Gå til innhold

spm ang. eskimo-3, kids

Anbefalte innlegg

eskimo inneholder halvparten av d-vit. som tran, og noe mindre av de andre vitaminene. Anbefalt dose 0-1 år er 2 ml. Av tran sa hs at vi skulle ta 5 ml ved 6 mnd. alder. Hvordan gjør dere dette ? Har kjøpt eskimo i dag, men er usikker på grunn av 50 % mindre d-vit. Kanskje dråper er bedre ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8338019-spm-ang-eskimo-3-kids/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, jeg gir kun d-vitamin dråper. På flasken står det at dagsdosen for d-vitamin ikke må overskrides og at den ikke må blandes med andre D-vitaminpreparater som tran uten leges anbefaling. Jeg vurderte å gi Eskimo i tillegg, men tror ikke jeg vil ta både det og D-vitamindråper før jeg har sjekket med HS eller lege.

Jeg har nå regnet litt matte. Fra 6 mnd alder, tran kontra eskimo, vil tran-barn få i seg 400% mer d-vit enn eskimo-barn !!! Av den enkle grunn av tran har 10 mikrogram D-vit pr. 5 ml og eskimo har 5 mikrogram. Pga anbefalt dose på 2 ml eskimo kontra 5 ml tran blir det denne forskjellen frem til barnet er ett år gammelt. Jeg velger derfor å se hvordan det går med tran og heller gi dråper dersom det blir helt umulig. Men eskimo var verdt et forsøk, det hadde vært et kjempegflott alternativ. :)

Har spurt HS om dette, og det var ikke noe problem. På min flaske står det riktignok at en dagsdose er 5 ml, men de mente man ikke trengte mer enn 2 ml inntil barnet var 6 mnd gammelt.

Vitamininnhold var høyt nok (det trengte ikke være helt oppe i maxnivå. De kunne få litt mindre enn max uten at det gjorde noe, men de måtte ikke få mere enn max), og eskimo var bedre enn tran fordi omega 3 og 6-oljene (som er det viktigste) var bedre i eskimo enn i tran. Hverken tran eller eskimo-produktene burde blandes med andre d-vitaminpreparater siden de inneholdt nok vitaminer i seg selv, og fordi for høy dose ikke var bra.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...