mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 eskimo inneholder halvparten av d-vit. som tran, og noe mindre av de andre vitaminene. Anbefalt dose 0-1 år er 2 ml. Av tran sa hs at vi skulle ta 5 ml ved 6 mnd. alder. Hvordan gjør dere dette ? Har kjøpt eskimo i dag, men er usikker på grunn av 50 % mindre d-vit. Kanskje dråper er bedre ?
kokosbolle Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Var ikke klar over dette med d-vitaminen. Hmm.. Jeg vil likevel fortsette å gi eskimo-dråpene, da de inneholder de gode omega3 og omega6-oljene. Kanskje man kan kombinere å gi d-vitamindråper i tillegg?
Bellen^2 Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 Hm, jeg gir kun d-vitamin dråper. På flasken står det at dagsdosen for d-vitamin ikke må overskrides og at den ikke må blandes med andre D-vitaminpreparater som tran uten leges anbefaling. Jeg vurderte å gi Eskimo i tillegg, men tror ikke jeg vil ta både det og D-vitamindråper før jeg har sjekket med HS eller lege.
kokosbolle Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Det jeg da tenkte var å ta halv dose d-vitamindråper, slik at dagsdosen til sammen ble korrekt,men hvis man ikke bør gjøre det tenker jeg det ender opp med bare eskimo gitt )
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2007 Jeg har nå regnet litt matte. Fra 6 mnd alder, tran kontra eskimo, vil tran-barn få i seg 400% mer d-vit enn eskimo-barn !!! Av den enkle grunn av tran har 10 mikrogram D-vit pr. 5 ml og eskimo har 5 mikrogram. Pga anbefalt dose på 2 ml eskimo kontra 5 ml tran blir det denne forskjellen frem til barnet er ett år gammelt. Jeg velger derfor å se hvordan det går med tran og heller gi dråper dersom det blir helt umulig. Men eskimo var verdt et forsøk, det hadde vært et kjempegflott alternativ.
Labbetøs Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Har spurt HS om dette, og det var ikke noe problem. På min flaske står det riktignok at en dagsdose er 5 ml, men de mente man ikke trengte mer enn 2 ml inntil barnet var 6 mnd gammelt. Vitamininnhold var høyt nok (det trengte ikke være helt oppe i maxnivå. De kunne få litt mindre enn max uten at det gjorde noe, men de måtte ikke få mere enn max), og eskimo var bedre enn tran fordi omega 3 og 6-oljene (som er det viktigste) var bedre i eskimo enn i tran. Hverken tran eller eskimo-produktene burde blandes med andre d-vitaminpreparater siden de inneholdt nok vitaminer i seg selv, og fordi for høy dose ikke var bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå