarm og mage kan hjelpe igang en fødsel om man er MODEN, er man ikke det hjelper ingen ting. Er vel en grunn for at man om man har fare for fortidlig fødsel får olje på sykehuset slik at man ikke skal få hard mage og presse, for det er det som kan sette igang visstnok.
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 23. februar 2007 #15 Skrevet 23. februar 2007 Er vel parafin man får på sykehuset for å få myk avføring. Og jeg skrev heller ikke at alle revner, jeg skrev at det IKKE er uvanlig, så les først før du svarer. Og ja, du var heldig, men det er ikke dermed sagt at alle er det... Og om du spør jm/lege etc så er det fare for styrtfødsel og totalruptur de argumenterer med. Og HI sa ingen ting om at venninnen spiste to skjer? Eller? Har desverre lest innlegg her inne om gravide som har drukkt flere desiliter også, men som sagt det er jo på eget ansvar. Men da må man ikke syte i etterkant om ting gikk galt og man kan relatere det til bruken av dette middelet så lenge den generele anbefalingen er å holde seg unna. Og om det hadde vært et godt, effektivt og trygt middel ville man vel helst fått dette på sykehuset der man vil ha igang fødsel...
Ma-i Skrevet 23. februar 2007 #16 Skrevet 23. februar 2007 Joda det står at det var 2 spiseskjer legen sa hun kunne ta . Og det er ikke så mye mere effekt i 2 spiseskjeer enn klyx eler lklyster som du får på føden. som også var en av grunnene til at de sluttet med det, de mente at de gav flere raske fødsler, og ikke var så naturlig. Men man har brukt lakserolje i lang tid , men da ikke slik som noen bruker det å tyller i seg en hel flaske det er jo galskap. Der man ikke har så mange andre valg brukes det ennå, og da er det snakk om en meeget liiten mengde som 2 ss i konmtrollerte former. Å drikke en flaske er det ingen som har anbefalt ikke til ikke gravide engang. Det er jo ren skjær galskap ,mener nå jeg, da kunnune man like godt ha spist et hel boks med sterke avføringstabletter og det er det heller ingen som gjør vel? Det blir jo det samme.
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 23. februar 2007 #17 Skrevet 23. februar 2007 Har faktisk sett her inne damer som har skrevet at de har drukket flere desiliter, og det er det som skremmer meg mest at folk gurgler ivei for de mener mer jo bedre (altså de tror at mer de tar større sjanse for at det skjer noe). Men greit, jeg gir meg på det med de to spiseskjeene:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå